auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz Vito: hoe moet ik distributie ketting verwijderen van vito V230 turbo

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,3 turbo diesel

hallo mede sleutelaars

ik heb een vito v230 turbo diesel met een lekke koppakking,
heb de cilinder kop al los liggen maar kan hem niet verwijderen ivm de ketting die hem tegen houd,
nou is mn vraag hoe ik de ketting moet verwijderen,zit er ergens een visje om los te halen of moet ik hem door slijpen en vervangen of kan ik de gelijder op een bepaalde manier loshalen ik kom er even niet uit.
wie weet de oplossing
mvgr edwin

Geplaatst door

vito V230 Diesel (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ketting spanner los halen en dan het nokkenas tandwiel los draaien.

joma124 0
badge

12 jaar

de geleider zit vast met 2 pinnen waar je een boutje van M6 kan indraaien (boutje lang genoeg nemen en 2 moeren gebruiken 1 die tegen de cilinderkop kan duwen en de pinnen eruit haalt) .

Astra17tds 0

12 jaar

Pas op met het vernieuwen van de distributieketting dit is geen gewoon klusje'
Zet de motor eerst op de aangegeven tekens volgens beschrijving van de desbetreffende motor.
De brandstofpomp word waarschijnlijk ook door de ketting aangedreven, deze moet dan ook met de tekens weerkloppen voor de inspuittyming.
De voorste twee pennen van de geleider kunnen inderdaad met twee stifttrekkers 6 mm uitgetrokken worden, of met een trekkerhulsje met een trekkerstift 6mm.
Dan kun je de geleider weghalen, verwijder ook de kettingspanner aan de zijkant van het blok.
Je moet de ketting schakel pennen afslijpen, maar zorg ervoor dat je hem doorslijpt op de goede schakel zodat je de nieuwe ketting doormiddel van een verbindingsschakel weer aan de oude ketting kunt vastmaken, pasop dat je de ketting over het nokkenas tandwiel strak houd met het doordraaien van de oude
met de nieuwe ketting, dit gaat het beste met z'n tweeen, een man houd de kettingen strak en geleid de ander draaid heel voorsichtig de motor door
tot de verbindingsschakel weer boven is, zodat de nieuwe ketting aan elkaar verbonden kan worden met de bijgeleverde schakel of klinkschakel.
Het verbindingsschakeltje met het borgvisje altijd zo monteren zodat de dichte kant van het visje tegen de draairichting van de motor zit, en zal dan nooit
los gedrukt kunnen worden.
Nog beter is nadat alles gecontroleerd is op tyming enz.de losse verbindingsschake te vervangen door een klink schakel zomogelijk bijgeleverd bij de
nieuwe ketting
Gr Petr

tuinhuisje 0

12 jaar

Leuk verhaal, maar het is niet de ketting die hij vernieuwen wilt.

Trek de pennen van de kettinggeleider er voorzichtig uit. Als het inwendige draad beschadigd krijg je ze er niet meer zo makkelijk uit bij een W638.

Edwin ;het enige probleem wat je tegen komt is het demonteren van de geleiderpennen! Gebruik NIET de schroefdraad van die pen om deze dmv schroeven er uit te draaien . Stevige lange m6 bout erin en met een busje en een paar moeren de pen er uit trekken.!!! Zet voor dat je begint de nokkenas en krukas op het dode punt c.q merkstreep en haal het nokkenaswiel los . Kettingspanner was als eerste al uit natuurlijk. Wiel onder de ketting uit en verbind eventueel een stukje lasdraad aan die ketting . Ketting kan zijn afstelling niet verliezen . Alleen de pomp trekt de ketting een stukje terug. Succes.

Punt 65
badge

12 jaar

Hallo ik heb een vergissing gemaakt., ikdacht dat je de ketting wilde vernieuwen maar het is alleen de ketting weg leggen om de cilinderkop weg te halen
zet dan de tekens van krukas en nokkenas bij de markeringen, haal de geleider en nokkenastandwielweg, je kunt het nokkenas tandwiel net van de ketting
weg krijgen. houd de ketting met een lasdraad omhhoog en haal de cilinderkop erdan overheen,daarna kun je de ketting altijd boven in houden door hem
met wat tyrips vastteleggen. De ketting kan gewoon aan elkaar blijven zitten,
montage in omgekeerde volgorde, maar denk er wel aan met de montage op de merrktekens van nokkenas en krukas. bij controle de nootor zeker een paar
keer ronddraaien met een diepe dop 27mm op de krukas met een ratel en verlengstuk.Als dan de tekens weer presies bij de markeeringen uitkomen,
kan men verder met opbouwen door gaan.
Succes. gr Petr

tuinhuisje 0

12 jaar

Wat ik altijd doe is de ketting aftekenen op het nokkenastandwiel, als extra controlepunt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.