Mercedes-Benz Slc: K-jetronic probleem

Bouwjaar: 1978, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.8

Heren,

Ik heb een Mercedes 280SLC, als het blok koud is en ik start hem dan loopt hij als een zonnetje. Als de motortemperatuur oploopt (bimetaal in de warmloopregelaar begint krom te trekken) dan krijg ik problemen.

ALs het blok op temperatuur is gekomen dan slaat hij spontaan af. Wat ik heb gemerkt is dat de regelklep op en neer begint te denderen en dan slaat hij spontaan af (wat dan ook niet gek is). Waar komt dit denderen vandaan???????

Zou mijn regeldruk te hoog worden (>3,7bar), deze druk wordt geregeld door de warmloopregelaar. Als het blok namelijk koud is, dan is er echt helemaal niets aan de hand.

Alvast bedankt.

espada-omega

Geplaatst door espada-omega , lid sinds 17 jaar geleden

11 Reacties

CARS&MOTORS PRO, 14 jaar geleden

regelklep niet krom???
of de stelschroef gedraaid om t bij te regelen
omloop lucht regeling blijft plakken

espada-omega, 14 jaar geleden

U komt met een aantal mogelijke oplossinge.

Maar hoe verklaart u het dan, dat hij wel goed loopt met een koude motor?

CARS&MOTORS PRO, 14 jaar geleden

omdat met een koude motor meer brandstof lucht nodig is en de lambda regeling niet werkt zodat er geen verarming nodig is hierdooer blijft de omloop open staan
ook zal de koud start werken waardoor het tt zo hoog wordt dat de klep al verderopen staat
als ie warmer wordt is er dan minder lucht behoefte en zal de klep zakkenáls deze dan krom is zal de brandstof toevoer afsluiten
de motor reageert dan door de lucht omloop open te zetten
het tt daalt en de motor gaat electronisch bijregelen
dus de klep open trekken door meer lucht toevoer en dan gaat de klep dansen

soeniel, 14 jaar geleden

[quote=espada-omega]Heren,

Ik heb een Mercedes 280SLC, als het blok koud is en ik start hem dan loopt hij als een zonnetje. Als de motortemperatuur oploopt (bimetaal in de warmloopregelaar begint krom te trekken) dan krijg ik problemen.

ALs het blok op temperatuur is gekomen dan slaat hij spontaan af. Wat ik heb gemerkt is dat de regelklep op en neer begint te denderen en dan slaat hij spontaan af (wat dan ook niet gek is). Waar komt dit denderen vandaan???????

Zou mijn regeldruk te hoog worden (>3,7bar), deze druk wordt geregeld door de warmloopregelaar. Als het blok namelijk koud is, dan is er echt helemaal niets aan de hand.

Alvast bedankt.[/quote]
lees ik het wel goed, dat je een k-j tronic systeem hebt???
als dit zo is dat komt de deze probleem mij bekent voor.
ik heb eerder een golf2 1.8 16v gehad dus ook de zelfde probleem.

bij mij zat de inlaatklep van de luchtvolume meter vast.
als je op de bovenaanzicht van de k-j tronic systeem kijk dan zie een een klein gaatje. en hier zit een imbus stel schroef van je lucht inlaatklep in verborgen. alsd e lucht inlaatklep een beetje vast zit, en je gaat aan die stelschroef tot de eind open en dicht draaien, willen ze dan weer los gaan zitten zodat hij weer gangbaarder word.
in iedergeval heeft het wel bij mij geholpen.

doe deze handeling als de motor op de bedrijfs tempertuur is en terwijl de motor loopt. dan zul je wel merken dat er verandering in komt tot waar je weer open en dicht moet draaien.

succes

CARS&MOTORS PRO, 14 jaar geleden

en als de motor loopt en de klep staat te dansen
NIET AAN DE SCHROEF KOMEN OMDAT DAN OP ZEKER DE KLEP VERBUIGT

espada-omega, 14 jaar geleden

Beste Cars&motors,

Wat bedoel je precies met de luchtomloop? Waar kan ik deze vinden op het K-Jetronic systeem?

Alvast bedankt

CARS&MOTORS PRO, 14 jaar geleden

zit in de slang die de gasklep overbrugt
kan je met remreinigerproberen schoon t emaken
maar denk niet dat t echt effect heeft

soeniel, 14 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]en als de motor loopt en de klep staat te dansen
NIET AAN DE SCHROEF KOMEN OMDAT DAN OP ZEKER DE KLEP VERBUIGT[/quote]
ja als hij staat de dansen dan wel. bij mij was in iedergeval geen tikkende geluiden ofzo alleen onregelmatig draaien waar ik heel erg gek van werd. de vw dealer kwam er ook niet mee uit waar ik des tyds veel geld aan onderzoek kwijt was.
dus ik dacht wat, stuk is kan je niet meer stuk maken.
vandaar mijn eigen stukje ervaring en niet de bedoeling om jouw tegen te spreken.

maar kan het ook niet zo zijn dat de gasklep potentie meter niet goed is of dat de stekker hier van vuil is om niet goed contact te maken???.
er zit namelijk een electronische almininium stukje tussen twee slagen dan van de luchtfilterbuis naar de motor toe gaat. Toch???
want als die ook niet goed regeld dan gaat je motor ook niet goed draaien. deze onderdeel kan je namelijk ook met oli ganbaar maken. hoe het bij de mercedes zit weet ik niet prcies, maar het kan niet veel afwijken neem ik aan.

dit is alleen een stukje praktijk ervaring wat ik heb mee gemaakt hoor. na deze handelingen had ik destijds 4 jaar rij plezier met mijn auto waar een k-j troninc syteem in zat.

CARS&MOTORS PRO, 14 jaar geleden

dat isdus de klep
en olie daarin gaat ie juist van vast ziten

spanbandje PRO, 14 jaar geleden

Ik heb het zelfde probleem gehad, toen was er een vacuumslang gescheurt onder het spruitstuk, bij koudstart en rijk mengsel niets van te merken maar warm bleek het mengsel veel te arm, dit vacuum lek gevonden met een bus remmen reiniger, dit stukje voor stukje op en rondom het spruitatuk gespoten, als het toerental verranderd dan heb je je vacuumlek gevonden, lET WEL OP HOUD EEN EMMER WATER OF TUINSLANG BIJDEHAND WANT REMMENREINIGER IS BRANDBAAR.
dus de motor zuigt brandstof op via het vacuumlek en deze reageerd daar op door toerental variatie`s.

succes marcel.

espada-omega, 14 jaar geleden

Heren,

Het bleek inderdaad een vacuüm probleem te zijn, vriendelijk bedankt voor het meedenken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz SLC-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.