Mercedes-Benz C-Klasse: Koelvloeistof niveau lampje

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: C200 CDI

Sinds gisteren, brand op het dashboard het lampje voor het niveau van de koelvloeistof.
Speuren in de handleiding leerde dat het niveau van de koelvloeistof te laag stond.
Het reservoir bijgevuld (stond inderdaad halverwege het reservoir) tot het zwarte gedeelte (expansievat).
Maar, het lampje blijft branden ook als de motor een tijdje heeft gelopen.
Temperatuur van de motor blijft normaal (ca. 72°C)
Wat kan er de oorzaak van zijn dat het lampje ondanks het juiste niveau toch blijft branden??
(suggesties welkom)

Bij voorbaat dank.

Pieter

Pieterb1

Geplaatst door Pieterb1 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

dockedmarc1 (0), 14 jaar geleden

nivo sensor van je sproeiertank is dan nog wel een stuk, deze is volgens mij ongeveer 20 euro.

marc

Pieterb1 (0), 13 jaar geleden

Hierbij even een update.
Door tijdsgebrek heb ik nog geen tijd gehad mij hierin te verdiepen, maar het volgende.
Koelvloeistof blijft op niveau.
Als de ruitesproeiervloeistof op is, brand het lampje hiervan ten teken dat deze leeg is (dus die sensor werkt wel)
Maar, ......als ik de airco aanzet gaat deze aan en na een korte tijd weer uit, daarna aan en weer etc.
Als ik rijdt en er dus koelwind de radiator inkomt, blijft de airco wel aan.
Mijn gevoel zegt dat dan toch wel de sensor van de koelvin is overleden (want die draait in geen van de gevallen meer)
Is deze sensor (of stuur eenheid) door te meten??

Wie kan mij verder helpen, ga vanavond in ieder geval de aansluitingen checken op oxidatie.
Wordt vervolgd.

Pieterb1 (0), 13 jaar geleden

Hierbij een laatste update.
Stuureenheid van de koelfin was inderdaad overleden.
Bij een demontagebedrijf in Bergum een 2e-hands op de kop getikt voor €65,-
(een nieuwe kost €178,-)
Moertjes van de eenheid met beleid losgeschroefd (door het aluminium, was de boel enigszins geoxideerd aldaar).
Met wat kruipolie de boel gangbaar gemaakt en losgehaald, grote stekker ook met de nodige voorzichtigheid losgehaald.
Nieuwe gemonteerd, stekker aangesloten en motor gestart.
Melding van het koelvloeistofniveau blijft uit, missie geslaagd.

Voor de liefhebber, voor bovengenoemd autotype, betreft het onderdeelnummer 0205451532.
(het loont de moeite even rond te bellen, gezien het prijsverschil tussen gebruikt en nieuw).

Hans4040 (330) PRO, 13 jaar geleden

mooi zo, bedankt voor de feedback.

dockedmarc1 (0), 13 jaar geleden

[quote=pieterb]Als de ruitesproeiervloeistof op is, brand het lampje hiervan ten teken dat deze leeg is (dus die sensor werkt wel)
.[/quote]
de sensoren van ruitensproeier en koelwater niveau zijn aan elkaar gekoppeld en als je sensor van je sproeier stuk is gaat dus het lampje van je koelwater branden....dus vandaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.