close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz A-Klasse: hoge laadspanning W168

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: A160

Dag, ik heb de laatste tijd wat startproblemen gehad met mijn A160 uit 1998. De accu leek gewoon goed te zijn al was het erg opvallend dat hij juist bij koud weer geen zin had te starten. Alle lampen op het dashboard gingen branden maar bij een poging te starten gebeurde er helemaal niets. Na wat speurwerk (http://www.aclassinfo.co.uk/mypage.66.ht... ben ik erachter gekomen dat de A heel erg gevoelig is voor een wat slechtere accu en dat dan de meest vreemde storingen kunnen optreden. Niet starten dus in dit geval en uiteraard zeker niet bij wat kouder weer. Zogezegd zogedaan, even overstarten met een andere auto erbij en inderdaad hij start prima. Ik heb dus direct een nieuwe accu gehaald. Ik weet niet hoe oud de accu was, we hebben de auto net een maand of 5 en alleen als 2e auto in gebruik. Ook heb ik preventief het startonderbreker relais K3 vervangen omdat hier nog een ouder type in zat welke nogal eens voor problemen wil zorgen. Voor die 10 euro...

Alles werkt weer dus. Het liet me echter nog niet los en gezien een eerdere ervaring uit het verleden wilde ik toch even nagaan of er misschien een reden was dat de andere accu niet meer goed was. Tot mijn verbazing meet ik bij een stagionair draaiende motor een spanning zo rond de 16,5 volt met zelfs een piek van 16,8 volt. Erg hoog. Even dacht ik dat dit aan de nieuwe accu lag die nog een wat hogere spanning heeft. Ik heb dus de oude teruggeplaatst maar ook hier met stagionair draaiende motor 16+ volt. De hoogte van het voltage is wel stabiel bij hogere toeren e.d.

Ik vind ruim 16+ volt nogal hoog en heb dus maar even de oude accu teruggezet. Ik heb eerder wel eens de gelijkrichter/spanningsregelaar die aan de dynamo zit defect gehad (VW). Ook hier kreeg de accu er van langs en ook de electronica in de auto. Deze laadde echter zelfs zo'n 20 volt. Daar was geen twijfel. Weet iemand wat zo'n beetje de maximale spanning is die er geladen zou mogen worden? M.i. zo rond de 14,5 v. Ik ben dus bang dat de spanningsregelaar niet meer goed is en dat hierdoor de eerdere accu behoorlijk heeft geleden. Weet ook iemand of deze bij een W168 aan de dynamo zit of heeft iemand dit ook al eens meegemaakt?

Alvast dank,

Vr gr Edwin

Geplaatst door

edwinverbruggen (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

14,5-- 15 volt -de regelaar zit in de alternator bij ingebouwd

nicwil 0
badge

14 jaar

zou fijn zijn mocht u de oplossing nu ook plaatsen -- benieuwd of we u hebben kunnen helpen.
nicwil

nicwil 0
badge

14 jaar

Excuses voor late reactie, multimeter niet in orde. Voor het eerst dat Fluke me in de steek heeft gelaten.. Laadspanning was prima.

Startprobleem met nieuwe accu helaas nog niet opgelost. Bij koud weer (vorst) met willekeur wel of niet starten. Bij de temperaturen nu altijd een perfecte start. Nu hij niet weigert is het ook lastig de oorzaak te zoeken. Zal aankomende winter waarschijnlijk weer beginnen. Auto op contact, alle lampen op dashboard branden, startmotor doet de ene keer wel wat, andere keer niet. we wachten af..

Het makkelijkste is om op de aanstuurdraad van de startmotor te meten op het moment van starten. Ik vermoed namelijk dat de startmotor jouw probleem veroorzaakt. Door te meten tijdens het starten kan je dus meteen controleren of die idd een probleem heeft. Heb je wel spanning op die draad maar draait de startmotor niet, dan is de startmotor kapot of is de massa slecht van het motorblok. Heb je geen spanning op de aansturing, dan weet je dat het probleem daarvoor zit. Een defecte startmotor komt weleens vaker voor W168 trouwens. Het is wel lastig om bij die bedrading te komen.

Ik heb het een keer gehad dat de massa draad bij een vrachtwagen gecorrodeerd was bij hoge stromen laste deze zich af en toe vast en werkte alles perfect, maar bij de strenge koude was de stroom toch te hoog en ging de motor slecht rond, gevonden door met de multiemeter van blok naar accu min te meten, ik had een spanning over de meter van meer dan 6 volt. dus een overgangsweerstand over de min. deze meting geld ook voor de +30

Succes Marcel.

spanbandje 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.