Ik wilde laatst mijn airco laten vullen. Er zitten 2 nippels op de pomp. Ze wilden hem vullen via de bovenste nippel. Aangezien dit een nippel is voor R12 vulmiddel, moest er een verloopnippel op voor 134A vulmiddel. Nu draait de "oude" nippel rond in de aansluiting op de pomp. Is dit normaal of mag dit niet? Degene die hem wilde vullen zegt dat hij daar lekt en dat dat niet hoort. Bij de MB dealer zeggen ze echter dat die normaal nooit kapot gaan en ze wisten ook niet hoe het zat. Ik kan de nippel niet los bestellen in ieder geval.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ten eerste mag je een systeem dat gevuld is met R12 niet vullen met R134A omdat dit middel heel andere eigenschappen heeft als 134A sommige delen kunnen aangetast worden door andere gassen, dus kans op lekage. en de olie in het systeem is niet geschikt die moet ook ververst worden ( retrofitten)
Volgens mij heeft en R12 systeem aan de buitenzijde schroefdraad en een soort fietsventiel van binnen ( schreaderventiel), daar zit normaal een messing dopje op met een O ring er in.
al zou het ventiel iets lekken dan vangt de dop dit op, maar als het ventiel dolgedraaid is dan moet er een nieuwe nippel op de compressor, lekt de nippel weinig, dan zou ik een nieuwe pakking in de dop zetten en het systeem vullen en op lekage controleren, als het de hoge druk nippel is heb je meer kans op lekage omdat de druk kan oplopen tot max +/- 28 bar en hij wordt ook heet.
succes Marcel.
Men zegt dat het systeem met 134A gevuld mag worden. De R12 is er uit namelijk. Wat jij uitlegt snap ik wel, maar dat is het probleem niet helemaal. De nippel zelf lekt, dus het ding waar het fietsventieltje inzit.. Het fietsventieltje heb ik eruit gehaald, toen liep de laatste druk eraf, dus die lekt niet. Ook het dopje niet. De nippel zit door een leiding heen geschroefd, en de nippel zelf lekt bij de aansluiting. Dit kan volgens mij niet. Die nippels lekken nooit volgens mij en anderen.
als de nippel aan de leiding is gelast kan je die met ilver weer dicht solderen als er gen brandbare delen ( slangen ) in de buurt zitten als er +/- 5 cm ruimte vanaf het te lassen punt is tot te slang dan kan je de slang met een natte doek afdekken en dan met een kleine brander de nippel solderen,dit gaat het makkelijkst met de aansluiting in en bankschroef omdat je onder de auto meestal met een brander niet uit de voeten k
sorry ik tikte op de verkeerde knop, Het lassen doe je met zilversoldeer, en ik doe dat liever niet onder de auto.
succes Marcel.
Dank je Marcel, maar dat is het niet....de nippel draait rond in het gat, dat lijkt zo te horen. Ik zal nog es goed onder de auto kijken, want het is wel goed te zien allemaal. Misschien effe heel goed schoonmaken met remmenreiniger. Iemand zei me namelijk om de nippel goed af te dichten met Teflon tape ofzo, maar dat lijkt me een beetje Beun de Haas.....en ondank dat ik (bijna) alles zelf doe, moet het wel goed zijn.
Natuurlijk kan een r12 systeem geretrofit worden naar r143a, dat doen we al jaren en nog nooit een probleem mee gehad. Solderen kun je wel vergeten met aluminium want dat is het materiaal waar de pomp van is gemaakt. Denk dat je schroefdraad is vernield door de monteur die ermee bezig is geweest. Is ook een andere draad namelijk. Werken met teflontape is niet problematisch, als je hem er mee dicht krijgt. Je zult toch wat moeten, nietwaar? Ik zou in dit geval niet tappen en boren want dan is de pomp sowieso naar de bliksum. Eventueel dicht lassen en vulnippel op andere plaats aanbrengen.
Sytze
De nippel draait rond in het gat dus he...maar ik heb niet het gevoel dat de schroefdraad weg is, maar dat hij rond hoort te draaien zeg maar. Dat daar dus nooit schroefdraad in heeft gezeten. Sytze, ken jij die pompen van Mercedes w124? boven een nippel en onder 1. Horen die vastgeschroefd in het gat te zitten of weet je dat niet. Nogmaals, ik heb niet het idee dat ie erin geschroefd zit zeg maar.
Horen geschroefd te zitten. In elk ander geval moet er een klembeugel met een bout zitten, maar dat is hier niet zo. Pomp zal er wel even af moeten om e.e.a. duidelijk te zien en te herstellen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar