Hallo iedereen, heb een nieuw account moeten aanmaken want op het vorige kon ik niet meer aanmelden.
Het probleemgeval
Mercedes sprinter 2.2L, bouwjaar 2006, motorcode OM 646
met net 300.000km die nog zeker tot het half miljoen zou moeten meegaan.
Niet zo lang geleden over genomen van iemand die een nieuwere sprinter had gekocht met een probleem.
Als de Sprinter zwaar geladen is en/of aanhanger moet trekken schiet hij in noodloop. Heb foto's van de foutcodes in bijlage.
Zijn harde codes die moeilijk te verwijderen zijn. Als ik geforceerde regeneratie uitvoer kan ik hem wel wissen.
Vorige eigenaar had luchtmassameter en EGR al laten vervangen maar niet opgelost. Nu heb ik al topics met zowat hetzelfde probleem tegen gekomen waar er sprake was van de gasklep/smoorklep, of de turbo.
Maar ik vind niet direct de gasklep op deze motor. Of is die inbegrepen in de turbo?
Alvast bedankt, mvg Jeroen
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik zou eerst eens aar die P1955 (laten) kijken. Dat heeft te maken met de gloeibougies.
Als die niet werken wordt er niet geregenereerd en dat veroorzaakt ook noodloop.
Hoelang duurt het na de geforceerde regeneratie voor dat elk van die codes terug komt?
Zie: https://problemcar.nl/topic/mercedes-ben...
Hallo, kun je ook in de regeneratie historie zien hoe vaak er geregenereerd wordt ?
Groet Jan227
Ben een tijdje geleden ook lang bezig geweest met een OM646 die noodloop en p1955 had, welke moeilijk uit de ecu te wissen was. Als het wissen af en toe lukte , kwam deze na een dag weer terug en begon probleem opnieuw. Ben er toen mee naar Ecuworkx geweest en zij konden het oplossen.
Sorry voor de late reactie. Ook nog geen tijd gehad om het verder te bekijken.
Gloeibougies ga ik controleren. Koude start slaat hij wel wat moeizamer aan vind ik, al zou het met dat warme weer eigenlijk niet mogen uitmaken.
Er valt geen vaste km stand op te plakken. Al een dikke week rijdt hij weer leeg rond en dan geen noodloop. Zwaar geladen of aanhanger erachter en dan duurt het meestal nog geen 10km en het is terug raak
Wat wel is, het is een moeilijk te verwijderen code. Ik denk zelfs dat het regeneren eigenlijk een toevals oplossing is. Namelijk vanaf de geforceerde regeneratie begint, begint de Sprinter al terug te trekken en kan ik de fout wissen zonder de regeneratie te moeten afmaken (al doe ik het wel elke keer)
Het gemeten roet en asgehalte is ook elke keer erg laag, dat regeneratie eigenlijk niet nodig is. Het lijkt gewoon alsof geforceerd regenereren iets 'triggert' of reset in de ecu wat wissen van de fout plots wel mogelijk maakt.
@Jan227: Wat hebben ze juist gedaan bij ECUworkx dan? Zat het probleem in de ecu zelf dan?
Want nog een bijkomend probleem: intermitterende reactie van contactslot. De ene keer start hij van de eerste keer na omdraaien van de sleutel, soms na 3 keer, soms 10 keer, soms 30 keer....
Rechtstreeks stroom op de startrelais met contact ingeschakeld laat hem wel elke keer starten maar niet aanslaan als het probleem optreed
4 jaar
Hallo, ja ze hebben de ecu software matig geresett
Zelfde start probleem heb ik ook al eens gehad bij een om646, het start signaal gaat van contactslot via ecu naar de startmotor.
Controleer op moment van de startmotor storing, of je wel communicatie kunt krijgen met de ecu met een diagnosetool . Vaak is dat namelijk niet het geval. Foutcodes in ecu of contatcslot mbt communicatie problemen ? Groet Jan227
Een dik half jaar later en na een zware operatie aan mijn rug ivm een hernia, is van de Sprinter de turbo vervangen en doet hij het weer probleemloos.
Dit was na een tip van een Mercedes specialist trouwens
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.
4 jaar