Hallo
Het betreft een Mercedes B Klasse met 1500cc motor van schoonvader.
Probleem: Oliepeil van motor was te hoog, er is toen ongeveer 1-2 liter (!) olie verwijdert. Olie 10W-40.
Nu 3 maanden verder is oliepeil weer aan het stijgen, zichtbaar op peilstok.
Feiten: olie is NIET mayonaise kleurig dus geen water in de olie, ik denk dus ook geen koelvloeistof of condens van de korte stukken die ze enkel rijden
Auto loopt verder 100%, geen klachten, horten of storen, roeten of wat dan ook.
Het enige wat ik kan verzinnen is benzine in carter. Maar dan moet dit wel in carter kunnen lekken. Ik heb geen workshop manual maar mijn vragen zijn nu:
- Zit er een benzine pomp op carter die via lekke pakking kan doorlekken in carter?
- Lekkage via hogedruk pomp van injectie mogelijk
- Zijn er andere vloeistoffen die kunnen lekken naar carter, hydraulische olie van stuurbekrachtiging bijvoorbeeld.
navraag bij Mercedes: " nog nooit meegemaakt"...
gr Wim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit is geen diesel toch?
Nee,zeker een benzine versie, 100%
12 jaar
Al er geen water is..dan is het benzine die niet verbrand word. Deze lopt steeds naar je carter toe. Kijk of je verbrandig goed is.
Niet verbrande benzine, naar mijn weten loopt de motor perfect, mar hoe kan ik dit zien:
- gasmeting uitvoeren (zou te rijk aan moeten geven verwacht ik)
- lekkende injectoren die druppelen als de motor niet loopt.
Bij brandstof opvoer of drukpompen die mechanisch aangedreven kan het nog wel eens lekken van drukkamer naar carter via de aandrijving. Dit is bij dit blok niet het geval?
Waar zit de benzine pomp, ik verwacht in de tank
Is er nog een drukverhogingspomp voor de injectoren nodig?
gr Wim
12 jaar
Welk merk brandstof wordt er getankt? Wij hebben eens een paar auto´s van een verhuurbedrijf gehad met een eigen tankinstallatie op het terrein. Blijkbaar toch niet 100% kwaliteit, want per tankbeurt kon je het peil zien stijgen.... Op een gegeven moment maar eens een paar keer bij een merk-station getankt (dus ook geen witte pomp) en probleem verholpen. Hou anders eens een vlammetje bij de peilstok. Knetteren betekent brandstof.
12 jaar
Afgelopen vrijdag is de auto naar de garage geweest, niets geks gezien. Nieuwe olie erin gekomen. D eoude olie in lekbak opgevangen, zag er heel goed uit en knetterde niet (ja proefje is ook daar bekend). Heel goed geholpen door de garage overigens, zonder kosten.
We houden het komende maanden in de gaten.
Benzine weet ik niet waarvan, ik denk BP, die ligt dichtst in de buurt.
gr Wim
12 jaar
Dat ligt niet aan de benzine.
In europa voldoet ook de witte pomp aan alle gestelde eisen.
12 jaar
Ja, maar verklaar dan maar eens waarom het met merkbenzine wel goed gaat, maar bij eigen benzine niet?
12 jaar
Benzine is Benzine, de norm voor benzine zegt hoe die eruit moet zien kwa samenstelling.
De merkstations doen er een extra toevoeging bij, en noemen het dan "power" of "ultimate" etc. Maar over het algemeen kan het enkel in laboratorium omstandigheden pas aangetoond worden wat de verschillen zijn. Net zoals verbruik, als het buiten 10 graden kouder is dan gaat er een kilometer per liter vanaf
20 gr 1 op 12,5
10 gr 1 op 11,5
0 gr 1 op 10,5
Ik rij met dezelfde auto hetzelfde stuk met dezelfde mensen erin. Tsja temperatuur doet meer dan je rechtervoet.
En O, ik heb het zelf gezien bij distributie station roermond aan de kade, shell, bp, total, witte merk. Allemaal onder dezelfde vulopening door en allemaal dezelfde benzine erin. Oja, de witte krijgt ook niet het onderste uit de tank maar loopt gewoon tussen de rest door.
En dezelfde BP heeft van de zomer diesel bij de benzine getankt bij het lokale BP tankstation. (overigesn zonder kosten iedereen tanks etc laten zuiveren, netjes!) Wat is dan beter......? Het is allemaal gelijk met een klein flesje toevoeging wat duur betaald wordt.
gr Wim
12 jaar
Klopt als een zwerende vinger.
12 jaar
Start je schoonvader de auto iedere morgen om bv de accu op te laden?
12 jaar
Ik geloof het allemaal, maar mijn eigen ervaring is toch anders. Tanken bij het verhuurbedrijf en binnen 2000 km ruim 2 centimeter bover peil; zelf rijden en tanken waar dan ook en van welk merk dan ook en na 2500 nog geen stijging kunnen waarnemen. Wat ook het feit verklaarde dat er bij de vaste berijder zelf tijdens buitenlandse ritten geen stijging plaats vond. Dus het zal ongetwijfeld aan alle normen voldoen (hoewel, wie controleert een tank op een eigen terrein ?), maar blijkbaar zijn sommigen toch meer norm dan anderen.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz B-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar