Ik heb een c180 van 1994. Wie kan mij vertellen hoe ik kan zien of er koelvloeistof bijgevult dient te worden. Ik kan zo gauw geen reservoir vinden waar de koelvloeistof in moet, of gebeurd dit via de dop van de radiator (is dit een gesloten systeem of niet?)
Hoe kan ik de olie verversen van de versnellingsbak en hoe weet ik wanneer dit moet gebeuren
b.v.d.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien is het de volgende keer handiger als je al je vragen in 1 topic zet.
Maar goed..........
Het koelvoeistof reservoir zit rechts onder de motorkap , achter het luchtfilterhuis.
Het is een doorzichtige plastic tank met een dop er op.
Volg het overdruk slangetje vanaf de radiateur en je komt hem vanzelf tegen.
Het is een gesloten systeem.
Versnellingsbak : om de 60.000 Km olie verversen (ATF OLIE)
De aftapplug zit aan de onderkant van de bak en de vulplug zit aan de rechterzijkant ,
vullen tot het olieniveau aan de rand van de vulplug staat.
mvg,
Hans.
Hans, een handgeschakelde versnellingsbak en achterbrug, bij een 124 moet die
olie toch niet vervangen worden, of ben ik mis?
Zover ik overal heb kunnen lezen toch.
GR. Snipper
bedankt voor reactie ik ga morgenvroeg meteen kijken.
Bij deze wil ik nog een vraag stellen. Het gaat over de autoradio.
Als ik de radio aanzet maakt hij een hele hoge pieptoon. Dit is alleen als de motor aanstaat.
Als ik gas geef wordt het piepen harder. Ik heb het idee dat het reageert op het gasgeven.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Gr. Harrie
17 jaar
@ snipper : bij een handgeschakelde versnellingsbak en achterbrug maakt de bak geen deel uit van de motor (een z.g aandrijfaggregaat).
De versnellingsbak olie moet dus apart van de motor wel vervangen worden .
Alleen ligt de verversings termijn van diverse onderdelen ver uit elkaar.
Bijvoorbeeld de W201 (190):
versnellingbakolie verversen elke 60.000 KM
achterbrug olie controleren/bijvullen elke 20.000 KM.
@ Harrie : die pieptoon komt waarschijnlijk omdat de ontstorings condensator op de dynamo defect is of slecht contact maakt.
hij zit (als het goed is ) achterop de dynamo.
mvg,
Hans.
Hans ik ben vandaag aan het zoeken geweest naar het koelstofreservoir achtwer het luchtfilterhuis.
Sorry Hans ik heb geen reservoir kunnen vinden.
Vanaf de radiateur komen maar 2 slangen boven en onder dit zijn dikke slangen. verder komt er geen dunner slangetje vanaf de radiateur. en achter het luchtfilterhuis is ook geen reservoir te vinden. Het enige reservoir wat ik gevonden heb is het reservoir voor de ruitewisser, maar dit zit aan de linkerkant(bestuurderskant)
Wat de hoge pieptoon van de radio het volgende. Ik heb de radio uitgebouwd en draad voor draad van de luidspeakers losgemaakt totdat ik bij de zwarte draden kwam (ik neem aan dat dit de aarde draden zijn. Hier zaten 2 draden bijelkaar in het kroonsteentje. toen ik er een uithaalde en de andere weer vastmaakte in de kroonsteen, en ik starte de motor, was de hoge pieptoon weg.
Dus dit probleem is opgelost.
Bedankt voor je hulp
vr. gr.
Harrie
17 jaar
[url=http://img440.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img440.imageshack.us/img440/3993/...[/img][/url]
Harrie , klik op het plaatje voor een grotere afbeelding.
C= het koelvloeistof reservoir
F= het ruitensproeier reservoir
D= het remoiletankje wat bij ons aan de andere kant zit (dit is een Engelse uitvoering)
E= het stuurbekrachtiging vloeistof reservoir
Als het koelvloeistof reservoir er bij jou niet in zit, heeft een bijdehand het er uit gehaald (zal wel lek geweest zijn)
mvg,
Hans.
Harrie ,
op de foto zie je ook duidelijk de dunne slang lopen van het watermondje naar het tankje.
Hoi Hans,
Bij mij zit dit reservoir er niet in.
Is dit een probleem?
Zo ja gaarne jouw mening hierover en wat ik hieraan kan doen
b.v.d.
groet
Harrie
PS ik had in eerdere vragen aangegeven dat mijn koplampen niet in hoogte te verstellen waren. Het blijkt dat aan de linker kant bij de koplamp het slangetje bij de splitsing van de koplamp naar de andere koplamp afgebroken is.
Zijn deze koppelstukje los te verkrijgen?
17 jaar
Hoi Harrie niet alle c180 hebben dit reservoir heb zelf een c180 van 1997 en heeft hem ook niet.
Bij vullen kan via radiator dop met koude motor er zit een streepje aan de achterzijde in
de vulopening en dat is het maximum nivo.
Mvg.Charles.
17 jaar
Nou moe........
dat is nieuw voor mij.
Ik heb hier een werkplaats handboek van 1993-2000 en daar staat ie wel in en in mijn eigen C-klasse ook ,maar die is van 1996.
maar als hij ook niet in Charles z`n auto zit , zal het wel zo horen ,vanaf 1997.
Die "T" stukjes voor de vacuumslangetjes zijn bij de dealer te koop maar ,zoals gewoonlijk ,zullen ze die wel moeten bestellen.
mvg,
Hans.
Nog 1 vraagje aan Charles en Harrie: hebben jullie airco ?
Zo niet , dan klopt het wel , want alleen auto`s met airco hebben een electronisch geregelde ventilator EN een expansie vaatje.
Vullen moet dan inderdaad via de radiateurdop.
mvg,
Hans.
Hans klopt ik heb helaas geen airco.
Mvg.Charles
17 jaar
Hans ook mijn auto heeft géén airco.
Voor wat betreft het vacuumslangetje, niet het T-stukje is kapot, maar op het einde van het slangetje zit een koppelstukje waarmee je het slangetje aan het t-stukje bevestigd. Dit is kapot, maar ik neem aan dat dit ook bij de dealer besteld zal moeten worden.
Ik heb nog een vraag sinds enige tijd verschijnen er op mijn motorkap blazen waaronder zich water bevind. De laklaag laat los.
Ik ben hiermee naar de garage geweest en die vertelde mij dat de motorkap overgespoten is en dat daardoor de laklaag loslaat.
Weet jij of iemand anders misschien of. je alleen de blanke laklaag opnieuw kunt aanbrengen of dat de hele kap opnieuw moet worden voorzien van verf en blanke lak en wat dit ongeveer gaat kosten?
b.v.d.
mvrg.
Harrie
17 jaar
Sorry, maar ik ben nog iets vergeten te vragen.
Zijn er voor de c180 ook hulpveren te verkrijgen. Ik denk deze nodig te hebben als ik van de zomer mijn caravan ga trekken.
Als de auto nu beladen wordt incl 4 personen en daar moet straks nog een caravan bij, wordt denk ik teveel. Dan schijnen de koplampen de hemel in en dan hebben de tegenliggers hier problemen mee.
b.v.d.
Harrie
17 jaar
Het probleem van dat doorzakken met gewicht in de auto , heb ik ook.
Daar is nou die koplamp hoogteregeling voor!
Er zijn ook Benzen met automatische , hydraulische hoogteregeling, maar die hebben wij niet.
Je zou eens bij een bedrijf als Profile tyrecenter , ofzo moeten vragen of ze hulpveren voor die auto hebben.
Je kunt ook overwegen om b.v schokbrekers met hulpveren te monteren ( KONI Load Adjusters of Monroe Load Levelers )
Van de Koni`s weet ik dat ze nog instelbaar zijn ook.
Motorkap: In beide gevallen wordt het schuren en spuiten, of het nou de blanke lak is of de verf.
Een goeie autospuiter kan het plaatselijk bijwerken.
De prijs is helemaal afhankelijk van de hoeveelheid werk.
Je zou eens bij een autospuiter kunnen informeren wat het kost, ik weet het zo niet.
mvg,
Hans.
Hans bedankt voor de info
17 jaar
Harrie ik heb even gekeken bij mijngrossier.nl daar zijn ze tekoop voor
193 euro bruto ex.btw.
Mvg.Charles.
17 jaar
Sorry Charles, maar wat kost 193 euro bruto ex. btw?
groet
Harrie
17 jaar
Ik bedoel de hulpveren.
Groetjes Charles
17 jaar
Charles bedankt voor je info
17 jaar
Over de koelvloeistof dat snap ik niet. Als er te weinig in zit dan gaat er toch een lampje branden op je dashboard. Gr Michael.
17 jaar
Als het goed is wel.
Tenzij het lampje stuk is , maar dat kan je controleren door het contact aan te zetten.
Alle lampjes moeten nu branden.
Het kan ook zijn dat de niveau sensor kapot is.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar