Mercedes-Benz Mercedes Vito 110D: Erg traag optrekken met beperkte maximum snelheid

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 110D geen cdi

Nu heb ik ene probleem.

Als ik met koude start de vitio wil starten, en wil wegrijden, kom ik bijna niet vooruit.

Na een paar honder meter te hebben gereden, is dit probleem weg.

Maar krijg de vito niet sneller dan 130km/u.

Verder kost het ook nogal wat moeite om op deze snelheid te komen.

Optrekken gaat dus moeizaam, en dit os dan toch zeker nodig op in te voegen op de snelweg, of eventueel in te halen.

Bij navaarg aan de oude eigenaar (heb de vito nog maar een maandje) werd er mij verteld dat de turbo vervangen was,na een vakantie van de vorige eigenaar.

Wie kan mij helpen met dit mogelijke probleem te vinden.

Ben inmiddels ook even narvaag wezen doen bij verschillende garage waaronder ook de Dealer.

maar ook deze kon niet direct een diagnose er van maken.

zij verteldne allemaal ook te moeten zoeken naar het euvel.

En ja zoeken kost weer eens erg veel geld.

Ps:

verder ben ik ook nog op zoek naar een gebruikers handleiding voor deze Vito 110D

Ik weet niet hoe ik de achteruitwisser aan kan of moet krijgen.

als het aan de shalekaar op het stuur moet, zal er wel iets kapot zijn. deze werkt alleen nu met de ruitenwisser aan de voorruit.

Verder heb ik ook nog een kop op het daschboard stand P en W (automaat)

weet wel dat deze invloed hebben op de automatische versnellingsbak.

Maar weet niet wat deze standen inhouden.

Middelste stan dis neutraal.

Hoop dat iemand hier mij meer info kan geven.



Met vriendelijk groet

Ron Schot

Geplaatst door

ronschot (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

die schakelaar, daar kan ik je wel mee helpen.

3 standen, P is power ( extra laat schakelen, snelle gasreactie, snel terugschakelen bij vermogensvraag etc.)
midden, is neutraal of economy stand ( normaal schakelgedrag)
W is Winterstand ( vroeg schakelen, trage gasreactie, alles om zoveel mogelijk grip te houden)

Voor wat betreft het vermogenstekort, ik zou toch eens beginnen met de foutcodes te laten uitlezen, misschien wordt je daar wat wijzer van.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

16 jaar

alvast bedankt voor je eactie marcel
weet ik dat ook wee.
en ga dan de foutcodes laten uitlezen.
maar ik dacht dat dat niet ging bij een vito 110d
groejes Ron

ronschot 0

16 jaar

nee
zi geen electronica op deze (oudere)type
denk datje toch moet beginnen met de lucht inlaat
lekke slangen
uitlaat
verstopping van de dempers
anders pomp tming controleren
kleppen /compressie meten

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Voor de achterruitwisser kan u best eerst meten of u spanning krijgt op de wissermotor, zo ja zit het in de wissermotor.Heb het zelf voor gehad dat de as waar de wisser op stak vast zat. De watertoevoer naar de ruitensproeier komt door het asje en als de dichting lekt komt het asje vast.
Heb toen het motortje open geboord, asje losgewerkt en motortje dichtgeschroefd met parker vijzen en pompje van achterwisser afgeschakeld
Geen probleem mee gehad tot de Vito verkocht was.
Hoe ik de wisser moest aanzetten weet ik niet meer.
Hopelijk kan U hiermee vooruit

Roland10244 0

16 jaar

alvast bedanklt voor je reactie
groetjes Ron
ik zal er ff naar kijken dan

ronschot 0

16 jaar

controleer het slangetje van de brandstofpomp naar het inlaatspruitstuk eens, of hij ligt eraf, of hij zit verstopt, of het nippeltje in het spruitstuk zit verstopt.

piet80 0
badge

16 jaar

Ha Ron,

Ik heb een E290td met volgens mij dezelfde motor. (5 cil. 2,9 ltr turbodiesel, TDI principe).
Ik had soortgelijke problemen, de motor deed het eerst prima, maar na iets van 10 minuten ging hij in noodloop met dezelfde kenmerken als jij omschrijft; slecht trekken en max snelheid 130km/u (en max 3000 tpm).
Bij mij was de oorzaak een lekke rubber slang in het inlaatkanaal (dus gebrek aan druk ondanks werkende turbo). Wellicht is er bij jou ook ergens in de inlaat een lek. Wat schijnbaar ook veel voorkomt is een lek in de intercooler.
De plaats van het lek zal wel invloed hebben op de wijze waarop het probleem zich manifesteert. Bij mij was het rubber, dus pas bij warme motor (rubber flexibeler) werd het een probleem. Ik hoop voor je dat het een soortgelijk probleem is, want ik was voor € 35,= klaar.
Succes, MBLe

MBLe 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.