Mercedes-Benz E-Klasse 2001: inlaatspruitstuk vernieuwen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: W210 220 CDI

De kleppen werken niet goed meer op het inlaatspruitstuk en moet vervangen worden (motor loopt constant in noodprogramma)

Naast origineel Mercedes Inlaatspruitstuk 611 090 36 37 kan ik ook Vaico V30-1583 kopen en dit stuk is heel wat goedkoper.

Heeft iemand ervaring met betrouwbaarheid Vaico inlaatspruitstuk?

ChrisMB

Geplaatst door ChrisMB , lid sinds 13 jaar geleden

12 Reacties

PeterK011, 8 jaar geleden

Tip:verwijder de klepjes en vul de gaten op met inbusbouten M8 van langs binnen en draai ze vast met borgmoeren zodat ze niet loskomen.Laat de stelmotor zitten inclusief bekabeling,hij zal dus niks meer aansturen maar wel nog bewegen.Zo krijg je geen foutcodes.
Mvg

ChrisMB, 8 jaar geleden

Wat is de consequentie als je al die klepjes verwijderd? De hoeveelheid lucht zal dan toch niet meer geregeld worden?

PeterK011, 8 jaar geleden

meerdere auto's rijden reeds jaren zo rond,zonder problemen... die klepjes werken samen met het uitlaatgasrecyclagesysteem,hebben enkel een "milieu-functie" .vito met zelfde motor heeft zelfs geen klepjes

ChrisMB, 8 jaar geleden

Ik kan zonder het inlaatspruitstuk te demonteren wel het stangetje losmaken dat de stelmotor verbindt met het plaatje dat de kleppen bestuurt. Dus de stelmotor zal nu geen weerstand meer ondervinden van de kleppen (bijvoorbeeld als er een klep vastzit zal de stelmotor dat niet meer weten en dus ook geen fout kunnen doorgeven naar het motormanagement)
Toch gaat de motor nog is noodprogramma.
Als er een klep vastzit; krijgt de verbrandingskamer dan minder lucht .... en zit er daar nog een sensor die dan een signaal geeft aan het motormanagement om in noodprogramma te gaan?

willy9 PRO, 8 jaar geleden

zonder uitlezen blijft u nutteloos zoeken-


gr

ChrisMB, 8 jaar geleden

Uitlezen is al gebeurd; slecht functioneneren van wervelkleppen wordt als fout gegeven. Mercedes stelt voor om inlaatspruitstuk + stelmotor te vervangen. Zie begin van deze vraag!
Blijkbaar zou dan niet nodig zijn om nieuwe stukken te plaatsen?

willy9 PRO, 8 jaar geleden

dan zult u actie moeten ondernemen en kunnen we misschien nog iets leren van een leek.
gr

ChrisMB, 8 jaar geleden

Actie ondernemen ok, maar eigenlijk wil ik goed voorbereid starten zodat ik direct resultaat heb na de ingreep!

Vandaar de vraag: als de stelmotor uitgeschakeld is (niet meer gekoppeld is met het sturingsstangetje die de wervelkleppen beweegt), van waar kan dan nog de fout komen? Als er een klep niet meer kan bewegen, dat kan de stelmotor niet meer weten! Is er dan nog een andere sensor die kan weten dat die klep vastzit?

willy9 PRO, 8 jaar geleden

dat wilt iedereen toch

als ge werking en de aansturing niet kent is direct resultaat inderdaad afwachten -ik zie eerst met de star de fout codes en welke componenten ik kan aansturen en ist waarde vergelijken-dat is nu juist het mooie aan het beroep monteur.
.
gr

ChrisMB, 7 jaar geleden

Ondertussen inlaatspruitstuk uitgebouwd en alle klepjes verwijderd. De 4 gaten opgevuld met bouten en moeren zodat alles mooi is afgestopt. De connector van de stelmotor terug bevestigd.

Maar tijdens testrit gaat de motor terug in noodprogramma. Er komen geen fouten op dashboard.

Ter info: ik heb de wagen in officiële MB garage laten uitlezen en de foutcodes gaven aan dat inlaatspruitstuk en stelmotor moesten vervangen worden.

Zou het kunnen dat de stelmotor defect is en fouten doorgeeft naar motormanagement?
Of zit er nog iets anders scheef?

willy9 PRO, 7 jaar geleden

zoals ik al eerder aangaf is de stelmotor met de stardiagnose aan te sturen of hij werkt--

gr

ChrisMB, 7 jaar geleden

Aha,

Ondertussen is het probleem verholpen. Er zijn twee zaken die een rol spelen bij het inlaatspruitstuk:
1. de klepjes in het spruitstuk
2. de Pierburg Stelmotor
Je mag de klepjes uit het spruitstuk verwijderen en de gaten toemaken met een bout en moer maar dit helpt het motormanagement niet! Je krijgt wel voldoende lucht in de motor maar als de Pierburg stelmotor defect is, dan blijft deze signalen doorsturen naar het motormanagement. Gevolg: wagen vliegt in noodprogramma.

Maar er bestaat een manier om het motormanagement te bedriegen. Dus je hoeft geen nieuwe stelmotor te kopen. Het is voldoende om tussen de 12 volt signaal en het PWM signaal een weerstand te plaatsen van 4.7K ohm en 0,6 watt. Door deze weerstand tussen beide draden te koppelen denkt het motormanagement dat de stelmotor in perfecte conditie is. (zie origineel Pierburg stelmotor document in bijlage)
Gevolg is dat motormanagement de wagen niet meer in noodprogramma stuurt.

Ik heb deze info van internet gehaald en met succes gebruikt op mijn wagen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.