Omdat er bij het rijden veel uitlaatgassen te zien zijn, heb ik bij een garage de Co-uitstoot laten meten. Deze bleek veel te hoog. De garage gaf aan dat hij met deze uitstoot niet door de volgende APK komt, maar dat er meerdere oplossingen mogelijk zijn. Bij het rijden houdt de auto af en toe in. Vooral bij lage en stationaire toerentallen. Het valt mij meest op als de motor koud is. Heeft iemand hier ervaring mee en tips voor de volgende APK?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tom mogen er ook wat getallen bij. Hoger dan 0,3 % co is al afkeur. Maar een waarde wat de ecu laat inspuiten kan oplopen tot 10 % co . Uitlezen lijkt mij het eerste wat je kan doen inplaats van allerlei onderdelen vervangen ,die er mee te maken kunnen hebben. Succes.
in de garage zei men, ruim 2x de toegestane norm. Dat zal dus wel 0,6 zijn. Daar dacht men ook dat de auto te oud was om goed uit te laten lezen. Wat ook opvalt is het hoge brandstofverbruik. Meestal haal ik 1:9 nog niet eens. Ik rijd niet erg snel. Ook niet bijzonder veel stadsverkeer.
13 jaar
auto kan gewoon uitgelezen worden..misschien niet door deze bijdehand maar wel bij een goede garage of dealer.
De keurmeester heeft zich er wel makkelijk van af gemaakt. Het lijkt mij net de grenswaarde waarop de kat. moet aanslaan. Met een voltmeter of een testkast kan je de werking van de lambda-sonde zien. Als die een wisselende waarde laat zien is de kat. overleden. Rijd voor een nieuwe test de motor goed warm en zoek een goedwillende garage. Succes
Ik snap wat je bedoelt, punt, maar heel veel mensen zullen het verkeerd interpreteren.
De auto is van 1995 en heeft geen lambdasonde NA de kat (dat is diegene die jij bedoelt).
Er is alleen een lambdasonde voor de kat en die moet nu juist weer wel pendelen.
Nee gewoon degene die voor de kat zit. De sonde had toen al wel 4 draden. Een daarvan is de signaaldraad . Daar moet als hij goed een wisselende spanning afkomen. Een sonde na de kat is een na controle om te zien of alle O2 wel op is gebruikt en geeft dus een hoge constante waarde. 0,9 volt . Is het element stuk dan haalt de sonde de waarde niet ....dus alarm. Bij jouw auto nog niet aanwezig. Om te meten steek je een schuin afgeknipte paperclip naast de draad in de stekker zo beschadigt er niets en dan t.o.v. massa meten. Meestal de zwarte draad. Statisch 0,45 volt is spanning uit ecu. Ook te meten als je de stekker los neemt. ECU kant meten dan wel.
Ok , bedankt voor de antwoorden. Ik ga op zoek naar een garage die de test kan uitvoeren. Ik wil het probleem graag oplossen, want ik heb nog teveel plezier van de auto om er al afscheid van te nemen.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar