wie o wie kan me helpen ,
ik heb een Mercedes w202 C200 elegance uit 97 benzine waar ik erg zuinig op ben , compleet laten spuiten in Maart 2010, 2 delige OZ opera 18 inch velgen met bridgestone banden.
2 maanden geleden is door roest mijn links voor boven veerhouder door roest afgebroken , nieuwe bij dealer gehaald laten lassen.
de auto rijdt sindsdien niet meer rechtdoor, ging naar links of naar rechts , daarna auto uit laten lijnen helpte niet.
de andere veerhouder laten controleren en die was ook verroest ook laten vervangen, daarna zelfde probleem .
auto rijdt recht op een vlakke weg , zodra een oneffenheid in het wegdek is gaat de auto of naar links of naar rechts, bij het stoppen bij een stoplicht gaat ie ook naar links of naar rechts omdat de weg aan het einde van een stoplicht vaak hobbelig is.
Weer naar mijn garage, die vertelde me dat het een schokdemper geval kon zijn , gelijk 4 nieuwe schokdempers van Bilstein B8 en een verlagingsset van Eibach laten monteren , ging de weg op nog steeds niet goed , nog een keer de auto laten uitlijnen , nog steeds niet goed.
pissig en honderden euro s lichter , weer naar de garage na laten kijken bleek er mijn stuurstang speling en mijn draagarmrubbers beide kanten stuk te zijn, gelijk stuurstang( een geheel ) nieuw en compleet 2 nieuwe draagarmen laten monteren , gelijk ook de 2 fuseekogels laten vervangen terwijl de oude nog goed waren.
ik dacht bij mezelf dat dit het wel moest zijn , daarna de auto nog een keer laten uitlijnen.
nu trekt de auto lichtjes naar rechts, en bij hard remen trekt ie meer naar rechts , 2e keer laten uitlijnen iets beter maar gaat nog steeds naar rechts , maar het naar links en rechts trekken op oneffen wegen is al wat minder geworden maar nog niet helemaal weg.
de UItlijnspecialist vertelt me dat alles nu perfect staat afgesteld, volgens fabrieks waarden. en raadt me aan om als de auto naar rechts trekt 2,8 bar aan de rechterkant de bandenspanning te zetten , en 2.5 aan de linker kant, dit hielp wel een beetje en auto rijdt wel steeds beter en meer rechter, maar als je nu remt trekt ie wel nog naar rechts, hij rijdt nog steeds niet helemaal rechtdoor.
de monteur verteld dat het stuurhuis in orde is, ik voel tijdens het rijden geen speling in mijn stuur, wel als de auto stilstaat en motor uit is, dan voel ik dat het stuur zon 5 cm vrij heen en weer kan bewegen.
welke specialist kan me verder helpen , ik ben echt al veel geld kwijt en weet geen raad meer.
graag reacties of oplossing van iemand die t denkt te weten.waar het probleem zou kunnen zitten.?
alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
controleer de bussen eens in de onderste draagarmen of deze niet uitgescheurd zijn . ten tweede wat veel voorkomt bij deze wagens is de stuurdemper die defect is ,even losmaken en je voelt onmiddelijk dat deze slecht is
veel succes
bij verlagingset kloppen de uitlijngeven van af fabriek niet meer daar wagen hoogte verandert is(zijn geen fabrieksgegeven voor bij verlagen)-stuurdemper gelijk -izi- aangeeft zeker controleren --speling stuur is normaal zonder dat motor loopt-banden druk links en rechts verschillend is een fabelje voor recht rijden--wielen eens verwisselen voor naar achter is een optie het geen wel eens helpt ( met in acht name van draairichting )--remblok een links met recht omwisselen -gangbaarheid remtangen links en rechts vergelijken- remslangen vernieuwen
suc6
als ik zo het geval lees , zou ik eerst een setje standaard velgen en banden monteren om de bredebanden en velgen uit te sluiten, de et waarden zijn denk ik anders, dus verranderd ook de schuurstraal van de bestuuring, ook het stuurhuis zou ik controleren kijken of er speling is in de middenstand, 1 mm is al veel en geeft een zoekerig gedrag bij niet standaard velgen, indien er speling is in het stuurhuis, kan dit gecorrigeerd worden.
begin bij de basis, en loop daarna de besturing na op speling, een remmenbank met schudplaten kan uitkomst bieden om speling in de draagarmen te controleren.
succes Marcel.
Bedankt voor jullie reacties , vandaag inderdaad de Stuurdemper los gehaald en inderdaad zo lek als een mandje , ging los heen en weer , nieuwe erop laten zetten, kostte bijna niets 56 euro nieuw bij de dealer, erop laten zetten en proefgereden , minimaal verschil hij trekt nog steeds licht naar rechts , morgen ga ik naar een uitlijn specialist die aanbevolen is door kennissen...
De rubbers zijn allemaal nieuw, zit een nieuwe complete stuurstang in links en rechts dus , en 2 nieuwe draagarmen met nieuwe bussen en fuseekogels.
het wordt al iets beter iedere keer , maar de auto is nog steeds een beetje zoekerig op het rechte stuk , ik zelf denk dat het aan het stuurhuis kan liggen , in de middenstand van het stuur is geen speling , als ik een 3 kwart slag draai , en ik laat t stuur los terwijl ik stilsta heb ik zo n 3 cm speling zowel links als rechts , maar niets in de middenstand, kan iemand vertellen of dit zoekerigheid door het stuurhuis kan komen.
morgen kom ik erop terug of het naar rechts trekken van de auto voorbij is na het uitlijnen bij de specialist.
14 jaar
Die speling bij volle stuuruitslag is normaal maar het is de kunst om de afstelling zo te krijgen dat er geen speling is in de rechtuitstand en toch beneden aan de wielen makkelijk draaibaar aan de stuurarm. Gebruikt de uitlijner ook een drukstang om de voorwielen met +- 10 kg naar elkaar toe te drukken ?? Kijk ook eens met een remproef hoeveel het verschil is tussen links en rechts. Succes.
Vandaag uitlijnen bij Bandorama Amsterdam ,eerst ging de monteur een rondje rijden , kwam terug na 10 minuten , en zei tegen me dat de auto voor geen meter rijdt , naar links en naar rechts , rijdt als een dronken iemand. Er moet iets mis zijn vermoedde hij, ik verstelde het hele verhaal van eerder uitlijnen enz.enz.
UItlijnapparatuur erop , en merkte op dat er niet zoveel mis was met de uilijning , behalve een paar kleine waarden, zonodig bijgesteld , en voor en achter uitgelijnd. Velgen gecontroleerd , de velgen kaarsrecht.
bandenspanning nagekeken en op juiste spanning gezet naar 2.3 was 2.5
vermeldde me dat hij toch de voorwielen naar achter wou zetten, om te kijken hoe de auto nou reageert hierop.
voorwielen had ik de Bridgestone potenza RE040 225/40/18 en achter Good Year Eagle 235/40/18, dus de bridgestones naar achter en de goodyears naar voren, met inachtname van de draairichting.
Brug af na het uitlijnen , proefrijden samen met de monteur, en nooit gedacht rijdt de auto zo recht als een blok,
ik blij en zeer tevreden dat ik eindelijk wist dat alle ellende door de rotte voorbanden kwam.
de monteur vertelt dat er bv een karkasbreuk in de band of een afwijking in de voorbanden zou kunnen zitten
daardoor dat het gedrag van de Bridgestone voorbanden niet goed was.
de Goodyears hebben een V profiel , en de bridgestone een recht profiel.
zoals ik al weet omdat ik een Velgen Richt bedrijf ( www.velgenexpert.nl ) heb en weet dat de voorvelgen goed recht waren , en de banden ook minimaal afwijking hadden in hoogteslag e.d. was ik echt stomverbaasd over het feit dat het toch aan de voor banden van bridgestone lag.
een week geleden op de banden apparaat zag ik dat de 2 banden van Goodyear nog een flinke afwijking hadden in de hoogte, tewijl de velgen recht waren, de bridgestone had daar in tegendeel geen afwijking in de banden liepen keurig vlak.
voor mij nooit meer Bridgestone.
ik ga van de week nieuwe michelin banden halen voor IPV de Bridgestone, zet ik dan nieuwe Michelins met de maat 225/40/18 op de vooras en achter de goodyears 235/40/18 achter.
Achter moet toch breder zijn dan voor anders heb ik gehoord dat de auto zoekerig wordt, nu staan de bredere GoodYears 235 voor , en de 225 bridgstone achter rijdt ook zeer goed, maar voor het zicht staat het voor geen meter, namelijk de voorbanden zijn hoger en breder dan de achterste.
De banden van GY hebben ook hogere zijkanten, dan de Brdigestones, mischien dat door de hogere zijkanten het rechtuit weggedrag goed is, de bridgestone banden hebben een lagere en schuinere zijkant dan de GY.
Bedankt alle mensen, voor het goede advies op deze forum, dit probleem is gelukkig opgelost na maanden uitzoeken.
Voor iedereen die wil laten uitlijnen een aanrader , wel prijzig , maar Superservice www.bandorama.nl .
14 jaar
Ik zit met hetzelfde probleem, waar kan ik die stuurdemper vinden? En hoe zie ik eraan of ie kapot is?
Bedankt alvast
14 jaar
Als jouw auto een demper heeft zit hij onder de motor. Een kant losnemen en voel of hij bij het in en uitschuiven een gelijke weerstand heeft en geen loze slag. Dat laatste kan op lekkage duiden. Groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar