Mercedes-Benz 300: Onregelmatig stationair lopen bij W124 300CE 24 klepper

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 300 24 klepper

Hallo,

Wie kan me helpen met het volgende probleem :

De Mercedes 300CE rijd op LPG (nieuwe Landi installatie) en benzine.
De ene keer loopt de motor mooi rond de 700 toeren, de andere keer rond de 500 toeren.
en begint dan te pendelen, loopt echt te zoeken. CO, is dan ook niet meer constant.
Soms als je gas geeft en die snel loslaat slaat de motor af, en dus ook als je heel langzaam rijd, slaat die ook wel eens af. Bloedirritant dus !

Hoe kan ik de stationaire stappenmotor testen ?
Hoe wordt de stappenmotor aangestuurd ?
Waar kan ik hierover informatie vinden ?
Wat kan ik doen om hem te testen ?

Wie heeft suggesties.

Bedankt alvast,

Pieter

w126

Geplaatst door w126 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 300? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

als de wagen op benzine rijdt ( eerst op benzine goed---- dan pas gasinstallatie afstellen.

eerst co % nazien afstellen op +/-1,5 % co -- als dit goed is --en het probleem zich nog voor doet de ( de luchtkwamtummeter of ook luchtmetingeenheid)de eenheid waarop de ke-injectiekop is bevestigt vervangen -- geeft foute inpulsen door aan de ke- stuurdoos gevolg pendelend toerental ( +/-500€ ) het zwart blok je kan het soms apart verkregen worden --volgens chassi nr-- (navraag dealer)
afslaan motor komt ook door deze foute inpulse

w126 (0), 14 jaar geleden

Beste Willy9,

Ik heb helaas nog geen werkplaatshandboek van deze mercedes kunnen bemachtigen.
Maar volgens mij zit er geen luchtkwantummeter op, alleen maar de oude luchtweger (massaweger) met de schijf. Hetzelfde als bij de K-jetronic.
Ik meende dat bij de KE-jetronic de benzine injectoren electronisch zijn, met de bijbehorende luchtkwantum meter. Waarbij alles elektronisch geregeld word.
Weet jij waar ik op internet gegevens kan vinden ?

Kan ik eventueel met je bellen ? of dat je mij belt : 0610718007

Groet,

Pieter

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

geef de motor nr eens weer -- en de zes eerste nr van chassi-- is het een HFM 104--- dan probeer ik eens verder te zien

w126 (0), 14 jaar geleden

Beste Willy9,
Hierbij motornummer e.d. van de Russische website, weet bijna zeker dat het blok origineel is.
Alvast bedankt voor je bijdrage !

Pieter

VIN WDB1240501A555389
Model 300 CE
Chassis 1240501A555389
Engine 103983 12 082610
Transmission 722320 02 972877
Order 0 7 226 02249
Delivery date 07.08.87

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

volgens mb 124051 motor 104980 24 klepper KE- inspuiting
124O50 motor 103983 12KLEPPER KE_INSPUITING U HEBT geen 24kleppen motor volgens uw nummers
stekker van electronische toerentalregelaar doen en dan,
kunt u best eens de onderdruk meten voor te zien dat uw motor geen valse lucht aanzuigt want dan krijgt ge ook allerlei toestanden ( moet +/- 500mm.hg zijn) indien veel minder valse lucht met remmenreinigeraan dichting motorkop -inlaatspruitstuk spuiten - toeren verhogen valse lucht( andere dichting plaatsen) ook aansluiting statieonaireregelaar met luchtweger rubber controleren op scheuren (komt regelmatig voor)

groetjes

PS; de stappenmotor (statieonaireregelaar) word aan gestuurd door de ke- doos op aangeven inpulsen komende van de gasklep stand en luchtwegerklep stand

w126 (0), 14 jaar geleden

Bedankt in ieder geval.
Kan ik de schakelaars van de gasklep en luchtwegerklep doormeten ?
zijn het beide onderbreekcontacten 0/1 ?
Kan ik de stappenmotor ook controleren ? Wat zou er moeten gaan gebeuren als ik de draden lostrek van de stappenmotor ?
Ook zit er een katalysator onder, waar komt het signaal van de lambdasonde binnen en wat wordt ermee gedaan ?
Ik ga morgen aan de auto werken 500 mmHG is ongeveer - 0,75 bar
Hoe hoog staat normaal gesproken het HC gehalte bij gas ook rond de 150 ?

Bedankt alvast, Pieter
Pieter

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

nogmaals eerst op benzine goed ----- dan pas gas ik werk altijd met een vacuummeter

stekker gasklepschakelaar genummerd 1 2 3 met ohm meter tussen 1 en 2 - - ca.0 ohm statieonair (gas klep gesloten) --tussen 2 en 3- - ca.0 ohm vollast (gasklep gans open) deellast oneindig ( gasklep wat open)------ luchtwegerklep( luchtkwantummeter) bestaat een test meting voor maar heb met u probleem nog nooit een goed resultaat mee ondervonden -- als ge de stekker van de stappenmotor aftrek zakt het toerental +/- 500tr/min steekt u hem er terug verhogen de toeren maar kan dan ook stil vallen(normaal terug starten en regelaar werkt terug) de stappenmotor eens aan tikken met 12v dan hoor ge hem werken en verdraait de schuif open ---het lambdasignaal word in de ke -doos verwerkt en geeft een inpuls voor verrijking of ver armming van inspuiting --- co op gas statieonair +/- 1,5% co voor terug slag armmengsel

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

vanaf de 6juli tot heden is het heeeeel STIL

w126 (0), 14 jaar geleden

Beste Willy9 ,
Ja inderdaad het was erg stil op onze vakantie.
De stappenmotor werkt goed als je er 12v op zet.
Ook de vlinderklep gaf de juiste Omh waardes.
Zelf denk ik dat het toch ergens valse lucht aanzuigt. Ik heb nog steeds niet mijn vacuummeter gevonden.
Over 14 dagen komt degene van de mercedes na zijn vakantie terug. Dan ga ik eerst de mmhg meten !
Ik begin er een beetje zat van te worden !
Erg vreemd is nog steeds dat de mercedes het af en toe doet. Op benzine heeft de auto geen problemen met afslaan. Maar als je de gaspedaal indrukt en direct weer loslaat, dan zakt het toerental altijd naar ongeveer 450-500 RPM, bij zowel LPG als benzine. Echter op LPG slaat de motor soms af en verhoogt het stationair toerental niet snel genoeg.
Ik kom later bij u terug als ik mmhg gemeten heb.
U woont toevallig niet in de buurt van Friesland ?

Groet,

Pieter 0517341099 / 0610718007

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

de klep in de luchtweger klemt tocht niet ook nazien

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 of stel zelf een nieuwe vraag.