Mercedes-Benz 280: Olie drukventiel, of thermostaat?

Bouwjaar: 1970, Brandstof: Benzine, Motorcode: 280 6 cylinder.

Goedendag, ik heb hier de behuizing van een oude MB oliefilter, en het is van een 280 of 300 6 cylinder uit de 60er of 70er jaren. Dat is eigenlijk alles wat ik ervan weet. Maar nu. In de behuizing/houder zit iets met een veertje er omheen. Wat is dit? Is het een overdruk ventiel, of een thermostaat om de oliestroom naar de koeler te regelen? Op het geval staat de merknaam Knecht, en een type nummer. FO 437/1 S of 5 (onduidelijk) en dan K/7. Wie kan mij vertellen hoe dit zit? Ik heb al uren op het net zitten struinen, maar kan het nergens vinden.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto720-8B3AKKPR...[/img]
Om deze veer gaat het.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto720-A7HWPKUF...[/img]
Het type nummer.

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto720-MQTM38NT...[/img]
Het model.

M.vr.gr Jos Bosman

Bosso

Geplaatst door Bosso (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

E.T.Wiersum (0), 8 jaar geleden

By-pass ventiel denk ik. Die opent als het filter verstopt raakt zodat de smering niet in gevaar komt. Treedt alleen in werking als het filter niet tijdig vervangen wordt.

Bosso (0), 8 jaar geleden

Dank je Tjaart. Maar het ventiel heeft dan niet op tijd zijn werk gedaan, want de motor was overleden vanwege ... juist ja, een verstopt filter. Hij komt trouwens uit een sloopwagen, dus de schade was niet voor mij.

E.T.Wiersum (0), 8 jaar geleden

Als de oliepomp niet optimaal werkt door slijtage en de olie warm en dus dun is en het motortoerental laag , kan het zijn , dat deze klep toch niet of onvoldoende open gaat. Tja, dan gaat het mis.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Overig of stel zelf een nieuwe vraag.