Mercedes-Benz Slc: Mercedes 350 slc zomaar even geen remdruk !!

Bouwjaar: 1972, Brandstof: LPG, Motorcode: 3.5

Ik schrok me gisteravond een hoedje ! Mijn 350 slc automaat heeft vorige week juist probleemloos een nieuwe APK gekregen voor 2 jaar. (lampje vervangen en wat kleinigheidjes).
Gisteren gas getankt en totaal ongeveer 25 km. gereden toen ik aangekomen op de kruising in mijn dorp, voor een verkeersdrempel wilde afremmen. Tot mijn grote schrik had ik helemaal geen remdruk meer en door snel een aantal keren het pedaal te hebben ingetrapt, kreeg ik weer wat druk.
Rustig naar huis gereden (ongeveer 1 km) en onderweg nog even geprobeerd te remmen.......weer geen druk en na 2x pompen wel weer druk.
Thuisgekomen rook ik ook nog aan de achterzijkant van de auto een branderige geur, alsof er een stroomdraadje aan het wegsmelten was.

Balen en eerst maar een nachtje slapen. Vanochtend stond de auto er nog en was niet opgebrand ! Als alles dan toch tegen zit, dan steek ik liever zelf de brand erin......haha !
Maar goed............monteurtje gebeld want ik dorst er zo natuurlijk niet meer in te rijden.
En nu komt.......hij stapt in, start de auto, drukt een aantal keren op het rempedaal en heeft iedere keer gewoon druk, alsof er nooit wat aan de hand was geweest. Ook controleert hij in eerste instantie de hoofdremcylinder en daar miste geen remvloeistof uit en ook werd er voorlopig geen lekkage aangetroffen. Hij heeft een proefrit gemaakt van ongeveer 7 kilometer en vertelde mij dat hij niets kon ontdekken en dat de auto perfect remde.
Ik durf er echter niet meer mee te rijden.......vertrouw het niet meer..........vind het levensgevaarlijk, mocht het euvel zich toch weer eens plotseling voordoen.

Is hier ook iemand aanwezig die ook zoiets al eens heeft meegemaakt en mij daar wat meer over kan vertellen ?
Ik had hier op dit forum ook al wat gezocht naar een dergelijk probleem en las dat zoiets soms ook te maken kan hebben met het abs systeem, maar zo'n ouwe bak als ik heb, die heeft toch geen abs ??

Ik hoop op veel reacties en alvast bedankt.

Groeten van Kobus.

Kobus

Geplaatst door Kobus , lid sinds 16 jaar geleden

12 Reacties

maarten4874 PRO, 11 jaar geleden

Kobus,
als er nergens een spoor van lekkage waarneembaar is,zou ik de hoofdremcilinder vervangen! De inwendige cupjes hebben na bijna 40 jaar de langste tijd ook wel gehad.

Kobus, 11 jaar geleden

Dankjewel Maarten.
Volgens mij is de hoofdremcylinder al een keertje vervangen tijdens verblijf bij de vorige eigenaar (die hem ongeveer 2 jaar heeft gehad).
Toen ik de auto vorig jaar n.l. kocht, lagen er nog vervangen onderdelen in een doos, in de kofferbak. (o.a. een oude hoofdremcylinder en dynamo).
Als het inderdaad de inwendige cupjes zijn van de huidige hoofdremcylinder, kan dit dan werkelijk de oorzaak zijn dat de auto ineens geen remdruk heeft en de volgende dag gewoon weer wel ? Kan het misschien ook zo zijn dat de temperatuur van invloed is op de hoofdremcylinder ?
Ik bedoel.............monteurtje heeft vanochtend slecht een proefritje gemaakt van ongeveer 7 km en geen problemen ervaren. Zou het verschijnsel zich wellicht wel weer voor kunnen doen, als er dus eerst een grotere afstand mee moet worden gereden ?
Ik zal vamiddag het dan toch maar wagen om een flink stuk te rijden en kijken of het weer gebeurt. Lekker voel ik mij daar niet bij, maar ben er nu op verdacht.
Zou nog graag even je commentaar lezen Maarten.
Bedankt alvast !

Punt PRO, 11 jaar geleden

Kobus doe nog even een laatste test. Trap rustig het rempedaal in maar probeer geen druk te zetten. Zakt deze nu verder dan normaal dan is die hoofdremcilinder versleten . Omdat je de vorige avond wat branderigs rook kijk of er een wiel zwaarder draait dan normaal.? Dampbel vorming was misschien de oorzaak. Is de remvloeistof niet nodig aan vervanging toe??? Succes.

maarten4874 PRO, 11 jaar geleden

inderdaad kobus,even de tips van punt opvolgen.
Wat betreft jou vraag of een hoofdremcilinder zo'n probleem kan veroorzaken;
ja,het remsysteem is een gesloten systeem,dus geheel onder druk. Alleen de hoofdremcilinder is de overgang tussen lage- en hogedruk.

Kobus, 11 jaar geleden

Punt en Maarten..............nogmaals bedankt voor de adviezen. Ben juist terug van een middagje toeren in de slc. Regelmatig eventjes beetje geremd, ook al was het niet nodig. Geen enkel remprobleem gehad ! Wel weer die verbrandingslucht.....heel duidelijk bij het linker achterwiel.
Hoorde bij thuiskomst de remmen ook piepen tijdens het afremmen, toen ik mijn erf op reed. Ook toen ik de rempedaal los liet bleef het piepen !
Ik denk dan ook dat Punt wel eens gelijk kon hebben en dat de rem op het linker achterwiel wat vast blijft zitten en het daardoor erg heet wordt en dat daardoor dampbel vorming misschien de boosdoener was.
Heb je aanbevolen test om de rempedaal rustig in te trappen zonder echt druk te zetten nu ook maar even uitgevoerd, zoals je hebt voorgesteld Punt. Pedaal zakt niet verder dan normaal en zal het gelukkig wellicht niet aan de hoofdremcylinder liggen.
Zal morgen even overleggen met monteurtje. Hij moet het achterwiel er maar even afhalen en de remmen controleren. Zal ook vragen of de remvloeistof aan vervanging toe is. (kun je dat trouwens ook zien/ruiken of die vloeistof al heel oud zou zijn ?)
Natuurlijk zal ik jullie blijven informeren, tot het probleem is opgelost.
Eerst maar weer bedankt !
Met een vriendelijke groet van Kobus.

Punt PRO, 11 jaar geleden

Donkere kleuris verdacht .... En om alles voor te zijn geven alle merken autos op enkele na . Iedere 2 jaar vervangen. Er zijn ook meetinstumenten die het vochtgehalte meten en daarmee het kookpunt. Groeten en succes. Het is trouwens wel een puntje APK dat de wielen redelijk vrij kunnen draaien . Als de schijf blauw is mag je hem daar op aan spreken.

Kobus, 9 jaar geleden

Zo.......dat is een tijd geleden :)
In maart 2011 heb ik de Mercedes bij iemand in stalling gebracht, zonder eerst verder nog het dampbel probleem op te laten lossen. Ik ben er zelf toen nog in de Mercedes naar toe gereden en de afstand van mijn woonplaats naar de stalling bedraagt ongeveer 30 km.
Dit was weer een gevaarlijk ritje want ik heb diverse keren weer geen remdruk gehad en de auto aan de kant moeten zetten om de remmen te laten afkoelen !
Inmiddels zijn we bijna 2,5 jaar verder en is de toen nieuwe 2 jarige APK er ook al weer af en heb ik de 350 vorige week opgehaald uit de stalling, met een autoambulance. Hij staat hier nu weer thuis te pronken, nadat ik de patina van 2,5 jaar er af heb gewassen ;)
Volgende week zullen alle remklauwen, zuigers.......etc. verwijderd worden en nagekeken, alsmede zal alle oude remvloeistof verwijderd worden en vervangen door nieuwe, frisse, fruitige verse :) Ook moet er weer een nieuwe APK op.
Zodra alles klaar is en de remmen weer goed werken, zal ik dit hier even melden, want dat zou inhouden dat dampbelvorming inderdaad de boosdoener was geweest en kan daarna het topic wel gesloten worden.

Kobus, 9 jaar geleden

Vandaag is men al begonnen met het verwijderen van alle remklauwen. De eerste remklauw die verwijderd is, is van links voor (stuurkant).
De bedoeling was om alles eens goed na te lopen en evt. te reviseren. De remklauw is uitelkaar gehaald, maar met geen mogelijkheid krijgen we de cylinders er uit !! Alles zit muurvast. Ook de keerringen of stofhoesjes of hoe je het ook maar noemt, zijn kapot/vergaan.
We verwachten dat de andere remklauwen niet veel beter zullen zijn.

Nu weet ik niet of ik "off-topic" ga, als ik hier mijn vraag plaats, of er ook iemand is, die mij aan 4 goede, gebruikte remklauwen kan helpen, want om 4 totaal nieuwe te kopen, ben ik momenteel financieel niet toe in staat.

Hieronder heb ik even een foto geplaatst van de remklauw die links voor op mijn auto zat.
Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

[url=http://postimg.org/image/ptgbgnhgn/][img]http://s7.postimg.org/ptgbgnhgn/PIC_0005...[/img][/url]


[url=http://postimg.org/image/quemdo7uf/][img]http://s23.postimg.org/quemdo7uf/PIC_000...[/img][/url]


[url=http://postimg.org/image/qcyq637c5/][img]http://s18.postimg.org/qcyq637c5/PIC_000...[/img][/url]

Punt PRO, 9 jaar geleden

Het moet wel heel erg zijn wat roest betreft om deze klauwen af te schrijven .
Er zijn revisie-setjes verkrijgbaar tot heel oude modellen. (Ervaring .)

Wel is het zaak om de groeven van de afdichtingen GOED schoon te schrapen zodat de zuiger met vingerkracht in de cilinder wil schuiven !!!
Alleen het vervormen van de vierkante dichting moet zorgen voor het terug bewegen van de zuiger na het remmen.
Smeer de ringen en zuiger royaal in met remmenvet .
Zuiger roestvrij en glad maken moet voldoende zijn .

Succes.

Kobus, 9 jaar geleden

@ Punt:
Bedankt voor je bijdrage.
Maar kun je me ook zeggen hoe we die zuigers ooit uit de cilinders krijgen ?? Ze zitten werkelijk muurvast !

En wat bedoel je precies met:

"Alleen het vervormen van de vierkante dichting moet zorgen voor het terug bewegen van de zuiger na het remmen."

Punt PRO, 9 jaar geleden

Met luchtdruk zal het in jouw geval niet gaan om de zuiger er uit te persen. !
De truk is de zuigers er uit persen in gemonteerde toestant aan de auto.
Tegen te tijd dat de meeste roest buiten de cilinder komt ,een stuk hout of metaal als eindstop gebruiken en dan de volgende remklauw.
Maak niet te lange rempedaalslagen om niet de hoofdremcilinder naar de eeuwige jachtvelden te sturen .

Als je na alles gereinigd te hebben voelt hoe licht de zuiger in de cilinder past en ziet dat die vierkante ring in zijn groef past is het je duidelijk dat het vervormen van die ring bij en na het remmen voor een kleine beweging zorgt!!!!

Als je dit ziet is je werk goeg gedaan .!!

Groeten.

Kobus, 9 jaar geleden

Hoi Punt en andere lezers,

Ik heb nog zo'n slc staan uit 72, waarvan we de remklauwen hebben overgezet.
Deze klauwen waren allemaal nog in goede staat. De Mercedes remt nu weer perfect. Ook zijn alle remleidingen en remslangen vervangen en gaat hij deze week voor de APK.
Je zult het altijd zien.........juist toen alle remklauwen van de ene op de andere slc waren overgezet, was er een leuk aanbod voor hagelnieuwe klauwen ! Ik heb ze gelijk besteld en worden morgen bezorgd. Zijn originele ATE klauwen, helaas slechts 3. De remklauw voor rechts achter ontbreekt nog. Heb nu rustig de tijd om nog eens zo'n nieuwe rechts achter remklauw op te sporen, want deze klauwen kunnen dan t.z.t. weer op mijn andere slc project, die hier nu zonder klauwen staat. Mocht iemand nog een nieuwe ATE remklauw hebben liggen voor rechts achter en tegen een redelijke prijs, dan hoor ik dat graag.
[url=http://postimg.org/image/kzvlfuocx/][img]http://s8.postimg.org/kzvlfuocx/image.jp...[/img][/url]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz SLC-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.