close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz G-Klasse: Oldtimer 300Gd 460

Bouwjaar: 1983, Brandstof: Diesel, Motorcode: GD 300 motor type 617

Wie heeft hier ervaring mee?

Wie weet waar ik moet zoeken voor een oplossing van onderstaand probleem?

Het probleem: Vlak na het starten ploft olie uit het oliefilter en duwt de o-ring hierbij uit bij de dekselnaad :( al 15 liter(

Oorzaak oliekoeler uitsluiten: Als ik de bovenste leiding van de oliekoeler draai verbreek ik het vacuum en zuigt deze flink lucht aan < lijkt niet verstopt.

Oorzaak oliefilter uitsluiten: ziet uit als nieuw.

Oorzaak oliethermostaat onder in filterhuis: omgeruild met ander thermostaat.

Oorzaak oliedrukregelaar onder in pan nog niet gecontoleerd omdat ik dan waarschijnlijk de motor moet uitbouwen en liften. Een tip kreeg ik om een drukmeter op het filter te plaatsen. Maar de olie vliegt er vrijwel meteen uit en heel soms duurt het iets langer.
Er is een dag geweest dat ik hem heb laten huilen als een wolf en de deksel bleef dicht! Dag erna voorzichtig rondje proef gereden en de deksel bleef dicht. Vandaag wil ik na de keuring en na 10 meter PLOF !

Morgen wil ik het oliethermostaat uit het filterhuis verwijderen en als dat geen oplossing bied ga ik het motorblok liften.

Maar misschien zie ik dingen over het hoofd en is er een andere oorzaak?

Heeft iemand een sugestie of tip om sneller te komen tot een oplossing? G-roetjes en bvd!

Geplaatst door

G-time (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij Simca 1000 barstte de oliepomp van het distributie deksel.. (ongelimiteerde opbouw van oliedruk)

Oorzaak: Combinatie van dikke (zomer) olie, Lage buitentemperatuur, Dirct na koude start hoog toerental realiseren..
En te nauwe doorvoer naar Overdruk ventiel..

Remedie Zorgen voor voldoende doorlaat via overdrukventiel..

Ook nu is de retour de oorzaak, kan verstopt zijn.. De retour zit tegenwoordig in de pomp, maar dat was vroeger niet altijd.. Kan zijn dat de retour en overdrukventiel elders zitten en zomaar te benaderen via de buitenkant van het bovencarter.. In het werkplaatshandboek staat meestal het schema van het smeersysteem...

Hopelijk heb je geluk en hoeft de motor niet los..

Ja een geluk is dat de auto wat meer uit de veren komt dan normaal en de pan is normaal uit een groot stuk. Bij mij zit een extra onderpan Er zat vervuiling in de drukregelaar, bypass of beter gezegd overdrukventiel (zandkorrels) Klep bleef "verkleefd" dichtstaan. Gangbaar gemaakt en probleem is opgelost. Super bedankt voor je reactie Cor!

G-time 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz G-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.