auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mercedes-Benz A-Klasse: niet werkende kachelventilator

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

Sinds een aantal dagen werkt de kachelventilator van mijn W168 A-klasse in geen enkele stand meer.
Het is mij niet helemaal duidelijk welke zekering voor de ventilator is, dus ik heb ze inmiddels allemaal gecontroleerd.
De ventilator is vrij te draaien, dus zit niet vast.

Kan iemand mij helpen aan een elektrisch schema? Zodat ik weet wat ik zou moeten meten.

Verder zijn alle suggesties van harte welkom!

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten,
Richard

Geplaatst door

richard verpaalen (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Even een tussenstand:
Ik heb de ventilator los gehaald en getest, en deze werkt prima.
Ook heb ik de temperatuurzekering op de kachelweerstand gecontroleerd, en ook deze is nog goed.

Het vreemde is dat ik helemaal geen spanning meet op de aansluitingen van de kachelweerstand.

Naast de aansluitingen van de kachelweerstand, zit er nog 1 draad op de stekker van de standenschakelaar.
Deze zit op plaats 5 van de connector en is zwart/wit.
Weet iemand wat je normaal gesproken op deze draad moet meten?

Een schema zou toch wel erg gemakkelijk zijn! Weet iemand of een dergelijk schema in een vraagbaak staat?
En zo ja, waar ik snel aan zo'n vraagbaak kan komen.
Ik heb nu via internet gekeken, maar daar schijnt 5 a 10 werkdagen levertijd heel normaal te zijn.
De auto-onderdelen leveranciers waar ik in het verleden al heel wat van die boeken heb gekocht, kunnen me er niet eens meer aan helpen.

Graag jullie advies!

Groeten,
Richard

Deze topic mag gesloten worden.
Het probleem is opgelost.
Op de draad die ik hierboven beschreef (zwart/wit) moet als het contact aan staat 12 volt staan.
Het lijkt er dus op dat het contact kapot is.
Ik ga deze niet vervangen, maar vanaf de accu een zwevende zekering en een relais plaatsen.

Groeten,
Richard

richard ik heb dus hetzelfde probleem als jou
kun je me uitleggen hoe je het hebt gemaakt
alvast bedankt

stitozuid 0

14 jaar

Karel,

Ja hoor. Het echte probleem zit waarschijnlijk in je contactslot. Dit zet de spanning op je kachelventilator wanneer je het contact aanzet.
Dit werkte bij mij inderdaad ook niet meer.
Ik heb omdat ik wat verder moest zoeken heel het dashboard uit elkaar gehad, maar ik denk dat je met alleen de radio demonteren al een heel eind komt.
Als je bij de draden die naar de schakelaar voor de ventilatorstand gaan een zwart/witte ziet zitten, is dit degene waar de spanning op komt als je het contact aan zet.
Dit kun je nu testen door een stukje bloot te maken en met een losse draad van +accu tegen die draad te houden. Pak een beetje een flinke draad, want er gaat flink wat stroom door dus kan heet worden. Ventilator moet dan gaan draaien ook al staat het contact niet aan. Als het goed is kun je ook gewoon standen kiezen.

Als dit het geval is, dan heb je inderdaad hetzelfde probleem als ik had.


Het is dus mogelijk om de ventilator weer te laten draaien, maar hij moet natuurlijk wel stoppen als je hetcontact uit zet.
Ik heb met een dikke draad direct de + van de accu met de zwart/witte draad verbonden. En net na de accu een zogenaamde zwevende zekering (30A) geplaatst. En na de zekering heb ik een relais geplaatst. (let op dat die ook 30A mag schakelen)
Nu heb je alleen nog een stuurstroompje nodig om het relais te schakelen. Die heb ik van de radio gepakt.

Bij mij werkt het nog steeds naar behoren.Onderdelen zijn bij elke auto-onderdelenzaak te halen, ik was nog geen tientje kwijt.

Hoop dat je er wat mee kunt.

Groeten,
Richard

dank je wel ik ga het ook proberen
ik heb wel een rood lampje branden de "SRS"
zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

stitozuid 0

14 jaar

Karel,

Was bij mij niet het geval, en ik denk dat het er niets mee te maken heeft.

Kan het eventueel het geval zijn dat je in je zoektocht naar je kachelprobleem een zekering verkeerd hebt teruggestoken?
Of dat je om de accu te bereiken per ongeluk een stekkertje onder de passagiersstoel hebt losgetrokken?

Groeten,
Richard

Dag Richard,
Ik heb nog steeds het probleem
dus als ik het goed begrijp neem ik een stuk draad van de plus pol van mijn accu naar de zwart witte draad op de voeding van de connector kachelbediening
dan moet het draaien?
mvg

stitozuid 0

14 jaar

[quote=stitozuid]dank je wel ik ga het ook proberen
ik heb wel een rood lampje branden de "SRS"
zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?[/quote]
Het SRS lampje waarschuwd voor een storing in de airbags en gordelspanners.
Zolang dat lampje brandt werkt dat systeem niet...

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

14 jaar

Klopt, de schakelaar moet dan natuurlijk niet op 0 staan.
Als de ventilator met die losse draad nog niet draait, dan is het probleem (de uitdaging) niet hetzelfde als het bij mij was.

Dan zou ik als volgende de kachelweerstand controleren. Zit aan de rechter kant van de ventilatietunnel. Via passagierskant achter bekleding te bereiken.
Ziet er uit als een stekker, en je kunt hem er zo uit klikken.

Groeten,
Richard

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.