Mercedes-Benz S-Klasse: Dieselmotor in mijn Mercedes Benz 420 SE (benzine, 1986) plaatse

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.2 liter 8-cilinder

Ik heb een Mercedes Benz 420 SE (1986) met een 8-cilinder motor op benzine.

Ik wil in deze auto een Mercedes Benz dieselmotor plaatsen.

Kan iemand mij vertellen welke Mercedes Benz dieselmotor erin geplaatst kan worden?

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een dieselmotor in een benzine-auto?

Graag verneem ik uw reactie, idee, opmerking en/of advies.

Alle hulp is welkom.

Bedankt.

Mobiliteit

Geplaatst door Mobiliteit (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz S-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

niet doen
te veel ombouwen
keuren en hopen dat er op dit type dan zo'n diesel bestaat

Mobiliteit (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor uw bericht.
U geeft dus het advies om het niet te doen.
Dat is duidelijk.
Maar ik geloof in de creativiteit van de mens.
Ik geloof dat het toch echt wel mogelijk moet kunnen zijn.
Zou u met mij hierover nader willen overleggen?
Heeft u hier ervaring mee?

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

daar kun je een nieuw type diesel inplaatsen kompleet met bak natuurlijk die rijd er hier een rond of zelf vroeger gedaan een 300d is niet zo ingewikkeld I.V.M komputer e.d. ik zou niet voor minder gaan dan heb je geen vermogen meer,als je een nieuw type pakt wel zorgen dat je de gegevens hebt van de auto waarvan je de motor hebt kan de rdw om vragen (of het niet uit diefstal verkregen is)

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

nader overleggen is zinloos en kost mij te veel nuttelloze tijd waar ik geen zin in heb
dat is heel kort en heel eerlijk
als je de donor auto gaat demonteren en dan de andere
met veel fotos en docu kan je het zonder hulp
als je dan merkt dat ie het niet doet omdat niet alles is overgezet begint het zoek feest
veel s6 met je creative mens

Mobiliteit (0), 14 jaar geleden

Hallo robby,
Bedankt voor je reactie.
Kun je echter iets specifieker aangeven van wat je bedoelt met "een nieuwe type diesel"?
Uit welke type Mercedes Benz (en van welke bouwjaar) zou ik deze nieuwe type diesel motor (compleet met bak) moeten halen dan?
En je vertelt dat er hier een rondrijd, en dat je het zelf vroeger gedaan hebt.
Wanneer was dat en welke dieselmotor (type + bouwjaar) heb je in welke Mercedes (type + bouwjaar) heb je toen geplaatst?
Het is overigens inderdaad wel de bedoeling dat de auto over ruim voldoende vermogen moet kunnen beschikken na het erin plaatsen van de dieselmotor.
Met vriendelijke groet,

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Mobiliteit]Maar ik geloof in de creativiteit van de mens.
?[/quote]
probeer eens of de keuring ook zo creatief denkt
en vermogen van een 4 ltr V8 bezit een diesel niet

jos-br (0) PRO, 14 jaar geleden

Het omkeuren (RDW)is makkelijker dan de inbouw. Verdiep je in ieder geval goed in wat voor motor je wilt gebruiken. Ik zou zelf ook voor een wat modernere gaan, dus met computer. Oja, ik heb zelf een Audi TT uit'99 voorzien van een TDI motor.

Jos.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=jos-br]Het omkeuren (RDW)is makkelijker dan de inbouw. Verdiep je in ieder geval goed in wat voor motor je wilt gebruiken. Ik zou zelf ook voor een wat modernere gaan, dus met computer. Oja, ik heb zelf een Audi TT uit'99 voorzien van een TDI motor.

Jos.[/quote]
moet er wel een type met dezelfde motor bestaan
aantal cilinders
brandstof soort
vermogen
anders is er geen type keuring en heb je echt een probleem

PeterK011 (10), 14 jaar geleden

Er bestaat een 300SD,maar deze waren enkel voor de USA bedoeld.
Mvg

Mobiliteit (0), 14 jaar geleden

Het is altijd goed als je iemand erbij betrekt die er een kritische kijk op de zaak heeft.
Daarmee kun je naar mijn idee vooraf al veel problemen voorkomen.
Daarom waardeer ik de bijdrage van Jerry. Bedankt hiervoor.
Daarentegen probeer ik ook dit project te zien als een uitdaging en ik zal dan ook mijn best doen om het toch te doen slagen.
Alleen gaat het mij zeker niet lukken.
Allereerst wil ik een selectie maken van de Mercedes Benz dieselmotoren waarvan je vooraf kunt stellen dat het mogelijk moet kunnen zijn om deze in te bouwen in mijn Mercedes Benz 420 SE van 1986.
Peter komt met het idee van een 300SD.
Maar levert deze motor wel genoeg PK's?
Heeft iemand hier een idee van?
Is het een goed idee om zo'n 300SD te gebruiken voor dit project?
Gaarne uw reactie.

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

ik denk dat je teleur gesteld word
je bent een hoop koppel en pk's gewoon
nu eendiesel met koppel maar geen sprinter en geen hardloper
halvering van je cilinder tal
alles in de auto veranderen
kabel boom zekering kasten schakelaars contact slot
gloei instalatie inbouwen
ander differentieel bak ophanging aanpassen
andere rembekrachtiger
bak bedienig
leuk om wat ze zeggen er in te stoppen
maar in zo'n oudje is dat niet zomaar even en dan heb je ook het probleem dat er geen type met diesel was en dus ook geen dash en andere delen die specifiek type gebonden zijn
of je moet overal gaten willen boren en alles op half 5 vast maken

Mobiliteit (0), 14 jaar geleden

Maar Jerry, kan er geen CDI motor in dan?

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

alles kan
maar is er een cdi uit zo'n type dat je onderdelen als dash en kabelboomoverkan zetten
is er in je auto ruimte waar de computer inpast en de kabel door voer op de juiste plek zit met rubber manchetten

Mobiliteit (0), 14 jaar geleden

Dus een CDI gaat teveel problemen opleveren.
Wat dacht je ervan om de dieselmotor van een Mercedes Benz E-klasse E-300 Turbodiesel (van het bouwjaar 1997-1999) te plaatsen in mijn Mercedes Benz 420 SE?
Is dat misschien wel te doen?

CARS&MOTORS (0) PRO, 14 jaar geleden

zoals ik eerder opmerkte
alles is te doen
alles is passend te maken
en jij bepaalt hoeveel werk je er van wil maken
ik zeg
1e
rdw vragen ivm type keuring
aals die nee zeggen geen eens meer aan denken
2e
kijken wellke motoren er in kunnen die er af fabriek ook inzitten
kijken of er genoeg plaats is voor alle in aan en op te bouwen delen en modules en ophang punten
en dan jezelf vragen of je van een 8 wel naar een 4 of 5 cilindertje wilt
om de zuinigheid hoef je dat niet te doen
denk eraan dat vrijstelling houderschaps belasting eerdaags ook voorbij is met een km heffing
lees de voorstellen van de kamer en andere overheden maar goed door
zie je dat er dus geen belasting meer is
dus ook geen vrijstelling meer
de km heffing betaald elke automobilist
oud of jong
nieuwe of oude auto
er is al ophef dat mensen die een hybride hebben gekocht en nu belasting vrij of heel laag zijn ingeschaald ineens weer de volle mep krijgen aan km heffing
dag voordeel
en dat is wat ik al vanaf t begin probeer te vertellen
en als je t toch wilt
veel hobby plezier

Mausx (0), 14 jaar geleden

En waarom doet iedereen ook zo moeilijk om Mercedessen om te bouwen. er zijn zat oude mercedes dieselauto's te koop. instappen en rijden.

en met zo'n benzine-ding, LPG er in en goedkoop tuffen maar.

Maar je kan natuurlijk altijd problemen zoeken ipv problemen oplossen. hahaha, net wat Jerry aangeeft, er komt behoorlijk wat bij kijken om alles om te bouwen.

Mobiliteit (0), 14 jaar geleden

Dus allereerst ga ik contact opnemen met de RDW i.v.m. type keuring.
Jullie horen van mij (wellicht vandaag nog).

Mobiliteit (0), 14 jaar geleden

Jerry, ik heb nieuws.
Zonet heb ik gesproken met de heer Wolters van de technische dienst van de RDW.
Hij heeft mij het een en ander medegedeeld.
Er is sinds mei 2009 wat veranderd met betrekking tot type keuring.
Auto's van 1998 en jonger (bijvoorbeeld 2005), daar mag je de type niet meer van wijzigen.
Maar wat betreft auto's van 1997 en ouder (dus ook 1986), daarbij geldt dat het dat er alleen nog wordt gekeken naar de wijziging.
En de beoordeling vindt dan plaats op basis van de permanente eisen.
Dat wil zeggen dat het voertuig gewoon door de APK moet kunnen komen.
De heer Wolters vertelde mij nog wel dat het eventueel mogelijk is dat er een geluidstest meting kan worden gedaan. Verder wordt er gekeken naar de remmen, de verlichting etc etc. Dus hetgeen wat bij de APK ook gecontroleerd wordt.
De heer Wolters heeft voor mij uitgezocht wat de maximale vooraslast is van mijn Mercedes Benz 420 SE. Dat is 1030 kg. En daar moet ik wel rekening mee houden. Dus de dieselmotor moet niet heel veel zwaarder zijn dan de huidige 8-cilinder benzinemotor.
Verder heb ik hem gevraagd of ik de dieselmotor van een Mercedes Benz E-klasse E-300 Turbodiesel (van het bouwjaar 1997-1999) kan plaatsen in mijn Mercedes Benz 420 SE. En volgens hem past deze er wel in.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.