Mercedes-Benz S-Klasse: Inleren nieuwe verstuivers?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 320CDI

Hallo allemaal,

Mijn motor heeft 2 nieuwe verstuivers (fabrieksnieuw) gekregen, wegens te hoge retour in de oude.

De motor is een OM613. De nieuwe verstuivers beginnen met A646xxx en de oude met A613xxx.

Ik heb mij laten vertellen dat de verstuivers uitwisselbaar zijn en na vervangen loopt de motor ook gewoon netjes.

Slaat snel aan, geen roet, en brandstofverbruik is ook in orde.


Het enige verschil is dat hij wat rauwer klinkt dan voorheen.

Kan het kloppen dat de verstuivers moeten worden ingeleerd? (ME adaptations?)


Ik heb een carsoft 7.4 adapter + software, maar ik wordt weinig wijs uit deze software en ik vind het te riskant om blind te gaan lopen rotzooien.

Heeft iemand enig idee hoe het moet, of waar ik dat kan laten doen?

Alvast bedankt voor jullie ideeen.

Groet,

Marcel.

Cryptic

Geplaatst door Cryptic (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz S-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

martijn v o (0), 13 jaar geleden

Verstuivers moeten worden afgesteld. Of dit mechanisch of electrisch kan weet ik niet bij Mercedes, maar als ze niet goed staan afgesteld kan er een gat in je zuiger ontstaan dus ik zou er zeker even door de specialist naar laten kijken.

Cryptic (0), 13 jaar geleden

Hoi Martijn,

Bedankt voor je antwoord.

Dat nieuwe verstuivers moeten worden 'afgesteld' wist ik al, maar wat ik niet weet is of het motormanagement dit zelf doet of dat dit handmatig (middels software) gedaan moet worden. Ik kan me zo voorstellen dat het motormanagement de interne lekkage van de oude verstuivers electronisch compenseert door iets meer in te spuiten. Nu er op die plaatsen nieuwe verstuivers zitten vermoed ik dat de werkelijk ingespoten hoeveelheid in die 2 cylinders te hoog is en dat de motor daarom wat rauw is.

Van een gat in een zuiger heb ik nog nooit gehoord, en ik zou me ook niet kunnen voorstellen waar dat dan door zou moeten komen. De trekkracht van de motor is normaal, dus de ingespoten hoeveelheden liggen vermoedelijk niet extreem ver uit elkaar.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of ik het gewoon tijd moet geven, of dat ik eenmalig een leerproces moet initieren.

Hendrik4290 (0) PRO, 13 jaar geleden

Gat in zuiger komt wel eens voor bij injectorproblemen, zoek maar eens op het net.

dockedmarc1 (0), 13 jaar geleden

verstuivers doen het meteen en worden niet "afgesteld" en valt niks aan af te stellen.

geef mij eens het chassis nummer van je auto want volgens mij klopt het onderdeel nummer niet.

gr marc

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij de meeste types injectoren die door Mercedes worden gebruikt moet er een fijn afstelling doorgevoerd worden. Deze code staat bovenop de injector en deze moet in de motorregeleenheid worden ingevoerd.
Het verschil in onderdeelnr kan kloppen. De injectoren veranderen nogal snel van nr door de diverse doorontwikkelingen.

dockedmarc1 (0), 13 jaar geleden

[quote=Jarno5187]Bij de meeste types injectoren die door Mercedes worden gebruikt moet er een fijn afstelling doorgevoerd worden. Deze code staat bovenop de injector en deze moet in de motorregeleenheid worden ingevoerd.
Het verschil in onderdeelnr kan kloppen. De injectoren veranderen nogal snel van nr door de diverse doorontwikkelingen.[/quote]
ok dat zou kunnen, zo ver gaat mijn kennis net niet.
maar de onderdeel nummers kloppen niet een om613 heeft geen 646 verstuivers, ik heb dit al gecheckt.
ik kom uit op de 613 070 08 87/80 en die is niet gewijzigd.

frans49 (0) PRO, 13 jaar geleden

Een 613 moter heeft een max raildruk van 1350 bar en een 646 moter heeft een max raildruk van 1600 bar . Injectoren zijn zeker verkeerd . Vervang ze door de juist om verdere problemen te voorkomen . Bij een 320 cdi van bouwjaar 2000 moet er geen tolerantie nr worden ingegeven in de moterstuurdoos . Bij latere bouwjaren is dit wel nodig . Deze nr invoeren kan enkel met de juiste software van uw testkas . Dus dit zal bij de dealer moeten gebeuren . Suc6

Cryptic (0), 13 jaar geleden

Het probleem is opgelost.

De 646xxx verstuivers waren inderdaad de verkeerd types. Deze hoorden inderdaad geprogrammeerd te worden, maar zijn dan alsnog ongeschikt voor mijn OM 613.

De motor liep er overigens wel om, maar injection quantity per cylinder was behoorlijk onevenredig zo bleek. Vandaar de rauwe loop bij stationair.

Heb de verstuivers uiteindelijk omgewisseld met de originele types en nu loopt-ie weer perfect rond.

Bedankt voor alle bijdrages!

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 13 jaar geleden

Mooi dat het opgelost is!
Nog even aanvullend: Dat het onderdeelnr met 646 begint betekent niet per definitie dat ze alleen voor dat type motor zijn. De enige manier om te weten of een onderdeel geschikt is voor een bepaalde auto is dmv een onderdelenprogramma zoals dat van de dealer bv.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.