Mercedes-Benz Sprinter 2003: motor valt stil

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 102

Hallo, ik heb het volgende probleem met Mercedes sprinter 211 Camper.
Motor valt stil tijdens rijden op snelweg, vaak bij het inhalen van vrachtauto's de berg op. Het is in de zomervakantie iedere dag een aantal keren opgetreden en meestal als hij lekker warm is. Ik probeer de regelmaat van het probleem erin te ontdekken maar die kan ik niet vinden.
Als het gebeurt dan kan ik door het contact uit en gelijk weer aan te zetten weer doorrijden. Als de auto stilstaat en ik zet de motor uit ±85º krijg ik hem niet meer gestart totdat de motor is afgekoeld tot 70º-75º dan start hij weer. Ik heb alle brandstof leidingen al vervangen, ook het brandstof filter vv. de motor is getuned en de functie van de EGR klep is uitgezet . De motor gaat niet in de noodloop. Eigenlijk loopt hij als een zonnetje en hij accelereert uitstekend. De injectoren zijn ook goed. Heeft iemand een idee?

Drongel1

Geplaatst door Drongel1 (0) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Sprinter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Jan227 (5) PRO, 3 jaar geleden

Hallo, zijn de injectoren getest ? Foutcodes in de ecu ? Hoe hoog is de retourstroom van de injectoren ?

Probleem is niet ontstaan na de software aanpassingen ?

Groet Jan227

Drongel1 (0), 3 jaar geleden

Injectoren zijn getest en goed. Ik weet nu nog niet hoe hoog de retourstroom is van de injectoren. Volgende week wordt de sprinter uitgelezen. Het probleem is zeker niet ontstaan na de software aanpassing. ik heb daarna al 30.000km probleemloos ermee gereden.

Jan227 (5) PRO, 3 jaar geleden

Hallo, in dit geval is het zaak de retourstroom van de injectoren te meten bij de omstandigheden dat de storing optreedt : motor en dieselolie warm. De diesel warmt tijdens lang rijden op (ook in de tank) en wordt dunner, geeft dus meer lekverliezen in hogedrukpmp en injectoren. Bij warme motor zal dus de retourstroom hoger zijn en uiteindelijk tot deze storing kunnen leiden.

Groet Jan227

Drongel1 (0), 3 jaar geleden

Hallo Jan, Dank voor je reactie. Zelf zat ik ook een beetje in die richting te denken, maar ik zocht nog naar een ondersteuning en bevestiging van mijn gedachten en die heb je hiermee gegeven. Ik ga komende week hierop aansturen in de garage. Dank zover. Ik hou je op de hoogte.

Drongel1 (0), 3 jaar geleden

Ondertussen de nokkenassensor en de krukassensor vervangen. Probleem is er nog steeds. Vandaag de brandstofpomp laten testen en die blijkt ook in orde te zijn.

Drongel1 (0), 2 jaar geleden

Ondertussen heb ik de brandstofopvoerpomp door een nieuwe vervangen. Het probleem van uitvallende motor lijkt opgelost te zijn.
Het overgebleven probleem van niet starten met warme motor is er nog steeds.
Als ik de warme motor laat afkoelen tot ±75 graden dan wil deze na lang starten wel weer aanslaan. Wie kent dit probleem en heeft de oplossing?

Jan227 (5) PRO, 2 jaar geleden

Hallo, wat is de retour flow per injector tijdens starten als de storing optreedt ? Welke pomp is getest en goed bevonden , hogedruk of opvoerpomp ? Groet Jan227

Drongel1 (0), 2 jaar geleden

Hallo Jan227,
Dank voor je reactie.
De brandstofopvoerpomp is nieuw en de hogedruk brandstofpomp heb ik bij Stokking dieselservice laten testen zij gaven mij een testrapport mee. Pomp is goed. Deze is ook warm getest.
Komende week worden de gloeipluggen vervangen door nieuwe, zodat ik zeker weet dat dat het probleem ook niet is.(er waren er twee kapot) De retourflow van de injectoren bij warme motor weet ik niet. Kan ik woensdag bij de garage op aansturen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.