Mercedes-Benz C-Klasse: Motor loopt onregelmatig stationair

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Motor loopt niet lekker stationair en had een fout op cilinder 1 en 2 van P201A en P201B, bobine dachten we. Maar bobines omgewisseld en weer gaan rijden geen verandering. Luchtmassameter misschien?

Wie heeft hier ervaring mee, want als we dire loskoppelen is er ook geen verschil te merken.

4-gasmeting geeft trouwens een heel hoog O2 gehalte te zien.

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (175) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

willy9 (0) PRO, 11 jaar geleden

de istwaarde met meetwaarde op star van de luchtmassa meter vergelijken-vermoet deze bij stationair boven de 13 l lucht /brandstof gezit.
gr

Siem Bijman (175) PRO, 11 jaar geleden

Ik begrijp je niet helemaal willy. Bedoel je te zeggen dat je denkt dat de lmm defect is? We hebben hier geen star helaas, maar moeten het met snap-on zien te redden.

jhl (0) PRO, 11 jaar geleden

Zit je met geen olieverlies aan de oliefilterdop Siem? Heb ooit gehoord van de C180 dat er olie in de eerste cilinder durfde lopen met zelfde code tot gevolg.
Is het een gewone C180 of een compressor?

willy9 (0) PRO, 11 jaar geleden

zal met snap-on ook wel te zien zijn als u de waarde van de luchtmassameter naziet-- betreft lucht-brandstof verhouding welke met verhogen toerental ook toeneemt

met star is istwaarde de waarde die volgens mercedes +/- zou bij motor moeten zijn --dus vergelijking

Siem Bijman (175) PRO, 11 jaar geleden

oke, nu snap ik het willy

jhl, het is een compressor motor en 1e cilinder is wel wat roestbruine aanslag op de bougiedop (vd bobine ) zichtbaar, maar geen olieresten.

willy9 (0) PRO, 11 jaar geleden

DIT EERST NAZIEN --VALSE LUCHT--Bekent probleem bij compressor motor

vacuumleiding aan 1ste cilinder onder aansluiting lucht filter luchtmassameter buis eerst goed nazien -spuit eens remmenreiniger tussen lucht buis en motor 1 ste cyl toerental verhoogt leiding gescheurd of afgebroken bekent probleem diameter rubber leiding ongeveer 15mm kort gebogen scheurd af op aansluiting motorblok.
suc6

jhl (0) PRO, 11 jaar geleden

Ging ik juist zeggen. Komt regelmatig voor bij de kompressor. Als ik mij niet vergis gaat dit darmptje tussen het motorblok en de compressor door naar beneden.
Wat het eventueel olieverlies betreft : ik denk dat het eerder een verlies aan de kant van de vuldop was, waardoor de eerste cilinder zich met olie vulde en de auto onregelmatig draaide.
Suc6 Siem

Siem Bijman (175) PRO, 11 jaar geleden

Bedankt voor alle tips jongens. Ga morgen eea checken.

Siem

Siem Bijman (175) PRO, 11 jaar geleden

Helaas nog geen oplossing. Slang is goed. Waarde LMM stationair zit tussen 15 en 17 kg/u/ Zegt dit iets willy?

maxcar (0) PRO, 11 jaar geleden

Bij dit type van motoren is het mogelijk dat de cilinderkop verkeerd machinaal bewerkt is,waardoor de uitlaatkleppen kunnen verbranden, dus eerst de compressie meten .Indien dit het probleem is moet kop vernieuwd worden.

Siem Bijman (175) PRO, 11 jaar geleden

Update voor iedereen die meeleest/demkt:

LMM waarde is correct, moet zo rond de 10 a 20 kg/uur liggen heb ik gelezen.

Mijn redenering:

Blijft over de hoge O2 waarde van rond de 5 % en dus krijgt hij of te weinig brandstof ofwel teveel lucht door lekkage. Lambda staat ook op zeer arm en als ik wat remmenreiniger in de inlaat spuit loopt hij mooi rond en zie ik de lambda naar rijk gaan. Dus ook die regelt goed. Even later gaat die namelijk weer naar arm en loopt hij weer te arm en hobbelig. De inspuit tijd is 2,1 ms en lijkt me ook goed. Haal ik de temperatuur sensor eraf stijgt de inspuit hoeveelheid niet meer, dus mijn conclusie is dat de ECU de inspuittijd correct vind mbt de sensor informatie die hij her en der weghaalt.

Maar wat is nu de oplossing cq de oorzaak?

Injector die niet lekker meedoet? Als je van alles uitsluit moet je ergens mee beginnen, maar dan wel graag gefundeerd..

Wie na deze update nog een tip heeft, graag!

Siem

Siem Bijman (175) PRO, 11 jaar geleden

Marc, compressie hebben we gemeten en was goed en gelijk voor alle cilinders.. Zouden verbrande uitlaatkleppen ook niet juist een te hoog HC waarde ipv O2 moeten geven?

Bedankt nog voor je meedenken.

willy9 (0) PRO, 11 jaar geleden

afstelling (timing) nokkenassen nazien -durvens weleens tanden verspringen- +/- 70dkm en 100dkm

KETTING REKKEN en vast zittende kettingspanner--KOMT WEL REGELMATIG VOOR- gekent probleem
gr

Siem Bijman (175) PRO, 11 jaar geleden

Zaten we ook al over aan het denken willy. Nu eerst de verstuivers eruit gehaald om te laten testen. Vreemde is nl. de hoge O2 waarde en ik weet niet of een ruime ketting of verlopen afstelling van de nokkenas ook te zien is als hetzelfde beeld van de viergas meting? Nl. bijna geen HC, 11% CO2, geen CO en 6% O2 en een lambda waarde van 1,40

Hoop vandaag antwoord te krijgen op de test van de injectoren en dan maar eens verder duiken in de ketting mocht hier niets uit komen.

Bedankt in elk geval voor al je tips in deze.

sSiem

Siem Bijman (175) PRO, 11 jaar geleden

Wordt toch wat lastiger nu, want ook de injectoren zijn goed. Blijft nu je laatste tip nog over Wille en dat bespreken we met de klant.

willy9 (0) PRO, 11 jaar geleden

Siem,
ik kom donderdag en vrijdag nog met andere mercedes mensen in contact ga eens vragen of zij dit probleem ook al hebben voor gehadt
zou 't kunnen dat de sonde bij inspuiten remmen reiniger wel regeld maar niet blijft regelen
Tip--kunt ge niet met een andere wagen de landa sonde's verwisselen , heeft voor en achter kat een sonde ---of met de voorste uitlaat (kat )met sonde erin wisselen met andere.

gr willy9

Siem Bijman (175) PRO, 11 jaar geleden

Dank willy.

De lambda voor en na de kat zijn verschillend. We hebben geen mogelijkheid dit te wisselen met een goed exemplaar.

Maar,,we komen nu wel dichter bij een goed lopende auto zonder dat er wezenliojk iets is vervangen. We hebben nl. de verdenking op de egr.

Weet jij hier ook iets meer van?

Er zit een membraan die met s vacuumslangen wordt gestuurd. Stationair zit er geen vacuum op en dat lijkt me logisch. Maar er zit onder dat menbraan een rubber met 2 metalen flapjes in een rubberen manchet. De uitlaatgassen komen onder die klep en aan de andere kant zit een dikke slang afkomstig van de intercooler. Op de een of andere manier moet hier een evenwicht in komen, want als we de dikke slang afkomstig van de intercooler lospakken en de egr aansluiting afdichten loopt de O2 naar beneden en de CO2 waarde loopt dan op.

Echter we zogen aan die klep en plotseling ging de auto perfect lopen en ook alle uitlaatgaswaarden waren echt 100%

We zetten het vacuumslangetje er weer op en hij liep weer iets minder en ook de O2 liep weer iets op, maar nu niet verder dan 3%

Kortom, we verdenken deze membraan van de EGR.

willy9 (0) PRO, 11 jaar geleden

Siem ,
motor271 ,ik heb op de WIS wat opgezocht ga proberen van ze u toe te sturen deze avond ( ik hoop dat het lukt ) -
gr

Siem Bijman (175) PRO, 11 jaar geleden

Oke, bedankt.

Siem Bijman (175) PRO, 11 jaar geleden

Heb nadien nog eens bezig geweest,maar wat we ook doen met die egr, we krijgen hem niet meer zo goed als vanmorgen. Wat hadden we vanmorgen ook nog hebben gedaan was een motorflush, want die vastzittende kettingspanner zou ook iets kunnen verklaren, nl dat die na die motorflush even beter reageerde en de ketting op spanning hield. Na een proefrit was het nl. weer hetzelfde probleem en na een minuut of tien stationair draaien ging hij wel weer wat beter lopen, maar nog niet goed.

Tijdens de volgende proefrit ging het de eerste 5 km eigenlijk heel goed, maar na even gestopt te hebben was het weer veel minder op de terugreis.

Is die kettingspanner misschien nog wel gangbaar te krijgen door nogmaals te flushen, of moet de hele ketting ed gedemonteerd worden? En is dat een beetje te doen?

willy9 (0) PRO, 11 jaar geleden

de ketting spanner is zowat op dezelfde manier te demonteren als de alle mercedes onder uitlaat collecteur---- ketting moet niet gedemonteerd worden - wij vernieuwen hem altijd -toch maar de timing nokkenassen eens controleren .
de documenten verstuur ik nu alle munuit .
gr

Siem Bijman (175) PRO, 11 jaar geleden

[quote=maxcar]Bij dit type van motoren is het mogelijk dat de cilinderkop verkeerd machinaal bewerkt is,waardoor de uitlaatkleppen kunnen verbranden, dus eerst de compressie meten .Indien dit het probleem is moet kop vernieuwd worden.[/quote]
Auto vorige week bij een dealer aangeboden voor een diagnose. In eerste instantie hadden ze met een speciale adapterset de conclusie getrokken dat er een vacuumlek in een slang onder het inlaatspruitstuk zat. Niet hoorbaar, maar met hun apparatuur duidelijk te vinden. Hebben ze vervangen en auto loopt nog niet goed. Ook zij hebben nog de compressie gemeten en die was goed.

En nu schijnt de oorzaak , gevonden via een lektest, in een lekkende uitlaatklep te zitten. Kan er zelf niet helemaal bij omdat er totaal geen HC is te meten op de viergastester, maar misschien redeneer ik dan verkeerd.

Nu afwachten of de klant tot deze dure reparatie over wil gaan gezien de leeftijd en kostenplaatje.

Siem Bijman (175) PRO, 11 jaar geleden

Nieuwe cilinderkop gemonteerd en auto loopt weer als nieuw.

Bedankt willy en maxcar voor alle tips in deze.

Siem

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.