Ik heb hier een C 220 D binnen die geweldig veel olie verbruikt. Zeker 3L op 1000 km. Het rare is dat de wagen wanneer deze warm heeft niet blauw rookt. Kort voor het probleem werd de dieselpomp vernieuwd. Ik dacht dus aan de oliekeering in de pomp. Blijkbaar was daar niks mis mee maar toch hebben ze een andere geplaatst. Maar niks is veranderd. Ik denk aan de koppakking, zoals bij de 190D , maar gezien deze niet blauw rookt twijfel ik daaraan. Heeft iemand hier ervaring mee?
Geplaatst door Ronnnn10451 (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
13 Reacties
MBo (0), 19 jaar geleden
Een gezonde motor mag nooit blauw roken, koud of warm. Je moet waarschijnlijk toch denken aan versleten kleppen of zuigerringen.
Ik zou een compressie test uitvoeren.
arnold690 (0) PRO, 19 jaar geleden
Zuigerveer gebroken komt enkel voor
Ronnnn10451 (0) PRO, 19 jaar geleden
Dat is het hem juist, deze wagen rookt NIET blauw, ook in de uitlaat niks van olie te bespeuren. Toch verbruikt deze zoveel olie, waar gaat deze dan naartoe?
MBo (0), 19 jaar geleden
Is de koelvloeistof nog mooi helder ?
Ronnnn10451 (0) PRO, 19 jaar geleden
Ja deze is mooi helder
MBo (0), 19 jaar geleden
Ja dan zou ik toch weer denken aan slijtage onderhevige onderdelen die tussen de olie en de verbrandingskamer staan: zuigerringen, klepafdichtingen. Als de olie gelijkmatig wordt verbruikt over die 1000km dan zul je dit waarschijnlijk aan de kleur van de uitlaatgassen niet zien!
Let wel: Een zuigerverbrandingsmotor wordt in de regel ontworpen met een maximale olieverbruik van 1L per 1000km. Nu verbruiken de motoren tegenwoordige veel minder olie ! Maar dit is dan wel bij nieuwstaat, natuurlijk is het zo hoe ouder (meer km.)de motor hoe meer olieverbruik. En heeel belangrijk: hoe is de onderhoudsgeschiedenis van de auto en hoe werd de auto bereden; "gelijk bij koude start 4000 + toeren draaien of rustig tot maximaal 2000 toeren totdat de motor op bedrijfstempratuur is??"
Ronnnn10451 (0) PRO, 19 jaar geleden
Deze wagen is altijd perfect onderhouden, elke 5000 km nieuwe olie erin.
Het rare is, deze is het niet geleidelijk aan beginnen doen, maar ineens.
MBo (0), 19 jaar geleden
Ik zou gewoon een compressie test laten uitvoeren. Dit is in de regel goedkoop of zelfs gratis. Vergelijk de meetwaarde met de opgegeven waarde en zo kun je eventueel uitsluiten of de zuigerringen of klepafdichtingen te veel lekken.
Hans4040 (310) PRO, 19 jaar geleden
Ligt de olie niet ONDER de auto?
mr-moh (0) PRO, 19 jaar geleden
Ik denk dat toch versleten klephoedjes zijn!
Ronnnn10451 (0) PRO, 19 jaar geleden
Klepgeleiders gebroken
theo11333 (0), 19 jaar geleden
met jouw verhaal moet het wel aan de zuigerveren liggen .heldere koelvloeistof ,geen lekkage, kleprubbers of klepgeleiders ligd het niet aan ,als die defect zijn heb je rook zeker tijdens het starten van een warme motor.kan de olie zich druppelgewijs vermengen met de brandstof ???
Ronnnn10451 (0) PRO, 19 jaar geleden
Toch niet, teveel spelling op de klepgeleiders, en 2 gebroken