close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz 190: ontspannen van de multiriem 190e

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0e

ik heb een nieuwe bosch dynamo, aangezien van de oude het lager stuk is, nou zit ik met het probleem om de multiriem te ontspannen zodat ik de dynamo om kan ruilen. het motortype is 102.962. er zit een enkele bout bij de hevel van de spaninrichting, waar dop 17 opmoet. deze hevel zit dus tussen de spanrol en de poelie van de stuurbekrachtigingspomp, is het nu een kwestie van bout losdraaien , gewoon naar links, en de riem verslapt, of doe ik dan iets verkeerds. voor de rest zie ik daar geen moeren etc, zitten. wie kan mij helpen!
lee

Geplaatst door

barendrecht (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[url=http://img832.imageshack.us/i/multiriem....][img]http://img832.imageshack.us/img832/7567/...[/img][/url]

Spannen: zet de spanner zover aan dat hij op het 7e streepje staat (5e als er ook stuurbekrachtiging op zit)

Hans4040 1240
badge vip badge

14 jaar

oke hans, nou ziet mijn spanner er een klein beetje anders uit, kan zijn dat de tekening van een oudere versie is, echter de werking is zo te zien hetzelfde, dus eerst de grote bout op de spanner naar links een beetje losdraaien, en dan de stelbout die bovenopzit ook naar links losdraaien, ik neem aan dat ik de bouten niet helemaal moet verwijderen he? en montage gaat dus net andersom, stelbout vastdraaien tot je de juiste spanning hebt bereikt en dan de grote borgbout weer naar rechts vastdraaien, klopt dit?
lee

barendrecht 0

14 jaar

helemaal goed...bouten niet verwijderen inderdaad, alleen los.

mvg,
Hans

Hans4040 1240
badge vip badge

14 jaar

bedankt, nou heb ik net geconstateerd dat de bout is afgebroken van de stelbout, hij zit een centimeter dieper verzonken in dat pijpje, hoe nu te handelen?
lee

barendrecht 0

14 jaar

de gehele stelinrichting demonteren en een nieuwe (sloop) halen...

Hans4040 1240
badge vip badge

14 jaar

oeps, foutje (gelukkig) van mijzelf, ik dacht er zit geen moer bovenop de stelbout, die is vast afgebroken, maar je moet het hele pijpje verdraaien, vandaar die zeskant bovenop. maar om een lang verhaal kort te houden, de dynamo zit er perfect op, riem juist gespannen, en doet het uiteraard goed. geweldig forum dit, hier hen je nou echt iets aan. Hans bedankt voor je hulp
lee

barendrecht 0

14 jaar

mooi zo...bedankt voor de feedback

mvg,
Hans.

Hans4040 1240
badge vip badge

14 jaar

nog een afsluitende vraag, is er behalve de streepjes op de spanner nog een vuistregel om de juiste spanning te controleren van de multiriem, bij een v-snaar meestal tussen de poelies 10mm indrukken, maar ik heb gehoord dat bij een multiriem de spanning gecontroleerd wordt door hem tussen de poelies met lichte kracht 90 graden te draaien, is dat correct?
lee

barendrecht 0

14 jaar

Hoi Hans 4040

Dankzij jou uitleg heb ik de riem er weer opgekregen nadat de dynamo vervangen is, echter ik krijg met geen mogelijkheid de riem terug gespannen. Het schokbrekertje heeft ongeveer 2 cm afstand van de plek waarhij in moet vallen denk ik. Hoe los ik dit op?

Eijkel 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.