Hallo,
Mijn 310 met benzinemotor M102.945 loopt niet mooi. Nu wil ik de ontsteking afstellen maar dan wel op de
juiste waarde. Het boek zegt 10 graden, zonder vacuum. Ik kan echter niet met de stroboscoop-lamp aan
de krukas-poulie. Een professional zegt: 32 graden bij 4500 toeren. (op een sun diagnosekast).
Is dit laatste juist en kan die 4500 toeren geen kwaad. Hij is tenslotte al 26 jaar oud !
graag advies,
groet, // theo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Theo ; waarom aan de ontsteking draaien ? De tijd van contactpunten was toen al voorbij. Je kunt wel controleren of de veertjes die de vlieggewichtjes terugtrekken dit nog wel voldoende doen. Controleer ook of die vervroegbeweging nog wel gangbaar is. Viltje onder de rotor wat olie geven. !
Succes.
Hallo Punt,
je had al begrepen dat ik vorig jaar ook al met punt item geworsteld had. Nu weer een paar 100 km gereden en loopt
nog niet leuk. De complete ontsteking is nagekeken. De vervroeging is ok. Er is preventief zelf een nieuw vac.slangtje
en twee rubber uiteindtjes op gezet. Kleppen staan goed. Het enige is dat de ontsteking niet echt professioneel afgesteld
en, zelfs bij contactpuntloos verdelen moet íe wel op tijd staan.
Ik was laatst voor APK. Alles ok, CO is < 4,5 % (ik meen 4,03% gemeten)
De sterren-dealer hier lokaal zegt aftellen ja, maar professionee alleen met een SUN diagnose. Daarmee kun je
het tijstip exact afstellen. De waarde, wist een oudere vakman te vertellen: 32 graden bij 4500 t/pm. (is dat zo?)
Ik ben een leek op dat gebied maar vlgs. mij staat er in het onderhoudsboekje 10 graden, vac. los stationair 820-1000 t/pm.
Mijn vraag: klopt die tijd en als ik dat kast bij niemand vindt, wat is het alternatief. Met een stroboscoop ben ik vertrouwd
maar je komt er onmogelijk bij (310 bus!) en er is geen motorblok punt (stift, nokje of id.) Elektronische ontstekers hebben,
zoals je al opmerkte, alleen een signaalopnemer onder op het blok.
goede raad ?
dank// theo
12 jaar
Die tijden kloppen wel !! Volgens mij heb je 2 vacuumslangen op je ontsteking . Een voor laat en een voor vroeg.
Op de schijf voor op de krukas zit een gradenschijf en ook een nokje om electronisch het tijdstip te controleren. Het lijkt mij sterk dat jouw motor dat niet heeft. Die verschillende waardes is om meetfouten of slechte veertjes uit te sluiten . Lees er wat over om het hoe en wat te begrijpen. Zo maar op gevoel wat aan de ontsteking draaien leidt zelden tot succes. Met het laat vacuumslangetje gemonteerd zal de ontsteking bij de 0 of O/T staan !!!
Succes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar