Op onverklaarbare reden loopt sinds een tweetal weken mijn accu leeg en ik weet dus niet wat het probleem is. De accu is in een diagnosecentrum nagekeken, alsook door de wegenwacht en de accu is nog tiptop in orde. Ik zit dus ergens met een verlies... En ik moet dus dagelijks enkele tientallen km's rijden, wil ik niet weer met een dode batterij zitten...
Intussen is me al opgevallen dat het display gewoon kijhard blijft branden als de vito uit staat. Nog een eigenaardigheidje is dat de lichten altijd aanstaan als het contact aanstaat (dus ook als de lichtknop op OFF staat, blijven de dimlichten branden). Ze gaan uiteraard wel uit als ik de vito uitzet en afsluit.
Volgens de wegenwachter zou hier het probleem kunnen liggen: de dimlichten staan op 'automatic' en dat zou sluipverbruik kunnen verklaren waardoor de accu langzaam leegloopt, ook als de vito uit staat.
Weet er iemand een oplossing voor mijn probleem? Ik heb (voorlopig) geen instructieboekje (is besteld), dus elk idee is welkom!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het beste is ruststroom verbruik meten dus tussen de minpool en de minklem meten, dan zie je op de amperestand van je multimeter hoeveel Amp de auto trekt, deur open laten en slot dicht doen met een schroevendraaier, auto denkt dat de deur dicht is, nu 1 voor 1 de zekeringen verwijderen bij de zekering waarbij de ruststroom op bijna 0 valt 0 kan niet ivm geheugen radio, nu weet je welke zekering de boosdoener is en welke apparaten aan deze zekering hangen, 1 voor 1 deze opzoeken en loskoppelen om te zien welke de boosdoener is, misschien is het wel het lampje in het dashboard kastje
zoekze Marcel.
bedankt voor je reactie, marcel!
Maar zou er me iemand al kunnen zeggen hoe je de dimlichten kan uitzetten als de lichtknop op OFF staat (desactiveren automatic light, dus). Dan ben ik wellicht al een stap verder.
16 jaar
Is er toevellig pas een andere radio ingebouwd?
Heb eens meegemaakt dat de constante 12V verbonden was met de contactgeschakelde 12V.
Op die manier werd alles wat normaal door het contact geschakeld werd constant voorzien van spanning (ruitenwissers, display, etc)
Is misschien vergezocht, maar toch mogelijk ;)
Grtz Kenan
16 jaar
Zit er een multifunctioneel stuur in de vito spongebob? Zoja kun je met de knoppen op het in de instellingen het dimlicht op manueel zetten ipv permanent. Zonee kun je dit niet zelf veranderen, misschien met stardiagnose wel, geen idee.
Maar de koplampen moeten gewoon kunnen branden bij lopende motor hoor, dat mag geen probleem zijn. Je zegt trouwens dat de lampen altijd branden als de auto op contact staat, als dat echt zo is zit er ergens een storing in, dat hoort niet zo. Als de lampen op permanent branden ingesteld staan branden ze alleen met lopende motor.
Hoi spongebob
Als de display blijft branden moet er een nieuwe combiklok in de auto geplaatst worden omdat deze klok niet in slaapstand gaat dit is een bekend probleem bij de eerste serie van dit type vito de dealer weet hier ook van en ze kunnen het nakijken in hun programma TIPS daar staat ook het hele verhaal beschreven
Met vriendelijke groeten Dirk
hoi Bril,
Naar alle waarschijnlijkheid zal het inderdaad wel de combiklok zijn. Alles is intussen gecheckt op stroomverlies en ook de SAM-module is vernieuwd. Voorlopig koppel ik telkens de accu af als de vito stilstaat. Maar volgende week gaat ie naar de dealer voor de herstelling. Ik hou jullie zeker op de hoogte...
16 jaar
Hoi spongebob
Je kan beter je combiklok afkopelen dan weet je het echt zeker dat dat het probleem is.Het Sam module kan het nooit zijn want die werkt niet via een slaapstand wat het ook kan zijn is het OBF maar omdat je aangaf dat de verlichting van je klok bleef branden kan het dat alleen maar zijn want als je klok niet in slaapstand gaat blijven er vaak ook nog anderen moules actief zodat het verbruik redelijk hoog blijft
Gr Dirk
als het heel stil is en de vito staat volledig uit, dan hoor je 'achter' de display heel zachtjes gezoem, wat doet vermoeden dat er inderdaad een module (dezelfde als de display?) achter zit die niet wil slapen. Wellicht is dat die combiklok-module. Hoe koppel ik die af? gewoon de zekering uittrekken? En wat is de OBF? Alvast bedankt voor het meedenken.
16 jaar
OBF is Oberes BedienFeld dit is een stuurdoos die centraal in het dashboard zit, maar daar heb jij volgens mij geen last van.
Zoals hierboven gezegd gaat jouw probleem in de combi zitten. Gewoon zekering uittrekken kan geen kwaad, alleen tijd terug instellen als je m terugsteekt. Het probleem met die klokken is dat het can signaal actief blijft en dat de rest van stuurdozen in een auto daar op reageren.
Dit KAN als gevolg hebben dat je lichten blijven branden. mvg
Hoi
De combiklok kan je er uit halen door 2 haakjes in de voorkant van de klok te steken en dan de klok naar het stuur toe er uit te trekken vervolgens haal je de stekker van de klok af dit kan gewoon gedaan worden als het contact uit staat.OBF is het bedienigs paneel waar de schakelaar van je gevaren licht in zit (paneel boven de radio)om deze aftekoppelen moet de radio er eerst uit gehaald worden.Maar in U geval zauw ik me alleen beperken tot de combiklok.
Gr Dirk
idd ruststroom meten ( als je een ampere tang hebt - zon inductietang é - gewoon over houden ) aan de - é.
Notitie nemen van stroom..
Dan zekeringen beginnen uit te trekken en weer terug steken.
Als de stroom opeens 'enorm' daalt zit daar je clandestiene verbruiker.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar