Mercedes-Benz Sprinter 2015: sprinter 519 cdi start slecht na lange stilstand

Bouwjaar: 2015, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 3000, Vermogen (kw): 190

sinds kort start mijn mercedes sprinter 519 cdi na enkele dagen stilstand slecht. na 1 dag redelijk merkbaar. na 4 dagen start hij echt slecht , na 3 startpogingen. hij wil dan starten/aanslaan maar valt stil voor hij draait. hoe langer stilstand hoe moeilijker te starten. wat zou dit kunnen zijn ? alvast bedankt voor de info
claude

claude-gent

Geplaatst door claude-gent (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Sprinter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

kaleido 1 (1420) PRO, 3 jaar geleden

Brandstof zou terug kunnen lopen, hierdoor zuigt hij eerst lucht aan.
Kijk eens of je natte plekken van diesel ziet in je leidingwerk ook de retour.

    als ik even doorstart . dan start hij ... maar na uren stilstand terug hetzelfde - claude-gent (0), 3 jaar geleden

patrickmk3 (0) PRO, 3 jaar geleden

lekkende injector is ook nog een optie.

claude-gent (0), 3 jaar geleden

Afspraak gemaakt in de garage. Alle foutcodes gewist. Op 5 november terug binnen , en herbekijken foutcodes. Momenteel indruk , na de reset codes probleem precies weg... wat wel verschieten was , 103,60€ /u . Das goed gerekend

claude-gent (0), 3 jaar geleden

probleem niet opgelost , geen foutcodes hierover te vinden ....
moet binnen voor paar dagen .... wel rekening 574euro incl onderhoud

claude-gent (0), 3 jaar geleden

morgen ga ik hem ophalen , alle 6 de injectoren waren slecht bevonden. zijn allemaal vervangen.
brandstofpomp vervangen , nieuwe dieselfilter . en een goeie rekening ;-)

claude-gent (0), 3 jaar geleden

Wat een teleurstelling , nog niks aan de situatie veranderd. Behalve de bankrekening. De garagist weet het ook niet meer. Hij denkt nu aan het massavliegwiel. Iemand een ander gedacht ? Alvast bedankt voor de reply claude

Jan227 (5) PRO, 3 jaar geleden

Hallo, wat waren de foutcodes ?

Groet Jan227

    Dag Jan, dat weet ik eigenlijk niet. Ik ben geen garagist. Ze zeggen dat er geen foutcodes zijn. Dat ze dit nog nooit meegemaakt hebben. Ik dacht zo aan gloeibougie. Maar ze zeggen , dan zou je een foutmelding hebben. Ondertussen 4000€ lichter ... camionette staat terug thuis na 14d in garage, en moet nog steeds lang doorstarten. Alvast bedankt voor uw bijdrage. Claude - claude-gent (0), 3 jaar geleden
    Wat kan ik nog doen jan227 ? - claude-gent (0), 3 jaar geleden

patrickmk3 (0) PRO, 3 jaar geleden

Neem aan dat die verstuivers wel getest waren voor vervanging vind het nogal extreem alle verstuivers en de pomp.
Ten tweede is het krukassignaal gecontroleerd met een scope ?
En je zegt pomp is vervangen dit is zeker ? Want hier zit ook een mengregelventiel op die kan ook voor deze ellende zorgen.
Tevens leidingen diesel zijn wel goed ontlucht voor er een start poging ondernomen is ? Anders kan dit ook funest zijn voor verstuivers als die lucht voor de kiezen krijgen zeg maar.
Ook is het bijna niet mogelijk dat die auto niet wil starten en je geen foutcode hebt.
Dit kwam eerder wel voor bij een probleem met regelventiel maar als die pomp daadwerkelijk vervangen is ga ik er van uit dat regelventiel nieuw is dit was met de 651 motoren maar volgens mij heb jij een 642.
Ook nokkenassensor meenemen in controle.
Al denk ik toch meer dat brandstof probleem is aan jou beschrijving te zien maar bovenstaande punten moeten wel even uitgesloten worden.

    dag patrick ,
    voor de verstuivers getest zijn , is de opvoerpomp vervangen . geen verschil. pomp terug uitgebouwd
    krukas zou gemeten zijn , nokkenas was ook gecontroleerd volgens hen . toen hebben ze de injectoren uitgebouwd en in diagnose centrum bosch binnengestoken. daar zijn ze alle 6 slecht bevonden (heb ik rapport van gekregen ) en vervangen door ruilinjectoren. die ruil injectoren heeft de garagist toen ingebouwd. bekabeling voorgloeisysteem zou ook even vervangen geweest zijn dacht ik. het rare is nog steeds , 1keer hij draait , gans de dag geen startprobleem . enkel s 'morgens moet ik echt moeite doen om hem te starten. maar heb het gevoel dat ik hem op een dag niet meer gestart krijg. ( zou dan het mankement rapper bloot liggen ? ) wat kan jij me nog adviseren ? alvast bedankt - claude-gent (0), 3 jaar geleden
    Nu zegt de garagist , ik weet het ook niet meer. wat ik eventueel nog kan proberen is een nieuw massavliegwiel zegt de garagist. maar dan nog geen garantie dat het dat is en weer kosten... - claude-gent (0), 3 jaar geleden

patrickmk3 (0) PRO, 3 jaar geleden

Maar is zeker dat signaal krukas en nokkenas gemeten is met een scoop ?
Hoe leest de garage hem uit is dit een Mercedes garage of universele indien universele zoek iemand met het liefst star diagnose.
Laat die de live data nakijken en melden ja of nee geen foutcodes.
Met universele apparatuur ga je namelijk niet altijd elke foutcode te zien krijgen.
En aangezien mij niet bekend is wat hun gebruiken zou ik dit als eerst doen. Je zegt nu opvoer pomp ik heb het over de hoge druk pomp. Als deze niet vervangen is geweest laat ze dan regelventiel controleren.

    ik leg het hem eens voor , hopelijk krijg ik duidelijkheid. - claude-gent (0), 3 jaar geleden
    patrick , kan jij dit oplossen ? bedankt voor de reply 's - claude-gent (0), 3 jaar geleden
    claude.belet@gmail.com is mijn mail adres - claude-gent (0), 3 jaar geleden

patrickmk3 (0) PRO, 3 jaar geleden

Volgens mij kom je uit België of heb ik dat mis ? Want dan zit ik niet bepaald in de buurt namelijk.
En vooral omdat probleem zich voordoet na een x aantal dagen gaat dit niet handig zijn want dan moet je sowieso al heen en weer word het ook een dure aangelegenheid.
Ik raad je aan iemand in de buurt te zoeken die star diagnose heeft en dan de eventuele foutcodes en live data hier te plaatsen zodat we kunnen zien wat de brandstof druk is wat de lmm doet en wat krukas en nokkenas signaal doen.

    Een mens zou veel doen voor de oplossing te vinden. Mijn garagist is al zeker niet communicatief als jij. Ik heb het hem verstuurd en bel hem maandag eens. Bedankt - claude-gent (0), 3 jaar geleden

patrickmk3 (0) PRO, 3 jaar geleden

Hmm na 4000 euro zou iets meer communicatie wel gewaardeerd worden inderdaad.
Maar nogmaals laat iemand met star diagnose er na kijken want je bent niet bij een Mercedes dealer denk ik zo al lijkt aan de prijs weer van wel.

    Ik denk geen officiële. Wel 50j mercedes ervaring te lezen op zijn website. - claude-gent (0), 3 jaar geleden

claude-gent (0), 3 jaar geleden

De website Patrick...

claude-gent (0), 3 jaar geleden

Patrick mk3 , mail op uw vragen
Dag Claude

 

De injectoren werden op de testbank bij firma Vandenabeele Ingelmunster (origineel Bosch verdeler) getest en foutief bevonden.

Dus was het vanzelfsprekend dat deze vervangen werden omdat dit het enige was die niet in orde was zoals u ziet op de testbladen.

 

De wagen werd volledig uitgelezen met de Star-diagnose van Mercedes en er werden geen foutcodes gedetecteerd.

De krukas- en nokkenassensor werd als test gewisseld, de communicatie tussen beide sensoren was ook in orde.

 

De opvoerpomp en de bekabeling werden eveneens als test gewisseld.

 

Wat de hogedrukpomp met stroomregelklep betreft, dit is iets dat we misschien nog eens kunnen vervangen maar dit is eveneens een duur wisselstuk (1.624, 86 eur excl. Btw)

Ik heb dit eens nagevraagd bij Mercedes maar zij twijfelen eraan dat de motor daardoor enkele seconden later zou starten.

 

De mazoutleidingen worden automatisch ontlucht want er zit geen ontluchtingsschroef meer op bij deze motoren.

 

Er werd ook geen enkele foutcode vastgesteld van het elektrisch stroomregelventiel, dus twijfel ik er ook aan dat dit de oorzaak zou zijn.

 

Als de luchtmassameter foutief werkt zou het Star-apparaat dit direct aangeven.

 

Als u wilt dat wij de hogedrukpomp met stroomregelventiel vervangen laat het ons dan weten. Dan kunnen wij dit bestellen en vervangen.

 

Zoals ik u gezegd heb zou u best nog eens afwachten hoe de wagen start bij verschillende buitentemperaturen. (Als we daar iets abnormaal ondervinden zouden we best de 6 gloeibougies vervangen)

 

Met vriendelijke groeten

 

patrickmk3 (0) PRO, 3 jaar geleden

Hogedruk pomp is dus niet getest als ik zo lees ?
Niet vervangen moeten ze maar testen hoe de waardes zijn.

Betreft ontluchten dit gaat automatisch maar als er lucht in de leiding zat en er toen al een start poging onder nomen is is dit funest voor de injectors of die kans is aanwezig in ieder geval dat het funest is.

Oke auto is dus uitgelezen met star.
Dan blijft in mijn ogen alleen regelventiel cq hogedrukpomp over ze moeten gewoon die auto is neerzetten en kijken wat de druk doet op de rail en hogedrukleiding.
Dat is belangrijk dat dat goed bevonden wordt

    Dag Patrick , bedankt voor je bevindingen. Heb het doorgegeven. Ik vind dus ook dat er nogal rap op de tast , zonder meten/testen vervangen zou worden. Beter de wagen in een Bosch centrum brengen. ? Ik heb het gevoel dat ze het niet kunnen, en ondertussen lopen de kosten op. Eigenlijk kan het niet , dat er zo laks word getest. In de richting die jij denkt , denk ik ook. Klakkeloos vervangen, zonder te weten wat je doet is geen goede werkwijze..... bedankt allesinds. Claude - claude-gent (0), 3 jaar geleden
    Auto zit nu binnen in de 3de garage. We geven niet op :-) - claude-gent (0), 3 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.