Hallo mede knutselaars,
wie kan mij vertellen hoe de vacuumleidingen lopen vanaf de vacuumpomp in de bagageruimte?
Het is namelijk zo , dat de koplamphoogte hierdoor geregeld wordt en ook de centrale vergrendeling.
Het probleem is : bij een hoog toerental van de motor zakken de koplampen naar beneden,dus ook als je wat harder rijdt.
Staat dit systeem ook in verbinding met het motorvacuum?
Wie heeft er een schema voor mij?
mvg,
Hans.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niemand?
Da`s ook wat .
Sido ook niet?
Ik heb mijn vraag ook voorgelegd aan de "specialisten" op het forum van de Mercedes-Benzclub Nederland ,maar daar schijnt men het niet te begrijpen.
Men heeft het over veerbollen en automatische hoogteregeling van de auto , maar dat heb ik niet.
het gaat puur om de vacuumleidingen van de vacuumpomp naar de koplampen en de CV.
Daar wil ik graag een schema van hebben , zodat ik kan zien hoe en waar naar toe de leidingen lopen.
En of dit systeem in verbinding staat met het motorvacuum.
De koplampen staan goed afgesteld en als ik zwaar beladen ben moet ik ze met de hand naar beneden regelen.
Er gaat dus NIETS automatisch.
Behalve dan in mijn geval , dan gaan de koplampen naar beneden als de motor meer toeren maakt en dat hoort niet zo.
Ik hoop dat er zich hier iemand bevind die daar wat meer kijk op heeft .
Ik ga eerst 2 weken op vakantie en daarna lees ik de oplossing wel (hoop ik ).
mvg,
Hans.
Dag Hans,
Ik zelf ben ook zoekende naar de oorzaak van dat probleem.
Helaas ook nog niets kunnen vinden.
Het rijdt inderdaad zeer vervelend, wanneer je redelijk het pedaal weg trapt, stellen de koplampen zich dusdanig naar beneden, dat het zicht naar voren zeer veel minder wordt.
Een ander probleem wat ik met deze auto heb is dat de motor soms onder het rijden, bij het intrappen van de koppeling, in toeren blijft hangen.
En soms bij afremmen naar stilstand naar 2000 tmp vliegt.
Dit lijkt mij ook een vacuumprobleem.
Of dit met elkaar in verband staat durf ik niet te zeggen.
Maar ik ben dus ook druk zoekende naar meer informatie over het vacuum-systeem.
Ik hoop snel meer informatie te hebben/krijgen.
Zodra meer bekend laat ik het je weten.
m.v.g. Remon
18 jaar
De koplamphoogteregeling gaat niet via de PSE, maar met de onderdruk in het inlaatspruitstuk.
Op je schakelaar van de hoogte regeling staat dus onderdruk als de motor loopt, (de grijze leiding.)
Dus volgens mij is of je schakelaar defect, of het terugslagklepje in de leiding die vanaf het inlaatspruitsuk richtig schutbord loopt.
Indien niet aanwezig, dan kun je dit klepje ook naderhand monteren. Setje bij de dealer (klepje + 40mm slang).
Dit zijn maar een paar sugestie's.
Als "pro" kun je niet veel, zonder meer gegevens van de auto b.v heeft de motor PMS of HFM regeling??, maar goed dat is een personlijke mening over deze site en zal wel in een ander topic horen.
IWvan , je hebt gelijk.
Het staat verkeerd in Haynes Repair Manual.
Ik heb het vacuumslangetje vanaf de motor gevolgd en hij gaat inderdaad vanaf het inlaatspruitstuk naar een "T"-stukje en dan gaat 1 kant naar een buffertankje met terugslag ventiel (dit is voor de recirculatieklep van de kachelventilatie) en de andere kant gaat naar de diaphragma schakelaar in het dashboard.
Vandaar naar de beide koplampen.
In het slangetje vanaf het inlaat spruitstuk zit een haaks verbindings stukje , voordat het onder de computerbak door gaat naar het "T"-stukje.
Is dit het terugslag ventieltje?
Maar de logica ontgaat mij nog steeds, n.l: alles werkt goed , maar als ik gas geef gaan de lampen omlaag .
Hieraan kan een terugslagventieltje niets bijdragen , ware het dat het vacuum op de koplampen blijft staan en als ik gas geef er nog meer vacuum ontstaat wat de lampen weer naar beneden regeld.
Duister probleem.
Ik ben intussen in Oostenrijk geweest met vakantie en daar naar een Mercedes dealer geweest met dit probleem.
Men had geen tijd voor mij , maar vertelde wel dat de diaphragma schakelaar nooit kapot gaat (?)
[url=http://img183.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img183.imageshack.us/img183/7858/...[/img][/url]
Als iemand nog een suggestie heeft , graag.
mvg,
Hans.
Roept U maar.
kweenie
hans
Jammer.
Bij Wensink "weten" ze het ook niet.
Dan ze moeten zoeken, zeggen ze.
En je weet wat zoeken kost, niet?
Dat wordt 2 uur zoeken naar een klepje van 2 euro of zo.
mvg,
Hans.
Weet paulmichiel het ook niet dat is een mercedes man
Hans
Bedank voor de tip ,Ik heb hem een mailtje gestuurd .
mvg,
Hans.
Maar de logica ontgaat mij nog steeds, n.l: alles werkt goed , maar als ik gas geef gaan de lampen omlaag .
Hieraan kan een terugslagventieltje niets bijdragen , ware het dat het vacuum op de koplampen blijft staan en als ik gas geef er nog meer vacuum ontstaat wat de lampen weer naar beneden regeld.
Duister probleem.
Blijft vreemd voor iemand met 2581 berichten op deze site en die schrijft onder professional.
Maar goed: Bij een stationair draaiende motor is de onderdruk/vacuum in het inlaatkanaal het hoogst.
Als je nu gas geeft, dan valt de onderdruk/vacuum weg en gaan in jou geval de koplampen omlaag.
Dat dit niet zo hoort is duidelijk, maar dit is toch niet zo moeilijk te vinden c.q te meten?
Nog een paar sugesties: Een lekkage in je onderdruk systeem, is je buffertankje niet lek, zodat er geen "voorraad onderdruk is.
De schakelaar is defect/lekt. deze wordt behalve dat er vacuum op staat ook belucht, immers anders heb je geen regeling, je kunt met
vacuum niet omhoog en naar beneden regelen.
Misschien helpt het monteren van een terugslagvetiel (de logica snap je nu wel hoop ik).
Bij Wensink "weten" ze het ook niet.
0011406660 Rückschlauch ventil.
1179970982 Gummischlauch.
Deze monteren tussen de aansluiting op de motor en de grijze leiding die richting schutbord loopt. De zwarte zijde van het ventiel richting de motor.
Ik kan tenslotte niet overal verstand van hebben ,nietwaar?
Anders was ik misschien zelf wel een dealer .
En wat betreft die 2581 berichten : dat zijn allemaal pogingen om anderen te helpen
en niet om kommentaat te krijgen.
De reguliere gebruikers op dit forum kunnen dit waarschijnlijk wel beamen.
Bij Wensink werdt mij aan de balie medegedeeld dat men het zo niet weet en dat ze moeten zoeken.
Ik ben er van overtuigd dat men het WEL weet , maar ieder klant is er 1.
Maar dit terzijde , bedankt voor het antwoord en ik ga hiermee aan de slag.
mvg,
Hans.
Probleem opgelost !
De vacuum aansluiting op de linker koplamp zat niet goed vast.
mvg,
Hans.
daar had wensink dus net zo goed naar moeten zoeken ;)
bertjah, het is niet mijn bedoeling om jou baas in een slecht daglicht te zetten,
maar als dealer ken je de diverse systemen van jou merk en heb je de nodige praktijkervaring.
Maar zonder even na te denken zeggen "we weten het niet , we moeten zoeken" vond ik wat voorbarig.
zo maar..
mvg,
Hans.
dat weet ik ook wel, daar gaat het me niet om, maar dat hadden ze daar ook echt niet geweten dat je slangetje er af lag, dat vind je alleen door te zoeken. vacuum is een ding waar het altijd heel moeilijk is om te zeggen, oh dat is dat of dat, het is vaak echt zoeken.
Sorry Sido was even afwezig maar ben er nu weer
Maar dit soort dingen blijft lastig hier moet ik ook naar zoeken.
Bedankt voor je antwoord Sido , maar het is opgelost (zie mijn bericht van 20 september).
Het vacuumslangetje op de linker koplamp zat niet goed vast op het diaphragma (vacuumdoosje), waardoor het systeem lekte.
Dit heb ik weer goed er op gedrukt en alles is klaar.
mvg,
Hans.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar