Mercedes-Benz C-Klasse: Lekkende cardan

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: C-200 CDI W202

De keerring van de rechter aandrijfas van het cardan zweet/lekt, hierdoor is de achter en onderzijde van het cardan nat van de olie.
Is deze makkelijk te vervangen en zoja, wat is de volgorde van werkzaamheden.
(ik heb ergens gelezen dat dit van binnenuit vervangen moet worden)

Bij voorbaat dank voor enige info.

Pieterb1

Geplaatst door Pieterb1 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

ToniMB (0) PRO, 15 jaar geleden

Het differentieel moet uitgebouwd worden, wijst zichzelf wel hoe dat moet. Dan de deksel eraf. Dan de uitgaande assen draaien tot je het oogje van de borgveren van de assen ziet, met een dashboardtrekker lostrekken. Dan kun je de as eruit trekken en de keerring vervangen. Doe direkt beide kanten als je toch bezig bent. Assen er weer in, borgveren er weer op tikken met een hamersteel ofzo. Deksel monteren met vloeibare pakking en de boel weer inbouwen. Niet vergeten de olie er weer in te doen (liefst nieuwe), bijvullen tot het weer uit het vulgat loopt en goed uit laten lekken.

Pieterb1 (0), 15 jaar geleden

Dank voor de uitleg, ik begrijp dat speciaal gereedschap hiervoor niet nodig is.
Moeten de aandrijfassen aan de buitenzijde van het differentieel ook gedemonteerd worden??
Zijn er verder nog zaken die aandacht behoeven bij het verwisselen van de kerringen??

PB

ToniMB (0) PRO, 15 jaar geleden

De aandrijfassen zitten aan flenzen met 6 bouten, deze bouten draai je los bij het uitbouwen van het diff, je kunt de assen dan met een stukje ijzerdraad aan de auto ophangen zodat ze niet meer in de weg zitten. De flenzen moeten eruit om bij de keerringen te komen en hiervoor moet dus het deksel eraf om bij de borgveren te komen. Speciaal gereedschap is inderdaad niet nodig en er zijn geen zaken die extra aandacht nodig hebben. Dan heb ik het wel over de keerringen links en rechts, de voorste kun je beter niet zelf doen want als je de moer te vast of te los zou zetten kan het diff kapot lopen.

Pieterb1 (0), 15 jaar geleden

OK, ik zal vandaag of morgen de boel even demonteren en de betreffende ringen vervangen.
Ik geef nog wel even feedback over de operatie.

ToniMB (0) PRO, 15 jaar geleden

Prima, succes! Oja, voor de assen heb je een Torx-dop E12 nodig en voor het deksel waarschijnlijk een meertand 10 (imbus met 12 kanten). Is bij ons geen speciaal gereedschap maar kan me voorstellen dat niet elke hobbyist dat in huis heeft.

Pieterb1 (0), 15 jaar geleden

Die doppen heb ik wel in huis en ook de meertand is in mijn bezit.
Maar toch bedankt.

Pieterb1 (0), 14 jaar geleden

Heeft even geduurd, maar de klus is geklaart.
Wel lastig die bouten met loctite, dat blijft zwaar lopen tot de laatste slag.
De hoeveelheid olie week echter wel af van wat er via de olieleverancier was opgegeven (1.0 ipv 0.7 liter)

Ondanks het "zweten" van het differentieel, was de hoeveelheid olie niet merkbaar minder dan voorgeschreven (kwam ook ca. 1 liter uit).
Keerringen (jawel beide zijden) waren zo vervangen, dus al met al niet een klus die je bij de garage hoeft uit te besteden.
Bedankt voor de aanwijzingen, en voor mijn part topic gesloten.

groeten,

P

Hans4040 (330) PRO, 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback en bij deze topic gesloten.

mvg,
moderator.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.