close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz E-Klasse: Koelwater temperatuur

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 220 CDI

De koelwatertemperatuur bij normaal rijden is bij mijn auto circa 85 graden. dat is ook normaal. wanneer ik echter flink gas geef en circa 180 kmh rij (ik woon in duitsland, en kan/mag dus op de autobahn voluit gaan) stijgt de temperatuur tot boven de 90 graden. als ik dan nog wat harder ga rijden (tegen de 200 kmh) stijgt de temperatuur tot net boven de 100 graden!

2 maanden geleden heb ik een defecte waterpomp gehad en heb deze bij mercedes laten vervangen, inclusief nieuwe vulling van koelvloeistofsysteem. kan het hier iets mee te maken hebben? of heeft bovenstaand probleem een andere oorzaak?

bedankt voor jullie antwoorden.

Geplaatst door

NL10 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit kan ook komen door een in of uitwendige vervuilde radiateur.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

hallo Hans,

bedankt voor je antwoord. kan deze in/uitwendig vervuilde radiateur makkelijk gereinigd worden of moet ik een nieuwe kopen?

NL10 0

17 jaar

Uitwendige vervuiling zou je met perslucht kunnen verhelpen dus de radiateur in tegengestelde richting schoonspuiten. Inwendige vervuiling of verstopping word moeilijker er zijn middelen in de handel die reinigen,maar dat geeft ook wel eens lekkages nadien.
Wat is de kilometerstand bij hoge kilometrage is het verstandiger om een nieuwe radiateur te monteren.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

als jij harder gaat werken krijg je t dan niet warmer
met de huidige koelsystemen is 115 graden nog normaal
bij mijn audi 100 schakelt de 2e fan snelheid pas in bij 120 graden

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Jerry heeft gelijk, bij de belasting van de motor die wordt opgegeven is het normaal dat de temp oploopt, bedenk dat +/- 65% van de benzine die wordt verbruikt
wordt omgezet in warmte, dus hoe harder hoe meer warmte, zolang de auto geen temp waarscuwing geeft gewoon met die snelheid en temp blijven rijden.

Succes Marcel

spanbandje 0
badge

17 jaar

Daarbij is de thermostaat pas geheel open rond de 100 graden dus zolang hij hier niet heel ver bovenkomt is er niets loos.

paulmichiel 0
badge

17 jaar

gelukkig dus niet veel aan de hand. ik zal in iedergeval de radiateur van buiten eens schoonmaken en rustig verder rijden. ik heb inderdaad geen melding gehad dat de temperatuur te hoog is. tevens denk ik dat de ingeschakelde airco ook nog eens voor een verhoging van de temperatuur zorgt.

in iedergeval bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten Timo

NL10 0

17 jaar

Ik heb nu het volgende bijkomende 'probleem' ontdekt. de Ventilator (achter de radiateur) loopt op volle toeren bij zowel korte ritten door de stad als een lange rit over de snelweg totdat ik de motor uitschakel. dat deed ie voorheen nooit zoveel. kan natuurlijk enigszins aan het warme weer liggen, maar kan me niet herinneren dat dat vorige zomer ook zo extreem was. De koelvloeistofleidingen van en naar de radiateur (zowel boven als onder) zijn zeer heet (bijna niet vast te pakken). de radiateur zelf heeft dezelfde temperatuur als de karosserie van de auto, dus niet warmer of kouder. ik weet ook niet of hier een temperatuurverschil onder normale omstandigheden voelbaar moet zijn. doordat de leidingen allemaal warm zijn, zou het in feite moeten betekenen dat de koelvloeistofcirculatie normaal funktioneert? ligt het dan toch aan een defecte radiateur? of heb ik misschien een defecte thermostaat? of waar kan het probleem dan in zitten?

zoals eerder vermeld, ik heb sinds kort een nieuwe koelvloeistof/water pomp, dus lijkt me dat het daar ook niet aan kan liggen. ook is het koelvloeistofniveau zeer zeker voldoende. dat heb ik dagelijks gecontroleerd.

alvast bedankt voor jullie hulp.

groeten Timo

NL10 0

17 jaar

wat je nu verteld lijkt een verstopte radiateur

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

@ cars&motors, bedankt voor je antwoord. ik ga volgende week maar weer bij Mercedes langs om het probleem uit te leggen. kan e.e.a. eventueel ook te maken hebben met lucht in het systeem? een tijd geleden is een nieuwe pomp (door mercedes) ingebouwd en waarschijnlijk heb ik sindsdien deze problemen, maar nu pas door het warme weer gemerkt.

gr. Timo

NL10 0

17 jaar

Ik rij met mijn mercedes 230km/h en de temp blijft gelijk komt wel iets op maar niet zo hoog als wat NL10 schrijft,als het aan mij lag,zou ik terug gaan naar de garage.Mischien is de motor inderdaad niet goed ontlucht en heb je blijkbaar een scheurtje in je kop of koppakking op gelopen.

flow 0

17 jaar

[quote=alanzlodi]Ik rij met mijn mercedes 230km/h en de temp blijft gelijk komt wel iets op maar niet zo hoog als wat NL10 schrijft,als het aan mij lag,zou ik terug gaan naar de garage.Mischien is de motor inderdaad niet goed ontlucht en heb je blijkbaar een scheurtje in je kop of koppakking op gelopen.[/quote]
is dat ook een diesel ????

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

nee, maar toch vind ik het allemaal wel raar,sinds de waterpomp en koelvloeistof is vervangen,trouwens ik heb wel een diesel gehad een E-300 24 klepper maar heb eigenlijk nooit de teperatuur boven de 100 graden gekregen ook niet toen ik door duitsland reed,en ik hou toch wel van een beetje door rijden.

flow 0

17 jaar

dat is dus wat nl 10 ook heeft
en iets boven de 100 gr
als de temp meter een beetje anders aangeeft als een andere is dat al snel voor de ietshogere een idee dat zijn auto heter wordt en dus een probleem heeft wat er niet is
en voor een diesel tegen woordig is tot 100 gr werk temp nog normaal

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

wat ik kan op maken van het verhaal van nl10 is dit gekomen sinds de waterpomp is vervangen.

flow 0

17 jaar

Ik ben onlangs bij Mercedes geweest. ze hebben het systeem onder hoge druk getest, en uiteindelijk bleek de radiateur gedeeltelijk verstopt te zitten dit in combinatie met een defecte thermostaat. deze onderdelen zijn vernieuwd en nu is alles weer in orde. dus ook geen temperatuurverschillen meer, deze blijft (zoals ik gewend was) bij circa 83 graden, zowel bij rustig rijden als volgas autobahn!

Groeten Timo

NL10 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.