Mercedes-Benz E 270 CDI BREAK: KOELWATERTEMPERATUUR

Bouwjaar: 2000

Bij deze auto wordt het koelwater niet warmer dan 60 graden ( ook niet bij warm weer ) Het daaropvolgend probleem is dat in de winterperiode de webasto niet uitvalt ( zelfs niet na een trip van 250 km ).
Bij mercedes zegt men dat dit normaal is aangezien de cdi motoren weinig warmte produceren. Bij andere wagens van hetzelfde type uit mijn klantenbestand blijkt echter dat deze wel 80 graden worden en de webasto bij het bereiken van deze temperatuur wel degelijk uitvalt. Wie kan mij hier enige verdere info of bevindingen over verschaffen.
In waarborg werden reeds vervangen : koelwaterthermostaat, koelwatertemperatuursensor , de combi ( instrumentenpaneel ) en het stuurapparaat ( deze vormt het signaal van de sensor om en stuurt deze door naar de combi ) Na deze herstellingen wist de dealer het ook niet meer en moest ik er maar mee leren leven ( net zoals met alle andere gebreken )
Wie helpt mij ??

ERIC2754

Geplaatst door ERIC2754 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

maikel6834 (0) PRO, 19 jaar geleden

Hallo Eric. Ik zou de temperatuur even gaan uitlezen via de testkast, kijken wat deze aangeeft. Dat die motor niet op bedrijfstemperatuur komt omdat het een CDI is, dat is natuurlijk onzin. Laat anders de motor warmdraaien met verhoogd toerental maar wel bij stilstand zodat je geen rijwind hebt. Laat de verwarming van de cabine dan ook op koud staan. Als deze nu wel op temperatuur komt en als je dan gaat rijden en de temperatuur daalt direct weer, dan is het waarschijnlijk toch de thermostaat. Succes.

ERIC2754 (0) PRO, 19 jaar geleden

De temperatuur komt wel degelijk op 80 a 85 graden bij stilstaande motor, wat inderdaad wijst op een defecte thermostaat, maar bij het dealerschap van Mercedes en zelfs de technische inspecteurs en de gerechterlijke expert beweren dat dit normaal zou zijn. Dat daarom de webasto blijft branden kan volgens hun geen kwaad, maar van die webasto's heb ik er ondertussen al drie versleten ( misschien omdat deze constant blijven branden ). Ik blijf hier dus een beetje met mijn problemen zitten , tenzij ikzelf de wagen herstel uiteraard.
Toch bedankt voor de medewerking

johnquick (0) PRO, 19 jaar geleden

Beste Erik,is het dan niet handiger om de koelradiator gedeeltelijk te bedekken met een stuk karton,om zo het koelend
gedeelte kleiner te maken en te kijken of dat werkt,om de motor naar de 80 graden te krijgen!zodat de webastokachel wel afslaat.
Een collega van mij klaagde inderdaad ook over de themperatuur van de auto,dat hij zeer slecht op temp kwam, opgelost met een stuk karton.

aupers (0) PRO, 19 jaar geleden

Dit hoort natuurlijk niet, thermostaat is stuk dus gewoon vervangen. Ik rijd veel CDI's en zelfs de auto's zonder webasto (Vito's met tussenschot af fabriek) worden in de winter 80 graden. Duurt wel eventjes.

Paul

ERIC2754 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik wil die thermostaat natuurlijk wel even op eigen kosten vervangen, daar gaat het me niet om , maar deze werd daadwerkelijk reeds vervangen zonder resultaat, daarom dat men ook de zender en combi en zelfs het stuurapparaat vervangen. Ik heb weinig zin om aan deze auto kosten te maken aangezien ik met een hele lijst gebreken zit die men bij MB toch niet kan oplossen ( althans zeggen ze toch ) Deze zaak ligt nu bij de rechtbank en daarom lijkt het mij ook raadzamer om er zelf nu niet aan te sleutelen. Het zint me niet dat het technische personeel van Mercedes en de gerechtelijke expert beiden beweren dat dit normaal is omdat het een CDI is , en dat kan ik niet aanvaarden ( heb namelijk ook klanten met CDI, en deze hebben dit probleem niet ). Toch bedankt voor jullie hulp en medeleven,
groeten, Eric

Rein9365 (0), 19 jaar geleden

Waarom laat jij de "experts" niet de thermostaat uitbouwen en buiten de auto testen op functionaliteit?
Als dit geweigerd wordt, kun je dit zonder meer aanvechten, want een thermostaat heeft een vrij grote tolerantie af fabriek.
Bovendien wordt die tolerantie zeer slecht gecontroleerd.
Ikzelf heb zo'n geval gehad met een citroen jumpy.
Het probleem is uiteindelijk opgelost door de (4de) thermostaat vooraf te ijken en daarna pas in te bouwen.
suc6,
Rein

ERIC2754 (0) PRO, 19 jaar geleden

Volgens de experten is er helemaal niets mis met de temperatuur, dus willen ze dit ook niet verder onderzoeken, mijn standpunt hierin wordt blijkbaar niet gehoord of gevolgd. Ik denk wel dat ik dit kan aanvechten, maar de moed begint me stilaan in de schoenen te zakken, ik heb voor dit grapje al een slordige 7000 euro betaald aan experten en advocaten!! ( niet allen voor de thermostaat natuurlijk ). Ik denk dat ik deze wagen maar beter van de hand doe, maar dan zal de volgende eigenaar natuurlijk bij mij komen klagen met al die mankementen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.