auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz E-Klasse 2012: Kachelradiateur

Bouwjaar: 2012, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2987, Vermogen (kw): 170

In het koelwaterreservoir van mijn E300 zit een zakje met een middel tegen kalkaanslag in de motor, althans volgens de garage.
Nu is dit zakje gescheurd en daar door is de kachel radiateur verstopt. Volgens de garage moet alles vervangen worden wat met het koelsysteem te maken heeft. Dit loont zich niet meer, en de auto is technisch total-loss. De kachelradiateur vervangen kan ook, maar gezien de km-stand (367.000 km) wordt dit af geraden. De garage heeft geprobeerd de kachelradiateur te spoelen, echter zonder succes. De motortemperatuur is normaal (90 gr.)
Is dit een bekend probleem?

Geplaatst door

RobertW212 (50)

al 4 dagen lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik heb het weleens gezien bij een Volkswagen, daar was het silicaat zakje ook kapot gegaan, Het kan voor hardnekkige verstoppingen zorgen die silicaat korrels,
(silicaat moet corrossie in het koelsysteem tegengaan),
In G12++ en G13 koelvloeistof is silicaat standaard als additief toegevoegd,
of het een bekend probleem is bij Mercedes weet ik niet,
of de auto technisch total-loss is hangt af van de kosten die de reparatie met zich mee brengt,
ik kan mij voorstellen dat er nogal wat arbeid uren en onderdelen in gaan zitten als er
diverse delen van het koelsysteem vervangen moeten worden,
in principe is de auto technisch total-loss als de reparatie kosten hoger zijn dan de dagwaarde van de auto, dus ik denk dat de keuze bij jezelf ligt of het verstandig / lonend is om je auto te laten repararen of toch maar niet.

limbra 1650
vip badge

1 dag

Als de auto toch al total-loss is, kun je risicoloos zelf wat uitproberen.
Ik zou het hele koelsysteem tegen de normale stromingsrichting in doorspoelen en ook wat chemisch spul gebruiken: niets uit de handel, maar iets wat de oude rotten hier voor het reinigen van het koelsysteem gebruiken. Eerst het koelwater eruit, schoonmaakmiddel erin (zorg wel dat de auto niet bevriest!) en geruime tijd laten weken, daarna tegen de stromingsrichting in spoelen. Baat het niet dan schaadt het niet. En de oude rotten hier laten je wel weten met welk middeltje je het koelsysteem een beetje (mar niet té) agressief (want die korreltjes zitten niet los, die zitten inmiddels vast in prut) kunt reinigen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz E-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.