Beste,
Veel lange ritten doe ik niet met mijn auto, enkel bij vakantie periode.
Om problemen te voorkomen is mijn auto normaliter goed onderhouden.
Voor mijn vertrek had ik extra toevallig de turbo drukleidingen gereinigd en gecontrleerd op scheuren. Alles was ok.
Egr klep is ook gereinigd.
Tijdens mijn rit, na de eerste 500 km van 3500 km heb ik gemerkt dat mijn vermogen weg was op duitse autosnelwegen maar ik kon op snelheid rijden als ik mijn snelheid had behalve als het goed berg op was.
Na stilleggen en starten kon ik even doorrijden maar tijdsinterval met vermogen was steeds korter en korter.
Geen foutmelding op dashboard gehad tot dat ik 3000km heb afgelegd. Nu heb ik een geel lamp op mijn dashboard.
Heel kort, ik dacht dat er een scheur was op eerste uitgang van turbo maar gecontroleerd en dat was gewoon een beschermende extra laag dat ik scheur dacht. Terug gemonteerd natuurlijk.
Leiding voor inlaatcollector gedemonteerd en ik voelde dat turbo goed blaast.
Nu brandt een lampje op mijn dashboard en ik vermoed dat katalysator dicht is met gevolg geen vermogen en zwarte rook dat erger is geworden.
Groetjes,
Bedankt voor reacties
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja, 3000 kilometer doorrijden met een storing helpt natuurlijk niet.
Ik zou beginnen mert het laten uitlezen van de foutcodes.
Zwarte rook is een te veel aan brandstof of een te kort aan lucht.
Wel toevallig dat dit net na het schoonmaken (en loshalen) van de slangen en EGR gebeurt.
Mogelijk is daar ierts niet goed gemonteerd/vastgezet.
Beste,
Inderdaad doorrijden had ik ook niet gedaan als ik in belgie was. Als je door Hongarije servie en Bulgarije rijdt wil je zo snel mogelijk ervan af zijn.
Dit tussen haakjes natuurlijk.
Ik wil mijn ervaring delen met antisize vet.
Gebruik nooit dit vet op je egr.
Ik wou slim zijn en deze vet gebruiken door zijn mooie eigenschappen zo dat de as altijd soepel kon blijven werken.
Helaas was de as geblokkeerd op een bepaalde stand. Door kapje te openen heb ik dat gezien.
Met diesel aan de filter uit te halen heb ik dat proper gemaakt en nu vermoedt ik dat het opgelost is. Ik zal terug een ritje maken.
Dus ervaring is:
Gebruik geen ANTISIZE VET op de as van egr.
Mvg
5 jaar
Testrit gedaan en alles loopt goed.
Wel heb ik een geel lampje dat zeer laat is gekomen en ik denk dat het ook na verloop van tijd zelf verdwijnt.
Mvg
5 jaar
Welk geel lampje? Die met het symbool van een motorblok?
Zo ja, dan is dat een storing die de kwaliteit van de uitlaatgassen beinvloedt.
Zou ik niet zo maar mee doorrijden en hopen dat het wel goed komt. Dat kan ook heel anders (duur) uitpakken.
Geel lampje met motor.
Ik zal wel eens laten uitlezen en resetten en zien wat het geeft.
Ik vond het raar dat lapje heel laat is gekomen ( na 3000km).
Met deze storing kon ik op autosnelweg goed 140 kmh rijden. Mocht wel geen stijle berg op zijn.
Bij een nieuwe start als ik de motor onder 2000tr min hield had ik geen vermogen verlies bij kortstondige optrekken.
Vermogen is wel teruggekomen zonder inhouden wel met geel lampje.
5 jaar
Beste,
Gele lampje is ook verdwenen.
Ik denk dat alles nu normaal verloopt.
Bedankt voor de reacties
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar