achter in de laadruimte van de Viano zitten 2 knoppen om de luchtvering te bedienen moet ik de compressor horen of niet want er gebeurt niets
heb geen foutmelding op de boordcomputer
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ook bij het laten zakken gebeurt er niets ?
Motor loopt / contact aan /voeding aanwezig op de knoppen ?
Zitten de knoppen wel aangesloten ?
Geen zekeringen defect ?
Misschien overbodig , er zit toch wel luchtvering onder ?
dank voor de snelle respons nee gebeurt niks ook bij het zakken niet zou je volgens mij alleen lucht laten ontsnappen dus klep bedienen heb de auto net heb ook geen ervaring met luchtvering als het systeem lekt heb ik dan nog vering
heb het gevoel bij drempels als ik eroverheen rijd dat als ik met de achterwielen erafrijd het wel lijkt of de wagen aankomt op eind buffer
gr lex
11 jaar
Zou eens onder de auto kijken of er wel druk in de luchtbalgen zit .
Vering is er nog gewoon ?
hallo even snel buiten onder de auto gekeken met dit mooie weer
kan de luchtbalgen ongeveer 2 tot 3 mm indrukken met mijn duim lijkt mij dat er dus gewoon druk in zit
11 jaar
Normale veren heeft deze niet. Alleen balgen en schokdempers aan de achterzijde. Mocht het systeem leeg zijn, dan ligt de auto ook "op z'n kont". Heb je het al eens geprobeerd met lopende motor? Wat staat er in het boekje over?
in het boekje staat met contact op on moet je achter in de laadruimte 1 x knop meer dan 2 sec inhouden dan moet je met de andere knop kunnen niveleren omhoog of omlaag neem aan dat als de auto op zijn kont ligt je dit echt ziet
11 jaar
Dan ligt de achterkant 15 á 20cm lager dan normaal rijniveau, dus dat zie je idd wel.
Onder de motorkap in de zekeringbak zit zekeringblok F35. Daarvan is het zekering nr. 30 en die is 40A, staat bij mij in het gebruikersboekje.
Relais ENR zit bij het rechter achterlicht. achter het afdekpaneel/ Vaak is toch de compressor doorgebrand waardoor het relais ook kapot gaat. Advies is om beide te vervangen. Zoek ook maar eens op het mercedesforum. Daar is genoeg te vinden op niveauregeling / ENR / luchtvering.
Als je de knop "zakken"achterin bedient, moet de auto langzaam zakken en lampje knippert als teken dat de auto niet op juiste hoogte staat.
Als je de knop "oppompen"achterin bedient, moet de auto langzaam heffen en hoor je de compressor. Het lampje knippert als teken dat de auto niet op juiste hoogte staat.
Als je de 2e knop indrukt moet de auto automatisch op juiste hoogte gaan staan (zakken of oppompen)
11 jaar
zekering is ok op enr kast staat stroom moet nu nog chekken of de compressor draait zo ja dan ENR relais kapot
11 jaar
Ik heb hier het elektrisch schema van ENR op de Vito / Viano W639 Laatste blad is een lijst met items uit het schema. Misschien heb je hier wat aan.
11 jaar
heb vandaag gekeken of de comnpressor draait stroom erop gezet en hij draaide weliswaar langzaam en stopte toen
compressor ziet er uit als nieuw en ruikt ook niet doorgebrand of kan hij gestop zijn doordat deze wagen op de goede hoogte zat .kan in mijn ogen niet want ik zet direckt stroom op de motor als ik naar het schema kijk kan de compressor niet stoppen als ik er stroom op zet heb er stroom op gezet met een start booster misschien was deze leeg heb ik niet gecontroleerd
morgen anders even checken
alvast iedereen al bedankt voor de tips
11 jaar
Heb nog een keer stroom op de compressor gezet en die doet het, er staat stroom op de enr kast, het enr kastje eruit gehaald en de printplaat ziet er heel goed uit. Als ik achter schakel in de bagageruimte dan gaat het lampje niet aan op de schakelaar.
11 jaar
Heb je wel spanning op de schakelaars ?
moet ik met het schema nog uitzoeken waar ik die moet meten
11 jaar
heb begrepen dat dit systeem werkt met schalkelen van de massa en dat alles geregeld wordt via de ENR unit als deze dus stroom heeft en de rest werkt niet kan het alleen maar aan de ENR unit liggen
11 jaar
heb ondertussen andere nre kast heb nu wel stroom achter maar het werkt nog niet zitten er 2 kleppen onder bij de kompressor kan ik deze doormeten ? auto blijft goed op nivau dus heb verder geen lek
10 jaar
Zoals eerder gezegd, zoek een op het mercedesforum.nl Daar staan genoeg topics met o.a de waardes van de QSV ventielen.
10 jaar
is alweer een tijdje geleden maar zit ondertussen een ander enr regelunit in deze had de verkoper bij hebben deze erin gezet maar kan achter nog niets regelen het lampje achterin blijft nu continu branden dit wil volgens het instr boekje zeggen dat de niveau reg is uitgeschakeld dus in de loop van de laatste weken kwam de auto steeds eerder aan op de eindstoppen
compressor eruitgehaald is ok ventielen zijn ok heb bovendste schema gebruikt om stroom op ventielen te zetten en tegelijk op compressor heb zo de auto weer op niveau gezet (bij uitlezen door bevriende monteur )konden we zien dat de niveau schakelaars waardes aangeven en dat als je achter de knoppen bediende dit ook gezien werd nu is het dus zo dat ik niet uit de huidige stand kan komen (dit is de stand voor reparatie en banden verwisselen )lampje achter brand continu druk ik deze schakelaar langer dan 2 sec in gebeurt er niets ben bang als ik naar de mb garage ga ze me weer een nieuwe regelunit willen aansmeren die er nu inzit was volgens de verkoper (waar ik de auto van gekocht heb ) nieuw (28 2013) ik kan dit niet controleren daar hij geen bon had , oude regelunit was van 38 07 toen brande er niets achter en werkte ook niet
dus probleem is lampje op de schakelaar achter blijft continu branden
10 jaar
probleem met de luchtvering op gelost als er een nieuwe enr unit geplaatst wordt moet het systeem opnieuw worden gecalibreerd
hebben ze bij Mercedes gedaan en alles werkt weer
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Viano of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar