close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz Sprinter: mercedes sprinter 312 koppelingvreter

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.9 turbo intercooler

Mijn 312 sprinter van 95' heeft de hele spiebanen van de koppelingsplaat weggevreten, en zag ik dat er weer een hoop speling zat op het 2 massa vliegwiel. De hele set is 1,5 jaar geleden voor de 2e keer vervangen, en nu alweer versleten, en dat na slechts 30dkm.
Ik moet toegeven dta ik een zware voet heb en vaak hele zware aanhangers moet trekken, maar dan nog moet het toch niet mogelijk zijn dat na 30dkm de boel weer versleten is? Weer 1000 euro, en dan ben ik nog gedkoop uit qua onderdelen en kan ik het gelukkig zelf, want anders was het helemaal onbetaalbaar geweest.
Nou heb ik vorig jaar ook een andere versnellingsbak er onder gehangen, en toen merkte ik al dat er ergens wat speling op zat, want als ik achteruit reed, maakte het een knakkend geluid, alsof iemand met een stuk ijzer tegen de aandrijfas sloeg, maar dat geluid is dus al die tijd van de spiebanen vd koppelingsplaat geweest, want die zijn nu compleet weggevreten.
Ik heb nog geen tijd gehad om de spiebanen vd bak op te meten, want sinds die bak er onderhangt, maakte hij dat knakkende geluid.
Verder heb ik ooit eens ergens gelezen dat er ook speciale koppelingssets voor mijn type sprinters in omloop zijn geweest, die gewoon van een ouderwets vliegwiel zijn voorzien en een koppelingsplaat met veren voor de op en aflopen krachten op te vangen. Weet iemand wie dat heeft of in doet? Want ik ben dat gedonder met die peperdure slappe 2 massa vliegwiel en diens starre koppelingsplaat helemaal zat.
En nog even over die koppelingsplaat. Je moet altijd je oude inleveren, want die worden gereviseert, maar worden dan ook de spiebanen nagekeken op spelling/slijtage? Want ik heb nog nooit meegemaakt dat de spiebanen compleet wegevreten zijn.
Btw, aan de spiebanen vd as vd versnellingsbak is niks te zien.
Morgen ga ik die opmeten en die van de ouwe versnellingsbak om te zien of daar verschil in zit.

Geplaatst door

peter sprinter (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik denk dat het 2e massa vliegwiel heeft niet veel met de slijtage van de spie banen in het hart van de koppelingsplaat te maken hebben. Ik denk eerder dat er een niet passende koppelingsplaat is gemonteerd.

Bij een passend geheel is het negenoeg onmogelijk dat deze slijtage zo snel optreedt.

De schuine tanden op de plaat moeten dezelfde hoek hebben als die op de price as. Hadden de tanden van de andere bak wel dezelfde hoek als de vorige..

Het is ook belangrijk dat er voldoende oppervlakte van de tanden elkaar kunnen raken. Een iets te kleine priceas of een iets te groot hart in de plaat hebben natuurlijk hetzelfde gevolg.

Tijdens montage een beetje smeren met voorgeschreven smeermiddel van de banen doet ook geen kwaad.

Stom dat ik de boel niet nagekeken heb alvorens te monteren, want die koppelingsplaten blijven gebruikte dingen die gewoon gereviseerd worden, want waarom anders moet je je oude inleveren? In elk geval heb ik inmiddels een alternatieve koppeling gevonden, gewoon van valeo. Nu nog na queenday bellen of er ook een set voor mijn sprinter bestaat. Ik hoop het wel want ik ben helemaal klaar met dat 2massa=kassa vliegwiel en het bijbehorende gammele starre kopelingsplaatje. Ik zie dan ook helemaal de voordelen niet, want een ouderwets vliegwiel gaat gewoon 500 jaar mee, al slijt je 100 koppelingsplaten en drukgroepen in die tijd.
Ik heb wel eens een commercieel verhaal gelezen wat de voordelen zijn, en dat sloeg imo gewoon nergens op, en zie ik het alleen
maar als een onderdeel dat vroeger nooit kapot ging, en dat veranderd moest worden om je zo nog een extra poot te kunnen uitdraaien.
Maar goed, ik blijf ondanks in m'n ouwe sprinter rijden, want mijn probleempje is niks vergeleken met die verhalen over alle moderne peperdure computergestuurde meuk, die je als ouderweste sleutelaar niet meer kunt maken zonder er een computerned bij te halen.

het 2e massavliegwiel wordt naar mijn inzicht gemonteerd om trillingen te dempen. Er is al van alles geprobeerd om deze ongedaan te maken. Als men de perfecte trillingsdemper heeft gevonden, kunnen heel veel zaken veel voordeliger, lichter, zuiniger, kleiner enz enz. uitgevoerd worden. Dit terzijde.

Wij droomden vroeger van computer gestuurde ontstekingen, injecties, versnellingbakken, niveauregelingen en schokdempers. Natuurlijk kleven er nadelen aan. Maar sinds heel wat zaken met behulp van ECU's geregeld worden is er toch heel veel verbeterd.. Vroeger moest er veel gesleuteld worden. Dat is toch niet meer voor te stellen??? Elke 15.000 km nieuwe contactpunten plaatsen?? in de wetenschap dat na 10.000 km de ontsteking meestal te laat kwam te staan en dat de kwaliteit van de vonk dan ook behoorlijk verminderd was???

De kwaliteit van de huidige auto,s wordt steeds constanter. Ook al omdat de fabrikanten weten dat het merendeel van de berijders niet de helft van de mogelijke vermogens (krachten) regelmatig benutten.. Overbelasting is daardoor steeds sneller funest...

Het merk van de koppelingsplaat maakt echt niet zo veel verschil meer. Wel de pasvorm... Let daar goed op.. En om in jouw lijn te blijven.. Dit heeft niets met computers te maken, maar is mechanika...

Ik plaats liever elke 15dkm nieuwe contactpunten van een paar euro en een half uurtje werk, dan dat ik om de haveklap in een auto zit die in noodloop schiet omdat er weer een onvindbaar dingetje kapot gaat, en in sommige gevallen maar wat gegokt word, en dat dan aardig in de papieren loopt. Anyway, je mag verder toch verwachten dat elke koppelingsplaat gewoon netjes op de spiebanen past? Ik heb wel koppelingsplaten meegemaakt die gewoon afbraken, maar de spiebanen die er finaal uitgedraaid zijn? Nee, dat is echt nieuw voor mij.

@peter sprinter:
Indien u wilt reageren op de laatste reactie, dan graag in het tekstvak ONDER de laatste reactie waar “antwoord direct” boven staat en NIET via de button “citeren”.
Het herhalen van de laatste reactie heeft geen enkele toegevoegde waarde voor het oplossen van uw vraag cq. probleem.

moderator 0
badge

12 jaar

Ik denk dat er inmiddels al heel wat jongere monteurs zijn die moeite zullen hebben met het vervangen van contactpunten.. gewoon omdat ze dat nog nooit hebben hoeven te doen.. Tijden veranderen, en het gaat beslist niet achteruit is mijn mening..

Vroeger kwam het voor dat fabrikanten het niet zo nauw namen met de kwaliteit van het materiaal of van de pasvorm. Gebrek aan kennis en ervaring was daar soms de oorzaak van.. Tegenwoordig weet elke constructeur wel waar abraham de mosterd haalt. Maar protectie (patenten) verbieden soms andere fabrikanten om exact dezelfde maatvoering toe te passen.

Ik wil je adviseren om straks de nieuwe koppelingsplaat, vooraf op de priceas te plaatsen en dan controleren of er voldoende oppervlakte van de tanden tegen elkaar kunnen drukken. Het moet passen.. anders komt het probleem geheid terug..

Hallo Cor,
uiteraard veranderen de tijden, maar niet altijd ten goede, en dat blijkt wel. Verder ga ik morgen ZEKER even de nieuwe koppelingsplaat op de priceas schuiven, en kijken of er geen speling opzit.
Had ik dat de vorige keer maar gedaan, maar daar denk je niet aan, want schijnbaar kon je alleen vroeger er vanuit gaan dat zoiets stoms gewoon paste, want hoe vaak komt het voor dat de spiebanen van een koppelingsplaat compleet eruit vreten? Praktisch nooit toch?
Mijn ouwe versnellingsbak heeft versleten syncromesringen, maar reed zo verder prima. Ik heb toen een andere bak voor een prikkie op de kop kunnen tikken, en die schakeld prima, maar sinds die er onder hangt, is het knakken begonnen, en het vibreren als de op en aflopende krachten op een dood punt vallen, maar ik heb gisteren met uitbouwen maar even vluchtig gekeken en kon zo op het eerste gezicht niks zien aan de spiebanen vd priceas, maar ik kijk morgen even zoals ik al zei.

[quote=moderator]@peter sprinter:
Indien u wilt reageren op de laatste reactie, dan graag in het tekstvak ONDER de laatste reactie waar “antwoord direct” boven staat en NIET via de button “citeren”.
Het herhalen van de laatste reactie heeft geen enkele toegevoegde waarde voor het oplossen van uw vraag cq. probleem.[/quote]
Sorry, ik kom niet zo vaak op dit forum, vandaar.

@peter sprinter, dat heeft niets met dit forum te maken;
het laatste bericht herhalen als dat er vlak boven staat heeft helemaal geen zin...dat hebben we al gelezen, namelijk.

Gewoon direct antwoorden volstaat.

Hans4040 1285
badge vip badge

12 jaar

Peter, Als je zou weten hoeveel verschillende versnellingsbakunits er, om uiteenlopemde redenen, gedurende een productie gemonteerd worden, zou je toch wel wat voorzichter zijn geweest met het ( voor een paar synchromeshringen) wisselen van de bak...

Ik weet het niet hoor, maar is het niet zo dat de 212, 312, 412 (1995-2000) allemaal dezelfde bak hebben, en alleen de achterasreducties verschillend zijn? In elk geval heb ik dezelfde bak als die er onderuit komt, want anders had ik dat wel gemerkt zowel in trekkracht als in topsnelheid. Verder kan ik heel veel, maar aan versnellingsbakken waag ik me niet, want dat is specialistenwerk waarvoor je ook soms speciaal gereedschap nodig hebt. En Als zo'n bak dan toch open ligt, komen ze altijd tot de conclusie om de hele bak te reviseren, en dat zijn geen grappen in je portemonee. Anyway, morgen doe ik verslag.

Ook al zijn alle overbrengvehoudingen gelijk men blijft wijzigen.. Om je nog zieker te maken??? Men noemt dat soms Modificeren,, Innoveren,,, enz enz.

De bak ziet hetzelfde eruit, past gewoon, schakeld hetzelfde, dezelfde kracht, dezelfde topsnelheid, dus zie ik in mijn geval geen onzichtbare veranderingen die er voor gezorgd hebben dat de spiebanen vd koppelingsplaat zijn weggevreten, dus een beetje ver gezocht je verhaal. Ik ben absoluut geen specialist, maar ik lees veel, en iets staat mij bij dat in elk geval mijn type sprinters (x12 modellen 1995-2000) alleen verschillende achterassen hebben qua overbrengingsverhouding, en de handgeschakelde 5bak allemaal dezelfde zijn. maar goed, morgen meer.

Ik gok maar wat,, Zou het kunnen zijn dat de bak van een motor kwam waar nog geen 2e massa vliegwiel was toegepast??? En zodoende een andere price as???

Nou, er zit geen verschil in de spiebanen met de oude bak, ook niet qua slijtage. Ook was de koppelingsplaat nog goed, want dat scheelde maar een halve mm met de nieuwe. Het zal altijd een raadsel blijven denk ik.

Heeft de nieuwe koppelingsplaat nu voldoende grip (oppervlakte wat contact maakt) op de spievertanding van de priceas??

hij past en zit er geen speling op, maar ik meende gisteren bij en achteruit rijden weer een knak te horen, dus daar mowet ik vandaag nog eens naar gaan luisteren.

Vandaag een stukje gereden en toch weer datr geknak tijdens het achteruit rijden en de eerste meter naar voren en op een of andere manier speling in de aandrijflijn. Weer de garage in en heel de aandrijfas en daar zit maar 0,5 cm speling op dus normaal, en heb ik de kruiskoppelingen gecontroleerd, en niks te vinden. Dan nog de het middenlager nagekeken en het rubber blok waar het inhangt, en gekeken of de daar de spiebanen goed heen en weer schoven, en ook daar niks te vinden. Het zit hem dus in de bak zelf, en heb ik maar een gereviseerde besteld, en die komt morgen binnen.

Die "knak" is normaal bij een Sprinter en wordt veroorzaakt door het verschuiven van de aandrijfas op de flens bij de verandering van de draairichting. Dit is makkelijk op te lossen met wat Loctite bv.

loctite er op smeren? moet een flens nie tgewoon vrij over de spiebanen kunnen schuiven?
Anyway, ik heb inmiddels een gereviseerde versnellingsbak onder gehangen en het geknak is weg, maar er is nog een ander probleem,
en dat is dat de aandrijflijn bokt als je het gas loslaat en weer het gas intrapt. Dus net alsof er speling op de aandrijflijn zit.
Als je dan langzaam het gas loslaat en op het dode punt komt dat de motor de wielen niet aandrijft, en de wielen niet op de motor afremmen, dus het punt dat de motor en de aandrijflijn dezelfde toeren maken, maar elkaar net even niet aandrijven of afremmen.
Ik heb alles nagekeken en ben met een wrikijzer de boel op speling gaan controleren. motorsteunen goed, baksteun is splinternieuw,
middenlager vd aandrijafas goed en ook alle kruiskoppelingen zijn heel en hebben geen speling. Als ik de kruiskoppeling op de achteras beetpak, dan zit daar +- 1cm speling op, en als ik dan de aandrijfas aan het andere eind beetpak, dus aan de bakkant, dan is die speling ook +-1cm, dus alles binnen de norm.
Zou het dan nog kunnen dat het 2massa vliegwiel, dat niet origineel van mercedes komt, niet gewoon te zwak zijn? Er zit op zo'n 2 massa vliegwiel ook 1 tot 1,5 cm speling, maar dat schijnt ook volgens een chef werkplaats van een willekeurige
MB bedrijfswagengarage, die ik vanmiddag gebeld heb, normaal te zijn.
Het rare is dat ik van dat alles geen last heb gehad toen mijn originele versnellingsbak er onder hing, maar die moest er onderuit omdat de syncromeschringen versleten waren, en toen heb ik een 2ehands bak er ondergezet, en sindsdien doet hij dat bokken, maar nu ook met die gloednieuw gereviseerde bak. Over de 2000 euro uitgeven, en nog dat plobleem. Om gek van te worden.

Het laatste probleem blijkt dus het diff te zijn, dus heb een gereviseerde besteld, dus is het probleem opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.