Hallo Mercedes-rijders, ik heb jullie hulp nodig.
Ik ben al een kleine 10 jaar in het bezit van een MB260SE, aut, bouwjaar juni 1987, km.stand 240.000. Ik tank steeds 98ongelood en ook nog eens bij dezelfde pomp(Totall).
De laatste tijd slaat de motor af, zowel tijdens het rijden alsook op n moment dat ik moet stoppen voor een verkeerslicht. Met name als je op de autoweg rijdt, is dit een levensgevaarlijke situatie.
Nu doet de motor dat niet elke dag en soms ook niet elke week. Tot nog toe is het mij nog steeds gelukt om de motor na ff doorstarten weer aan de praat te krijgen, doch dit probleem moeten we oplossen.
Onlangs gemonteerd: nieuwe bougies + kabels(BERU), stroomverdeler + rotor(origineel MB) nu 25.000 km mee gedraaid, nieuwe luchtfilter, nieuwe injectoren.
Vanaf het moment dat de motor afsloeg, heb ik tot 2 x toe de stappenmotor verwijderd en grondig schoongemaakt. Deze was beslist niet smerig, maar ja, toch maar nog een 2e keer gedaan.
De auto is weliswaar voorzien van een computer, doch hiermede kan je geen storingen uitlezen, althans heb ik nog niet van gehoord, staat ook niet in het instructieboekje.
Wie herkent het (soortgelijk) probleem en kan mij op de goede weg helpen, waarvoor mijn dank.
Groetjes, Frans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
meet eens compressie.
kijk ook eens naar de gasklepschakelaar.
Hallo 320, bedankt voor je snelle reactie.
Ik kan niet alles zelf meten, doch noteer jouw suggestie wel voor het geval mijn auto toch naar de garage gaat.
Ik moet v.w.b. de compressie stellen dat de auto perfect rijdt, dus zowel vóór als ná het moment dat de motor afslaat.
Ik ga nu naar jouw 2e suggestie kijken, maar ja, ik ben geen monteur, kan enkel maar controleren of de gasklepschakelaar goed is aangesloten. Bij mij komt het uitvallen van de motor over alsof de motor voor een moment ff geen benzine krijgt. Het benzinefilter is vernieuwd, heb sindsdien zo'n 20.000 km gereden.
Ik houd je op de hoogte, alle eventuele overge suggesties zie ik met veel belangstelling tegemoet.
Fijn weekend, Frans
17 jaar
Brandstofpomp relais controleren/vervangen. Eventueel een poosje rijden zonder computer om te kijken of het probleem
zich dan nog voordoet. Zoja is brandstofpomprelais verdacht, zoniet dan eventueel een andere computer proberen.
(zonder computer start de motor koud slecht en heeft minder vermogen, maar je kunt er prima mee rijden) mvg. Arie
17 jaar
Hoi Arie,
ik heb nog een reserve-computer, dus dat ga ik proberen.
Kun je mij ook aanreiken waar zich het relais van de brandstofpomp bevindt. Hier zullen wellicht ook meetwaarden voor zijn, zijn die je ook bekend?
Alvast bedankt voor jouw reaktie.
Fijn weekend, Frans
17 jaar
Hallo Frans,
Het relais van de brandstofpomp zit waarschijnlijk onder de motorkap aan de rechterkant achter de akku. De aansluitingen en meetwaarden
zijn als volgt: Pen 6 = signaal van kickdown / pen 7= brandstofpomp / pen 8 = vaste +12V / pen 9 = +12 vanaf kontakt /
pen 10 = motor toerentalsignaal vanaf ontstekingsmodule (is pulserend signaal) / pen 11 = min 12V / pen 12 = +12V tijdens
starten. Overige pennen voor zover aanwezig zijn niet relevant voor het probleem van stilvallen. Ik hoop dat je met deze
gegevens wat kunt bereiken. Als je nog verdere vragen hebt verneem ik het wel. m vr. gr. Arie
17 jaar
als je auto de motor afslaat tijdens stoppen ergens, dan kun je de luchtfilterkap afhalen
En de hoofd steker van sokregelaar los maken en de auto starten dan hoor je waarschijnlijk
Hoog motor toerentaal dus moet gewon zaagjes draaien moet goed afstelen daarna de steker terug zeten, Of olie drukteler bij meterstand tussen
2 en 3 staan.
17 jaar
Kijk ook even of je benzinedruk goed is.
Want er zitten totaal 3 benzine drukregelaars in het KE-Jetronic systeem:
- een bij de brandstofpomp (mechanische)
- een vooraan waar ook een vacuumslangetje aan zit (mechanische)
- een op je spinnekop zelf die door het KE-Jetronic ECU wordt aangestuurd.(eletronische)
En kijk ook even naar de 10A zekering op de overspanningsbeveiliging.
Dat is een rechthoekige metaale blokje die naast de KE-Jetronoc ECU zit.
TIP: Ga niet zelf aan de CO afstelling zitten prutsen en ook niet aan de afstelling van de spinnenkop.
Het zijn namelijk zeer gevoelige onderdelen en als ze kapot gaan dan ben je een hoop geld kwijt.
En alleen de dealer heeft de juiste apperatuur en afstel gegevens van de spinnenkop!.
Ga je er wel aan zitten prutsen zelf dan kan je je motor beschadigen!
groetjes
Quint
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 260 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar