close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz 1114: Motortemperatuur Vrachtwagen 1213 van 1983

Bouwjaar: 1983, Brandstof: Diesel, Motorcode: 6 cil 130 pk

Ik heb een oude vrachtwagen Mercedes 1213 van 1983 waarmee ik +/- 5.000 km/jaar rijd.

Normaal blijft de motortemperatuur mooi juist boven het streepje van de 80°.

Sinds enige tijd heb ik het probleem dat de motor soms te warm wordt. Als hij het probleem heeft stijgt de temperatuur na het starten stillaan door tot aan de 100°, zakt weer tot 80, stijgt dan weer tot 100, en zo verder.
Echt te warm worden doet hij (nog) niet. De stijging en daling is geleidelijk, dus ik denk niet aan een elektrisch probleem.

Hij heeft het ook niet altijd, soms heeft hij het probleem, en soms als je vertrekt gaat hij mooi naar de 80 en blijft daar.

Nadat het probleem enige malen was opgetreden heb ik de thermostaat vernieuwd, maar dit heeft eigenlijk helemaal niets veranderd. Het ging dan 2x goed, en de 3e keer terug hetzelfde.

Ik heb geprobeerd een regelmaat te vinden, maar dat lukt niet. Het maakt niet uit of het buiten warm of koud is, het maakt ook niet uit hoe snel je rijdt. Hij kan de ene keer te warm worden aan 40 in de bebouwde kom en een andere keer mooi op temperatuur blijven bij full power op een lange helling. Het maakt ook niet uit of de verwarming op staat of niet. Het maakt ook niet uit of hij lang heeft stilgestaan.

Hij bouwt geen (abnormale) druk op in het koelsysteem en er moet geen vloeistof worden bijgevuld. Op de momenten dat hij vrij warm wordt, is enkel de bovenste helft van de radiator warm. Vandaar dat ik aan de thermostaat dacht. Ik heb ook al aan de waterpomp gedacht, maar waarom heeft hij het dan niet altijd.

De motor heeft 400.000 km gedaan en is enige jaren geleden gereviseerd. Hij loopt heel mooi, start altijd meteen (ook na 2 weken stilstand buiten in de vrieskou) en rookt niet (als hij eenmaal op temperatuur is). Dus algemene slijtage heb ik uitgesloten.

De motor heeft met zijn 130 pk wel zijn werk met de 12 ton natuurlijk, maar dit is altijd zo geweest. Met enige moeite bereik je 80 à 90 op de autosnelweg. Goed om terug rustig te leren rijden.

Als het probleem optreedt, blijft het heel de rit zo. Als je dan stopt en enkele uren later weer vertrekt, kan alles weer normaal zijn.

Het is een vervelend probleem, want ik ben niet meer gerust om verdere ritten aan te vatten. Met een vrachtwagen op de autosnelweg stilvallen lijkt me niet zo leuk.

Iemand een idee ?

Geplaatst door

Harald4118 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Radiator (deels) verstopt? Door de jaren heen gaat er kalkaanslag in zitten. Kijk ook eens naar de raten tussen de koelvaten in de radiateur of deze daar nog wel aan vast zitten. Zo niet, dan kan de radiateur de warmte niet kwijt worden.

moderator 0
badge

15 jaar

Alvast bedankt om mee te denken.

Uitwendig ziet de radiator er nog goed uit. Ik zal in het weekend verder kijken, want je kan niet zo goed bij de radiator bij.

Zou hij het dan niet vooral moeten hebben bij warm weer en als hij hard moet werken ? En dit is niet zo. Het kan goed gaan als het buiten 30° is. Het probleem kan dan weer optreden als het buiten maar 5° is.

Na het weekend een update van mij.

Harald4118 0

15 jaar

Ik heb het dit weekend nog verder geobserveerd.

Bij het opwarmen schommelt de temp. enkele malen tussen 95 en 80°, om vervolgens te stabiliseren op 85°. Ik ga dit verder nauwkeurig observeren.

Harald4118 0

15 jaar

tempratuursensor en thermostaat ?

770 50
badge

14 jaar

radiateur is verstopt, probeer met een ontstopper erin te gooien weekje rijden en hele systeem spoelen, suc6.

mr-moh 0
badge

14 jaar

Ik heb volgend weekend een langere rit. Ik zal dan eens goed controleren hoe de temp. evolueert gedurende de rit.

De radiator is volgens mij niet de oorzaak. Je kan bij 30° buitentemp. een lange helling oprijden en er gebeurt niets. Je kan ook bij 10° thuis vertrekken en na 10 km wordt hij te warm.

Ik laat nog iets weten.

Harald4118 0

14 jaar

Ik heb ondertussen nog een aantal malen met de vrachtwagen gereden en ik heb gemerkt dat soms de naald van de temperatuurmeter plots van stand kan wijzigen, bijv. van 80 naar 100 en dan even later weer plots terug naar 80. Dus volgens mij is dit meer een elektrisch probleem met de temperatuurmeter/-voeler of bedrading. Ik zal in die richting verder zoeken.

Het probleem kan gesloten worden.

Harald4118 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 1114 of stel zelf een nieuwe vraag.