Hallo,
Ik heb een Mercedes e50 amg w210 waarvan het abs en het esp lampje blijven branden, als ik de auto start is er niets aan de hand maar zodra ik ga rijden en boven een bepaalde snelheid kom +- 5á10 km/h gaan de lampjes branden deze gaan ook niet meer uit. Na veel gegoogled te hebben heb ik al wel de remlichtschakelaar vervangen maar dit heeft het probleem niet verholpen, wie heeft er ervaring met dit probleem of weet wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?
Bij voorbaat dank.
Mathijssen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zo te horen is er 1 van je wielsensoren defect, de sensoren die de rotatiesnelheid van de wielen meet om voor de abs slip te kunnen meten. Meestal krijg je dit boven de 5 km/h. Het is verstandig om hem eerst uit te laten lezen bij de dealer of specialist. maar wel een grote kans dat er een sensor defect is.
Je zou ze eventueel zelf kunnen testen, Krik de wagen omhoog, neem de stekker van de sensor los en meet over de 2 polen een wisselspanning terwijl je een slinger aan het wiel geeft, je zou dan een spanning moeten meten.(de hoogte is afhankelijk van de snelheid) Anders kun je altijd nog een weerstandsmeting over de beide pennen doen om te controleren of de spoel vanbinnen nog intact is.
succes,
@kobusdekater
Bedankt voor je reactie, ik ga morgen gelijk aan de slag. De reden dat ik hem nog niet uit heb laten lezen is dat ze bij Mercedes pas over 1,5 week tijd hebben, wel heb ik hem bij een universele garage laten uitlezen maar die kwamen niet in de computer. De reden hiervan is volgens Mercedes omdat deze bij een amg afgeschermd is. Of zou het feit dat hij niet uit te lezen is weer kunnen duiden op een ander probleem? Overigens staat er wel spanning op de computer etc. dit heb ik al wel doorgemeten.
M.v.g.
Mathijssen
11 jaar
universele uitleesapparatuur kan inderdaad moeite hebben met exotische uitvoeringen, ter controle moet je er echter wel goed op letten dat je controlelampje van het ABS-systeem oplicht als je de wagen op contact zet en vervolgens weer dooft. Je mag er dan in principe vanuitgaan dat je regeleenheid goed werkt. en dat er aan de voeding en de massa niks mankeert. controleer ook even de staat van de bedrading, die wil voor namelijk best warm worden.
welk zijn de ohmse waarde van de sensoren voor en achteren --werk de snelheidsmeter nog als de lampjes oplichten
gr
welke waarden je moet meten hangt af van het systeem wat er gebruikt is. De auto komt uit 97, dus de kans is groot dat het een inductief systeem is met analoge opnemers en tandkransen in de naaf en om aandrijfassen achter. Het is in eerste instantie belangrijk om te weten dat er geen onderbrekingen in de sensoren zitten, dus als je iets anders meet dan O.L. weet je zeker dat ze nog intact zijn. Vergelijk vervolgens de waarden met elkaar. Vergeet ook niet om de abs-ringen(tandwielen) te controleren op beschadigingen en bevestiging. Mocht je wagen zijn uitgerust met Hall-gevers, dan wordt het verhaal iets anders. te herkennen aan 3-draads sensoren.
Met je controlelampje bedoel ik gewoon het abs-lampje, Moet even branden op contact en weer uitgaan, net als de rest. Dan weet je dat de ABS-ECU correct werkt.
Denk er wel om dat je met je multimeter geen spanning zet op eventuele hall sensoren, vinden ze niet leuk... Dan heb je een oscilloscoop nodig.
Hallo,
Bij een poging de sensoren door te meten hebben we volgens mij het probleem alleen maar erger gemaakt. Het geval is nu dat wanneer je de auto start ook gelijk de lampjes gaan branden (dus niet pas na een paar meter) ook werkt de kilometerteller niet meer en lijkt de auto zwaarder te sturen, echter heb ik de auto vandaag wel uit kunnen lezen bij een dealer en daar kwam uit dat de abs toerentalsensor links-voor kapot is. Ook verscheen er de melding dan een ventiel/sensor bij de stuurbekrachtiging niet naar behoren zou werken, zou dit in verband kunnen staan met de toerentalsensor? In ieder geval heb ik de sensor besteld en hoop dat het probleem of de problemen eerder gezegd daarmee opgelost zijn, Ik hoor graag wat jullie hiervan denken.
M.v.g.
11 jaar
kunt u zelf ook meten met multimeter
gr
Als deze module kapot is of zou zijn zou dat bij het uitlezen dan niet naar voren komen? En kan het niets met die abs sensoren te maken hebben aangezien ik daar vandaag aan heb gezeten en dat die zoiezo al de aanstichter van de foutmeldingen zijn?
M.v.g.
11 jaar
de adaptieve stuurbekrachtiging is snelheidsafhankelijk, deze voertuigsnelheid wordt bepaald door het abs-systeem. Aangezien de stuurbekrachtiging waarschijnlijk geen signaal krijgt van het abs, kan dit heel goed met elkaar te maken hebben. Een gebrekkig ingangs-signaal zorgt inderdaad voor zulke storings-codes.
eerst sensor vervangen, dan verder kijken.
Oke, allereerst hartelijk bedankt voor het meedenken dit waardeer ik zeer. Verder moet ik dus gewoon even wachten tot woensdag dan word de sensor vervangen, als dit gedaan is dan laat ik weten hoe het afgelopen is.
M.v.g.
Mathijssen
11 jaar
volg het --ben benieuwd
gr
Hallo,
Vandaag is de abs sensor vervangen dit heeft het probleem met de kilometerteller en de stuurbekrachtiging opgelost, echter blijven de abs en esp lampjes wel branden. Dit zou na de auto nog een keer uitgelezen te hebben liggen aan een remdruksensor, waar het probleem precies zat durven ze niet te zeggen. Ik heb de auto weer meegenomen met als doel zelf even op zoek te gaan naar de oorzaak van het probleem, hebben jullie mischien nog suggesties wat het zou kunnen zijn? Ik hoor het graag.
M.v.g.
Mathijssen
11 jaar
Laat dan even weten wat voor ABS/ESP unit erin zit. ATE MK60?
@kobusdekater
ik heb even gekeken maar ik zie nergens ate mk60 staan waar zou dit moeten staan?
M.v.g.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar