close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz CLK320: Motorloop

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: 112940, Motorinhoud (cc): 3200, Vermogen (kw): 160

Beste forumleden,

Ik heb sinds 2 dagen een probleem met de motorloop van mijn mercedes. Als ik de auto start met (koude motor) soms ook warm houd mijn motor in. Zo erg dat het toerental zakt en hij begint te bokken en nog net niet uitvalt. Ik heb al geprobeerdt om de luchtmassa meter los te halen om te kijken of de motorloop verbeterd. Deze verbeterd een klein beetje maar houd nog steeds in. Van middag starte ik de auto en deze viel ook direct weer uit. Daarna starte ik hem opnieuw en toen bleef hij onregelmatig draaien. Uitlezen heb ik geprobeerd met eigen uitlees apratuur maar kwam niet in de motorregeleenheid. Verder heb ik alle bobines een voor een los gehaald maar de motor reageerde op allemaal dus hij heeft geen misfires.

Mijn vraag is:
Zijn er meer mensen met dit probleem?
Is een luchtmassa meter te testen op een andere manier?
Wat zou het nog meer kunnen zijn?

Groet Damian

Geplaatst door

DamianP99 (0)

al 6 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je kunt de luchtmassa meter ook testen door rijdend uit te (laten) lezen.
Bij volgas bij het toerental waar het maximum vermogen wordt geleverd heb je minimaal 176 gram/sec nodig.
Wordt de luchtmassa in kg/uur aangegeven dan is dat 697 kg/uur.

Haal je dat dan is de luchmassa meter goed en heb je geen valse lucht.
Is de luchtmassa minder dan is of de luchtmassa meter verouderd dan wel is er sprake van valse lucht.

Als de motor met losgenomen luchtmassa meter nog niet goed loopt denk ik aan valse lucht.
In dit geval mogelijk in combinatie met een licht verouderde luchtmassa meter.

oldford 0
badge

6 jaar

Beste oldfort

Dank voor u reactie zoals al boven in de tekst staat. Kom ik met mijn stardiag niet in de motor regeling/ecu mischien komt dit door de 2 uitleeskasten. Ga vandaag bij een collega autobedrijf langs voor een uitlezing met andere diag kasten(duimen dat dit lukt) verder zoals ik hier boven omschreven heb loopt hij de ene keer goed zonder problemen vaak met warme motor. Andere keren stottert hij en valt nog net niet uit. Het geeft verder geen verschil of ik de luchtmassa meter los op vast heb ik merk wel dat met luchtmassa meter los hij zich alleen verslikt en als ik het gas loslaat en weer opnieuw intrap doet deze het vaak wel. Ga vanmiddag proberen of ik de lmm kan testen doormiddel van luchtblazen en met een scope meten of de weerstand veranderd. Ga ook vanmiddag proberen de gasklep+lmm schoon te maken. En dan hoop ik dat dit verbetering heb. Mocht iemand nog tips hebben zijn deze welcom! Ik houd jullie op de hoogte.

Groet Damian

DamianP99 0

6 jaar

Beste alle,

Heb vanmiddag met andere diagnose apratuur geprobeerd om in de auto te komen. Tevergeefs helaas. Ik heb mijn lmm getest met een multiemeter(scope). Volgens mijn meting is deze goed. Maar heb er toch geen vertrouwen in. De auto stinkt erg naar benzine. En ik had mijn lmm erop zitten en er kwam een blauwe stink rook lucht. Als ik de luchtmassa meter er af haal verdwijnt de rook. Verder loopt de auto nou aanzienlijk beter zonder lucht massameter. Maar ondanks alles heeft hij wel veel problemen voor een luchtmassameter alleen en zit ik dus ook te denken aan een misfire eventueel door een injector. Ik ga morgen al mijn zekeringen controleren vanwege het niet kunnen uitlezen van de auto. Ik ga morgen ook naar de mercedes dealer om te kijken of zij de auto wel kunnen uitlezen.

Ik heb door vandaag wel een aantal vragen die ik hoop dat jullie kunnen beantwoorden:
1: controle lampje motormanagment
2: Ik rijd nu al 2 dagen zonder luchtmassa meter. Zou hiervoor dus geen codelampje /storing in het display moeten worden aangegeven.
3: Kan de luchtmassa meter zoveel problemen leveren.
4: Kan het zijn dat door de lmm lucht tempratuur (verwarmde weerstand) er meer brandstof wordt ingespoten

Ik hoor graag van jullie groet,
Damian

DamianP99 0

6 jaar

Vraag 4 snap ik niet helemaal. Wat bedoel je met verwarmde weerstand? De hittedraad?
De lucht temperatuur veranderd er normaal niet echt door.
Wat denk jij dan, dat de lucht veel warmer wordt?

Als de lmm zoveel invloed heeft als je zegt, dan meet je toch gewoon de uitlaatgassen met een 4-gas test?
Dan weet je wat er wel of niet gebeurd als je de lmm loshaald.

oldford 0
badge

6 jaar

Hey oldford,
Ik bedoel het hitte weerstand die de lucht temperatuur meet. Als je warme lucht hebt bevat deze minder zuurstof en moet er dus anders in worden gespoten vandaar vraag 4. Nee ik bedoel zeker niet dat de lucht wordt verwarmt.😂😂

G damian

DamianP99 0

6 jaar

Het signaal van de lmm wordt automatisch gecorrigeerd als de lucht warmer wordt.
Warme lucht koelt minder dan koude lucht, dus zal het signaal van de lmm iets lager worden.
Precies hetzelfde effect als er minder lucht door gaat, dan wordt de draad ook minder gekoeld en het signaal lager.

De luchttemperatuur sensor die vaak ingebouwd zit in de lmm wordt niet gebruikt voor de mengselvorming.
Dit vanwege bovenstaande reden, de gemeten luchtmassa is al gecorrigeerd voor lucht temperatuur.

Wart betreft het stinken naar benzine:
Bij kleine afwijkingen (< 20%) wordt het mengsel wel gecorrigeerd door de lambda sensor(en).
Als het mengsel zo rijk wordt dat het stinkt dan werkt ook die correctie dus niet meer en heb je het over hele grote afwijkingen.
Het is wel interessant om te weten of die lambda correctie nu het mengsel verarmt of juist verrijkt zonder lmm.
Maar ja, daar moet je voor kunnen uitlezen.

oldford 0
badge

6 jaar

vraag 1 motor lampje kan mogelijk uitgeschakeld zijn.
gr

willy9 0
badge

6 jaar

Beste forumleden,

Allereerst dank voor het meedenken. Na veel meten en getwijfeld te hebben. En problemen te hebben gehad met uitlezen. Heb ik vandaag eindelijk de auto gerepareerd. Ik heb de 12 :o bougies vervangen. Hierdoor liep de auto al beter zonder lmm. Heb vandaag toch maar de lmm vervangen. De auto loopt weer als een droom. Kostenplaatje onderdelen +/- 220 euro.

Hopelijk helpt dit forum topic anderen. Het forum mag gesloten worden!

Groet Damian

DamianP99 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz CLK of stel zelf een nieuwe vraag.