Al enkele weken loop ik tegen het volgende probleem aan :
Als de mercedes gestart wordt als deze koud is lijkt hij normaal te lopen tot er weggereden wordt, dan houdt de motor flink in en begint te ploffen uit de inlaat, hij is meerdere malen uitgelezen zonder foutcodes, ook tijdens het rijden geen foutcodes, er gaan geen lampjes branden tijdens het voorval.
Ik zit zelf te denken aan een doorslaande bobine, echter wordt de persoon waarvan de auto is wijsgemaakt dat het de luchtmassameter is, terwijl er dan toch echt een foutcode gegeven moet worden door de ecu.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gebeurt regelmatig dat een luchtmassa meter defect is (te weinig aangeeft), zonder directe foutcode.
Andersom zou je zeggen dat een doorslaande bobine foutcodes moet geven van misfires, maar misschien is deze daar net te oud voor.
Dat ploffen: is dat echt in de inlaat? of is dat in de uitlaat?
Waarom zeg je "wijs gemaakt"? Heb je zelf de lucht massa meter al gecontroleerd? En zo ja, hoe?
oldford het ploffen komt uit de inlaat.
Ik beredeneerde dat de lmm goed is omdat ik een zelfde probleem heb gehad met mijn alfa en het daar wel echt een bobine was die doorsloeg.
Nou is een mercedes geen alfa maar techniek blijft techniek.
13 jaar
Ploffen in de inlaat kan alleen als er een vonk is, een inlaat klep open staat en er brandbaar mengsel in de inlaat staat.
Dat zou een falikant verkeerd onstekingstijdstip zijn of lekke kleppen.
Zegt overigens niets over het feit of de lmm wel of niet defect is.
Dat snap ik oldford, alleen hoe is het te verklaren dat als de motor warm gedraait is het ploffen weg is en de motor alleen minder kracht heeft, hij draait soms ook plots op 3cilinders i.p.v 4 ( dit had ik in mijn eerste post vergeten erbij te vermelden).
Had elders hier een topic gelezen met een soort gelijk probleem en daar was het of een doorslaande bobine of een lambasonde.
De lmm wordt vanmiddag door gemeten bij een mb dealer dan zal blijken of die stuk is
13 jaar
Verschil tussen warm en koud draaien is de lambdasonde. Die werkt pas als deze opgewarmd is.
Meeste motorcomputers schakelen de lambda-regeling pas in na een bepaalde tijd en/of als de motor een bepaalde temperatuur bereikt heeft.
De lambdasonde kan een verkeerd mengsel weer (gedeeltelijk) corrigeren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz SLK-klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar