hallo allemaal
ik ben van plan om een nieuwere motor compleet met kabelboom ecu en versnellingsbak in de w124 te bouwen.
Zelf ben ik niet een professional maar heb daar mijn mannetjes voor wat betreft aanpassingen.
Mijn vraag/probleem is dat ik graag een dieselmotor wil inbouwen die erg zuinig is en natuurlijk qua afmetingen zo veel mogelijk past in het chassis. Dus niet te veel afwijkt van de mercedesmotor.
heeft iemand hier ervaring mee? Het hoef niet per se een mercedes motor te zijn. Als de motor maar zuinig is.
alvast bedankt.
gr dalil
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
geweet wanneer ge begint met maar niet wanneer het stop eerlijk gezegt is dit knoeiwerk
gr
het gaat ook een heel lang project worden, daar ben ik mij bewust van.
Zie het als een hobby :)
12 jaar
Wat is de bedoeling van de exercitie? Behalve dan een besparing op diesel.
Besparing op de wegenbelasting? De vrijstelling op de dieseltoeslag is al vervallen, dus echt veel besparing haal je niet meer.
Een erg zuinige dieselmotor is iets wat recent is. Hou er rekening mee dat je dan nogal wat nodig hebt.
Naast de motor-ecu en de versnellingsbak, heb je vaak ook diefstalbeveiliging, abs, airbag, instrumentenpaneel, etc. + de nodige bedrading nodig.
Dan loopt de ombouwprijs wel heel erg hoog op. Of te wel met een andere auto ben je goedkoper uit.
Zeker als je niet al te veel rijdt, dan is zo'n moderne diesel helemaal niet handig als er een roetfilter bij zit.
Een mooie CDI OM612 erin. Zorg dat je een donor W210 erbij hebt dan is het wel te doen. Een stuk lager gebruik en veel meer vermogen. (156 pk)
Kijk maar eens op youtube oid daar zie je dat dit meer gedaan is.
Let wel je huidige motor een stuk duurzamer is!
Succes!
[quote=oldford]Wat is de bedoeling van de exercitie? Behalve dan een besparing op diesel.
Besparing op de wegenbelasting? De vrijstelling op de dieseltoeslag is al vervallen, dus echt veel besparing haal je niet meer.
Een erg zuinige dieselmotor is iets wat recent is. Hou er rekening mee dat je dan nogal wat nodig hebt.
Naast de motor-ecu en de versnellingsbak, heb je vaak ook diefstalbeveiliging, abs, airbag, instrumentenpaneel, etc. + de nodige bedrading nodig.
Dan loopt de ombouwprijs wel heel erg hoog op. Of te wel met een andere auto ben je goedkoper uit.
Zeker als je niet al te veel rijdt, dan is zo'n moderne diesel helemaal niet handig als er een roetfilter bij zit.[/quote]
de besparing op de diesel is omdat ik m niet echt zuinig vind. Ik hoef geen 1 op 26 te halen maar een 1 op 20 stel ik wel op prijs.
Daarnaast begrijp ik je opmerking over de dieseltoeslag niet echt. Mijn auto is van 86 en valt onder de laatste oldtimerregeling die belastingvrij zijn.
Ofwel, ik betaal geen belasting voor die auto. Het enige wat ik verander is de motor, chassis moet hetzelfde blijven.
Wil gewoon een zuinigere auto hebben die ook wat meer pit heeft
12 jaar
De belasting vrijstelling voor oldtimers is veranderd met ingang van dit jaar.
Alleen het benzinedeel en de provinciale opcenten zijn vrijgesteld, de dieseltoeslag moet je weer gaan betalen.
Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/co...
Er staat onderin dat punt 2 t/m 5 niet vrijgesteld zijn van brandstoftoeslag. Punt 1 dus wel. Kortom, alles autos met bj tot 12/1986 zijn volledig belastingvrij. Jongere auto's, 01/1987 bijvoorbeeld, dient een brandstoftoeslag voor betaald te worden
12 jaar
Tja, als de onderste tekst geldt dan heb je gelijk.
Er boven staat echter dat in alle gevallen die brandstoftoeslag betaald moet worden, zelfs voor een 30 jaar oude auto.
Onduidelijkheid troef dus.
ik begrijp dat het niet erg duidelijk is, maar als je goed kijkt naar de laatste kop dan zie je overgangsregeling staan.
Maw, de autos die al belastingvrij waren op 1 januari 2012 blijven volledig belastingvrij. De autos van 01-1987 t/m 1990 worden ook nog belastingvrij exclusief de brandstoftoeslag.
Is ook logisch dat het op deze manier gebeurd. Anders zouden alle burgers vanwege regelgeving flink waardeverlies oplopen.
Als je een 1986 w124 een paar jaar geleden of nu zou kopen, moest je flink dokken. Zouden deze hun belastingvrijstatus verliezen dan zouden ze flink in waarde dalen, vergelijkbaar met een 87'er. Dat zou natuurlijk niet eerlijk zijn
12 jaar
Buiten de bovenstaande opmerkingen, kan ik alleen maar vermelden of concluderen, indien er een andere motor wordt geplaatst/geswapt die meer/minder inhoud aan motor vermogen heeft, al dan niet/wel zuiniger is of niet persee een mercdes motor hoeft te zijn, zal de auto opnieuw gekeurd moeten worden door de RDW.
De RDW geeft de auto papieren af na goedkeuring enz, enz, de APK kijkt daar niet na,
Dus als de TS na een jongere motor zoekt , die zuiniger in gebruik is, wel of niet Mercedes en niet overeenkomt met de afgegeven papieren van de RDW ! verlies je in mijn ogen alle voordelen of het nu een oldtimer is of niet.!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar