Mercedes-Benz Slc: Mercedes SLK 230 Kompressor automaat

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 230

Sinds 3 weken heb ik een MB SLK 230 Kompressor automaat. Auto komt uit Duitsland, bevalt enorm goed en is ook nog eens prima gedocumenteerd. Alle historie is aanwezig. AAssyst en BAssyst beurten zijn alle uitgevoerd. De auto heeft nu 83.000 km gelopen. Ik kan echter helemaal niets over het evt. verversen/vervangen van de automaatolie/filters vinden. Deze schijnen geen onderdeel uit te maken van de A en B beurten. Ik weet dus ook niet of de olie ooit is ververst. Op diverse fora vind ik veelal tegenstrijdige berichten. De bak schakelt verder prima. Pakt ook heel rap op als je van N naar D of R schakelt. Alleen vind ik wel dat de eerste twee versnellingen ietwat onrustig aanvoelen bij rustig wegrijden. Bij de overige versnellingen voel je de bak praktisch niet meer schakelen. Overgaan op de W(inter) stand maakt het geheel wel rustiger. Overigens viel een dergelijk automatengedrag me ook al op bij mijn, onlangs verkochte, E320 en mijn eerdere E200. Kan iemand mij wegwijs maken in MB 230K Automatenland?

Noot: auto is onlangs bij onze lokale VW/Audi dealer geweest voor controlebeurt (prima garage overigens). Cum laude geslaagd was het oordeel. Tevens had ik gevraagd of ze de olie in de automaat wilden controleren. Bij het afhalen van de auto vernam ik dat allen een officiele MB dealer deze mag controleren. Hier snap ik helemaal geen pepernoot van. Is dit iemand bekend?

Nick Martinez

Geplaatst door Nick Martinez (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz SLC-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Dat zal wel via een uitleeskast uitgelezen moeten worden, vermoed ik.

Nick Martinez (0), 15 jaar geleden

Ja hartelijk dank, die kan ik ook wel verzinnen maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn andere vragen. Is er iemand die hier iets over weet?

primera p11 (0), 15 jaar geleden

die andere vragen gaan toch over die automaat?.
Als je wilt dat de bakolie ververst word en de vw/audi dealer kan er niks mee ga je naar de mercedes dealer.
Misschien heeft dat onrustige gedrag wel met de bakolie te maken.
Misschien een rare vraag, waarom naar de audi dealer en niet neer de mercedes dealer, voor het geld hoef je het niet te laten.
Nu krijg je een auto terug die ze niet volledig kunnen servicen omdat ze er de middelen niet voor hebben.
Kun je alsnog naar de mercedes dealer.

berendonck (0) PRO, 15 jaar geleden

60.000 km verversen inclusief filter, en koppel-omvormer leeg laten lopen, onder in het koppelings-huis zit meest een plastic plaatje deze verwijderen en dan de motor handmatig verdraaien en er komt een inbus te voorschijn, deze verwijderen en dan loopt je koppel-omvormer leeg, vullen via de peilstok.
N.B. het kan zijn dat er geen peilstok in zit , maar alleen een dopje, dan zul je een peilstok moeten kopen bij de dealer, deze na de werk-zaam-heden wel weer verwijderen, want hij is te lang.

Nick Martinez (0), 15 jaar geleden

Dank allemaal voor de antwoorden. En Primera, je hebt natuurlijk een punt. Ik had ook direct naar de dealer moeten gaan. Ik heb daarom vandaag twee officiele MB-dealers gebeld die de auto en elkaar verder niet kennen. Bij één van hen werd ik direct doorverbonden met de werkplaatschef. Beiden hebben op kenteken gezocht en beiden vertelden ze me dat mijn auto (uit mei 1997, vroege serie) in principe geen verversing behoeft behoudens problemen. De km stand van 83.000 werd door één van hen zelfs gekenmerkt door: net ingereden. Wel werd me gevraagd of de bak geen lekkage vertoont want dan moest ik even langskomen. En dat doet ie inderdaad niet. De boel is krukdroog daar. Ook nog eens bevestigd door de VW-Audi dealer waar de auto vorige week voor controle is geweest. Op zeker maar. Omdat ik vaak anders hoor heb ik hen beiden expliciet nog eens gevraagd ivm de bakverversing. Nee, is niet nodig, zeker niet bij deze km-stand. Maar kom gerust eens langs om de boel even te laten nakijken zeiden ze. En als ik verversing wil dan doen ze dat natuurlijk. Ik moest me vooral niet zo druk maken hierom. Uiteraard ga ik op korte termijn wel even langs bij 1 van hen.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

En toch zou ik de olie laten verversen en de filters.
Vaak knapt de bak er merkbaar van op.
Ze zeggen idd ook vaak dat de olie sealed is for life, maar de praktijk wijst vaak anders uit.

Nick Martinez (0), 15 jaar geleden

Ga ik ook zeker doen Primera.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Misschien nog een aanvulling.
Het gekke is dat als er schakelproblemen met een automaat zijn dat ze dan als eerste de olie verversen.
Terwijl het sealed is for life, dan zou men het daar toch niet hoeven zoeken.

Nick Martinez (0), 15 jaar geleden

Hallo. Ongelooflijk maar waar. Ik heb de SLK al die tijd in de 4- stand gereden ipv de D stand. In de drie weken dat ik hem heb zijn nog geen snelwegkilometers gereden vandaar dat ik misschien niet direct in de gaten had. Overigens wel ontzettend dom van me, en dat voor iemand die in zijn jeugd veel aan auto's gesleuteld heeft. Vanochtend eigenlijk voor het eerst de snelweg op en na een paar kilometer had ik wel in de gaten. Zag het aan het toerental bij 130 km per uur. Auto schakelt in D stand overigens bijna boterzacht. Helemaal blij. Binnenkort de olie- en filterwissel.

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Als tie dan goed schakelt zou ik er eerst maar eens een poosje mee gaan rijden, en het bij een beurt mee laten nemen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz SLC-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.