close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz Sl-Klasse: Lampenprobleem Mercedes SL

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 350

Sinds ruim een jaar geven mijn Xenon-lampen problemen. Inmiddels zijn er twee nieuwe xenon-lampen ingezet en zijn alle 4 de regelkastjes vernieuwd. Ik wil helemaal niet meer weten wat me dit allemaal heeft gekost. Nu begint het probleem weer bij voren af aan. De rechterlamp is wederom defect. Dit kan toch niet waar zijn?! Zit het probleem werkelijk bij de lampen of is er een ander probleem waardoor deze code in de display komt. De garage (Mercedes Benz Specialist) zet de auto aan de computer, er komt een foutmelding en hij denkt het probleem op te lossen. Dus niet.
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Geplaatst door

Annekegeltink@online.nl (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Voortijdig stuk gaan van goede lampen kan 2 oorzaken hebben. Te hoge spanning, waardoor ook de stroom te hoog is zorgt voor te hoge temperatuur en voortijdig stuk gaan. Net als een doodgewoon gebrek aan koeling door een of andere mechanische oorzaak. Daarnaast, wat is een goede lamp??? In mijn tijd maakte philips reclame met constante kwaliteit. (is een lamp stuk??? vervang ook de aander, was de slogan.) De levensduur werd min of meer voorspeld. Zo hevig, dat wij op ons magazijn 4 dozen duplo lampen hadden, welke allemaal na een week oid stuk gingen...

Om Xenon lampen le kunnen laten branden wordt een voorschakelapparaat toegepast. Zoals op de hierna genoemde site is te lezen, is dat apparaat voorzien van beveilingen.. Net als bij de lampen, kunnen ook de beide apparaten zg misbaksels zijn.. Echter ik zou toch eerder aan 1 gezamelijke oorzaak denken...In ieder geval zou ik die uitsluiten voordat ik al die dure componenten steeds opnieuw ga vervangen..

Ik zou de zg afgeregelde spanning van de Dynamo controleren.
Daarnaast zou ik vooral de massa verbindingen van:
.......Accu(poolklemmen),
.......Dynamo en de er ingebouwde electronische spanningsregelaar,
.......Aandrijfunit
.......en ook die van de Kolampunits en lampen zelf alsmede het voorschakel apparaat
Controleren, of liever, aan een zorgvuldige inspectie onderwerpen...

Vooral een tijdelijk slecht contact kan voor tijdelijk veel te hoge spanning zorgen.

http://www.marcovw.nl/Motor/Xenon/xenon....

Wat wordt er aangegeven bij het uitlezen dan? Weet je de fouten nog?

Volgens mijn automonteur wordt er altijd aangegeven dat de lampen defect zijn, code 220 of iets? Vervolgens doet hij alles van links naar rechts en van rechts naar links vervolgens weet hij zeker dat er weer een lamp of kastje defect is. Ik vind het heel vreemd. Na het tweede kastje dat kapot ging begon ik me al af te vragen of er misschien een heel ander probleem is. Maandag moet ik mijn auto weer wegbrengen omdat de boordcomputer weer aangeeft dat de rechterlamp defect. Dezelfde welke vorige week vervangen is. Grrr. Logisch dat het garantie is, maar ik zit hier helemaal absoluut niet op te wachten. Iedere keer ben ik de auto minimaal 2 dagen kwijt.

Voor de klant is het probleem niet echt lastig, hij hoeft en maakt er melding van..niet voor de reparatie's te betalen. Het is wel vervelend, hij moet steefs terug naar de garage, tot de zaak volledig is hersteld.

Voor de garage is het veel lastiger. Wetend dat de fabrikant niet steeds de zelfde defecte onderdelen zal vergoeden, weet hij ook dat meestal het zoekwerk maar voor een deel vergoed gaat worden.

Natuurlijk gaat het controlesysteem niet verder dan het vast stellen dat een lamp niet meer werkt. een zg boordcomputer meet, wanneer 1 lamp niet brandt, links en rechts 2 verschillende stroomsterktes.

Ik kan me goed voorstellen dat de monteur eerst door te wisselen, diagnose probeerde te stellen. Echter, een ezel stoot zich maar 1 keer aan dezelfde steen. Ja, Maar wij zijn geen ezels, en dus lopen we zomaar 2 keer in hetzelfde fuik.... Daarna moet het echter over zijn.. Het lijkt me verstandig als de monteur bv mijn eerder gemeldde advies overneemt..

Het kan ook zijn dat de fabrikant, inmiddels op de hoogte is van het probleem. Er een oplossing voor heeft gevonden en middels een technisch bulletin de Dealers heeft geinformeerd.

Navraag kan geen kwaad en zal hopelijk de noodzaak tot zoeken beperken.

Niet betalen voor reparaties ben ik niet met je eens. Na het hele rondje 'doorlopen' te hebben (2 nieuwe xenonlampen, 4 nieuwe regelkastjes en ruim € 3000,00 betaald te hebben mag je toch enige 'garantie' verwachten nu het probleem weer bij voren af aan begint. Ook is al het zoekwerk tot nu toe keurig gespecificeerd, in minuten, in rekening gebracht en betaald. Dus aangeven dat het voor de klant niet echt lastig is, ben ik niet met je eens. Het resultaat tot nu toe voor mij is dat ik alleen in mijn auto rij bij helder weer en niet in donker. Ik kan dan mijn lampen uitlaten. Wanneer de lampen aan moeten ben ik bang dat er weer een defect in de display van mijn boordcomputer komt wat ook iedere keer gebeurt. Het probleem speelt nu ruim een jaar. Mag toch een keer goed opgelost worden. Vandaar de vraag die ik uitgezet heb op dit forum. Hij geeft aan er ook niets van te begrijpen. Ik heb jouw advies al aan hem doorgemaild. Morgen zal ik hem bellen en een afspraak maken. Ik hoop dat hij er iets mee kan. Het is overigens een mercedes benz specialist, maakt het navragen in het netwerk misschien iets eenvoudiger.

Specialist is meestal een zelfgekozen kwalifikatie..Behoort niet tot de zg officiele dealerorganisatie. Maar heeft over het algemeen goede connecties met een of meerdere dealers.

Ik ben van mening dat correct zou zijn als je twee lampen, 2 kastjes, het vervangen ervan en de kosten van het speurwerk, redelijkerwijs nodig om de oorzaak van het defect te vinden moet betalen.

De steeds opnieuw geplaatste kastjes, net als alle nieuwe lampen moeten onder de garantie gaan vallen...

DE ANWB en de BOVAG kunnen eventueel bemiddelen...

Het meest hoop ik dat het probleem eens goed aangepakt gaat worden. Een SL heeft 4 kastjes, geen 2 stuks. Alle 4 zijn ze inmiddels vervangen inclusief factuur én de kosten van het 'speurwerk'.

Nogmaals, als vaststaat de het defect niet werd veroorzaakt door ondeugdelijke kwaliteit van de zg kastjes, mijn eerder gegeven advies op laten volgen.

Als een fabrikatie fout of een constructie fout de oorzaak is?? zullen er zg modificaties zijn toegepast op de kastjes.. Het is dan aannemelijk dat het euvel zich niet meer voor zal doen...

Overigens ik heb op diverse sites gekeken. 3000 Euro is behoorlijk aan de prijs. Ik weet niet welk merk koplampen is gemonteerd.
google maar eens naar voorschakelapparaat Xenon lampen Mercedes SL klasse. 2002

Morgen breng ik mijn auto weer naar de garage. Ik heb jouw mail doorgestuurd aan hem en gevraagd of de oorzaak van het probleem misschien heel iets anders is, bijv de spanning. Hij denkt van niet omdat zijn computerkast de juiste codes aangeeft die van defecte lampen en besturingskastjes. Beetje eigenwijs lijkt het wel. Hopelijk leest hij wél de mail met het advies van het spanningsprobleem en gaat hij iets 'breder' denken. Mijn boordcomputer geeft nu aan 'dripped beam'. Was vorige week ook. Hij heeft er een nieuwe lamp ingedaan en hoopte dat het probleem verholpen was. Dus niet.
Toen de eerste lamp vervangen was (nu een jaar geleden) had ik twee kleuren Xenon van hem gekregen; een blauwe en een gele. Hiermee was ik het niet eens. Hij de lamp toen veranderd in een Philips-exemplaar. Het verdiende vervolgens nog niet de schoonheidsprijs maar het was beter.
Ben heel benieuwd naar zijn bevindingen morgen.

Hij moet vanaf nu garant staan. Je hebt in ieder geval garantie op de reparatie, ik dacht een half jaar, maar het kan inmiddels ook langer zijn. (ik ben er meer dan 10 jaar uit.) Op de lampjes wordt 2 jaar garantie gegeven, heb ik gelezen. Dat komt neer op veel langer, denk ik.. tijd is bijna niet te controleren..

Toch kan ik het niet laten inhoudelijk het on eens te zijn met de redenering over de computerkast... (Het lijkt de regering wel} Je verschuilen achter een (nep) deskundige.
Sorry, van politiek weet ik echt niets, en doe net als velen, ik trek een grote bek open...

Maar van techniek heb ik wel verstand, een testapparaat, computer of niet, gaat niet verder dan waartoe hij geprogrammeerd is..

Een beetje eigenwijs??? Trek je conclusie...

Je hoort verder. Ik heb me vandaag bij de garage gemeld om morgen de afspraak te plannen. Ik hoop dat hij er wat over nagedacht heeft, anderen raadpleegt of mijn mail heeft gelezen.
Hoop zelf dat het probleem eindelijk helemaal opgelost gaat worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.