Mercedes-Benz 0: Middendemper vervangen van 230E 1982 met katalysator + hoog verb

Het betreft hier een MB 230E model W123, vorig jaar uit Duitsland ingevoerd op LPG met flashlube.

Een gedeelte van de middendemper is door geroest bij de middelste demper.
Tijdens vervangen vanmiddag kwamen we er achter dat ik een uitvoering heb met kat.
De lambdasonde is net voor de katalysator geplaatst en gaat van een dubbele aansluiting naar een enkele met daarin de lambdasonde en dan volgt de kat.
De nieuwe uitlaat heeft echter een dubbele aansluiting en blijft doorlopen tot een vervangende demper (ipv de katalysator) een stuk pijp en dan weer een demper met een stuk uitlaatpijp.
De garage stelde voor om eventueel de lambdasonde te laten vervallen maar dat kan volgens mij niet ivm de motorregeling.
Ook kon ik in 1 van de 2 aansluitingen een moer laten lassen waarin de lambdasonde gedraaid kan worden.
Te zien is dat na de kat ooit het uitlaatgedeelte is vervangen en vastgelast?!! Dit is nu dus doorgeroest en bij de demper in de las is doorgescheurt.
Mijn vragen;
Is er een vervangende uitlaat, eventueel met katalysator te krijgen of moet ik dan in Duitsland zijn?
Krijg ik een goede lambdasonde waarde als slechts de helft van de uitlaatgassen wordt "gemeten" igv een moer laten lassen?
Het verbruik op LPG is 1 : 6.5 en is nogal veel denk ik. Op benzine is het ongeveer 1 : 7.8. Rijstijl is rustig.
Ik voelde een minimaal lekje in het uitlaatspruitstuk (zwak punt bij deze motoren) waardoor de lambdasonde waarschijnlijk te veel zuurstof meet waardoor het mengsel rijker wordt gemaakt en het verbruik dus ook?
Kan ik zonder lambdasonde of is deze met een foefje voor de gek te houden?

Wat kan het beste doen?

Groetjes,
Ewald

Ewi

Geplaatst door Ewi (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Hans4040 (330) PRO, 15 jaar geleden

Het beste is origineel houden, met kat en lambdasonde.
Kijk eens op duitse sites, of ebay duitsland.

mvg,
Hans.

Ewi (0), 15 jaar geleden

Heb in 1 van de pijpen van de nieuwe uitlaat een lasmoer laten lassen om de lambdasonde in de uitlaat te kunnen draaien. Hoge verbruik bleef hetzelfde. Daarna heb ik de lamdasonde afgekoppeld (onder mat bijrijderszijde zat een stekkertje) maar er gebeurt nog steeds niets met het verbruik....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 0 of stel zelf een nieuwe vraag.