Mercedes-Benz E-Klasse: Doorschakelen automaat

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: e200

Af en toe wilt de automaat bij het wegrijden niet overschakelen(een keer in de twee weken). Ik zet de motor uit, start opnieuw en heb geen last meer hiervan. Kan het zijn dat de luchtmassameter de oorzaak is?

marlyn

Geplaatst door marlyn , lid sinds 12 jaar geleden

6 Reacties

Peter087 PRO, 11 jaar geleden

ik zou beginnen met uitlezen mogelijk is er in het geheugen van de computer van automaatmanagement of motormanagement foutcode's opgeslagen.

marlyn, 11 jaar geleden

Zal ik doen, bedankt alvast.

marlyn, 11 jaar geleden

Is uitgelezen en geen fout kunnen ontdekken. Heb al twee weken geen problemen meer gehad, toeval?

StCreed, 11 jaar geleden

Ik was vandaag bij de garage met hetzelfde probleem, dat sinds 2 weken optreedt. Op de snelweg wil hij soms niet meer boven de 6e versnelling uit. Beetje vervelend om met 2600 toeren 120 km/u te gaan en het rijd niet echt zuinig. Ook liep de motortemperatuur sinds 4 weken iets hoger op dan ik gewend was (95 ipv 85 graden) en reed hij wat minder zuinig (5.3 ipv 5.0 liter/100km).

Al sinds vorig jaar heb ik ook lichte trillingen in de auto bij 50/60 km per uur en nu ook rond de 100/120 km per uur, maar niet in het stuur.
Sinds vorig jaar had ik ook af en toe last met automaat (heel soms te weinig vermogen in 1e versnelling) dat is verholpen met software update. Toen is ook de vloeistof vervangen en die was "vies". Verder gaf de garage toen geen details.

Auto: A160 CDI Sedan, nieuw model (3,5 jaar oud).

De diagnose vandaag: Geen fouten uit te lezen, maar na 3,5 uur onderzoek blijkt de vloeistofkoppeling defect te zijn, een flink deel van de automaat moet worden vervangen (1900 euro all in). Dat klinkt niet onterecht, maar als iemand hier een ander (vooral: goedkoper) idee heeft wat er aan mankeert hoor ik dat heel graag.

Het vreemde is: als ik op automaat rij, dan wil hij niet opschakelen, maar ga ik dan in de handmatige stand heen en weer schakelen dan doet hij het wel - dus is dat nu mechanisch of is het toch software?

Aan de eerste poster: succes, hopelijk heb je niet hetzelfde! En probeer eens handmatig heen en weer te schakelen.

marlyn, 11 jaar geleden

Nu weer hetzelfde probleem, niet doorschakelen. weer naar de MB. Blijkt dat er veel te weinig automaatbakolie inzit door een lekkage van een of andere censor of zoiets. Nieuwe olie erin en sensor (of dop)en viola, geen probleem met het schakelen(schakelt vloeiend). Monteur vond mijn wagen te weinig vermogen hebben(nooit gemerkt, maar vond hem vanaf de aankoop dec. vorig jaar wel erg traag) en constateerde een defecte luchtmassameter(445 euro). Morgen wordt deze vervangen en hopelijk ben ik er vanaf.
groet,
marlyn

StCreed, 11 jaar geleden

Dank voor de melding - morgen moet ik weer even overleggen met de garage, want het is bij mij nog niet opgelost. Wel rijd mijn A-tje nu soms zonder enig probleem, gemiddeld 2x/week wel last met schakelen maar verder gaat het redelijk (vandaag was zelfs het brandstofverbruik terug naar 5.0 / 100 km ).

Binnenkort moet ik voor een C-beurt naar de garage, dat lijkt me een mooi moment om even naar een *andere* garage te gaan voor een second opinion. En die luchtmassameter ga ik toch nog even checken, ik weet nog steeds niet of ze die nu hebben aangepakt.

Als ik weer iets hoor, post ik weer, natuurlijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.