Mercedes-Benz Vito 2008: De turbo valt uit na ongeveer twee uur rijden

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 3000, Vermogen (kw): 150

Al 5 jaar lang valt de turbo weg na ongeveer twee uur rijden. Je kunt doorrijden maar zonder turbo. Uiteindelijk haal je 130 op een vlakke weg maar vreselijk in de bergen. In Duitsland moet je soms aansluiten achter de vrachtwagens. Soms valt ie terug naar 60 als je lang omhoog gaat. Na het herstarten is de turbo terug maar je weet nooit voor hoelang. De turbodruk zou te hoog zijn daarom wordt de turbo uitgeschakeld.
Mijn garage (Mercedes specialist waar ik hem gekocht heb) heeft alle sensoren en uiteindelijk ook de turbo vervangen (kleine vier mil) maar zonder enig resultaat.
Onlangs ging ik naar de MB dealer voor de diagnose. Vijf CAN-bussen hebben geen contact en partikelfilter is uitgeschakeld (zie het rapport). Met die diagnose ging ik terug naar mijn garage maar ze hebben geen zin. Ze zouden mij terugbellen maar het is nog niet gebeurd...
Ik been een leek maar als ik het rapport lees het lijkt alsof problemen met de kabelboom zijn of zijn sommige connectors ontkoppeld of hebben geen contact. In ieder geval het netwerk is niet compleet aangesloten waardoor computer verkeerde input parameters krijgt en de turbo uitschakelt. Echt vervelend dit.
Is er iemand die wel zin heeft in dit soort electronica problemen?
De dealer gaf ook advies om de auto te verkopen vanwege leeftijd en hoge kilometerstand. Ik zou hem toch willen houden maar dan met een altijd werkende turbo.

ZOS

Geplaatst door ZOS (50) , lid sinds 1 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Vito? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Heino4267 (225), 3 weken geleden

Het gemakkelijkst is als je zelf de foutmeldingen over (waarschijnlijk) de kabelboom aanpakt en daarna de fouten laat wissen om te kijken welke foutmeldingen terugkomen.
Het betreft (aan de typen foutmelding te zien) schade op twee plaatsen aan de kabelboom, namelijk ergens aan de achterzijde van de auto (mogelijk in de doorvoer van de achterklep/deur of ergens achterin bij de elektronica daar) en ergens in de motorruimte. Omdat steeds melding is van kortsluiting naar massa betreft het waarschijnlijk doorgesleten draden die ergens tegen de carrosserie (of een ander massa makend deel van de auto, bv. de motor) aan liggen. Alle draden voorzichtig nalopen en kijken waar het fout gaat, daarna vakkundig herstellen zodat het niet opnieuw gebeurt.
Wellicht blijft daarna het uitvallen van de turbo zelfs weg.

Ehombie (45) PRO, 3 weken geleden

stroomschema bemachtigen en van computer--> component testen.
gezien dat het zoveel vergelijkbare codes zijn, kijken of kabels samenlopen of gemeenschappelijke massa, etc.


niet alleen op codes onderdelen vervangen....(dat is mijn inziens geen diagnose stellen)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.