Mercedes-Benz Sprinter: sprintshift blijft niet lopen. zekering brand door

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 311

hallo collega's,

heb hier een sprintshift staan met het volgende probleem.
ik kan de auto starten maar na enkele seconden slaat deze weer af.
dacht eerst dat het aan de startonderbreker lag (getronic) maar dat werkt allemaal naar behoren.
de grote zekering van 30 amp die onder de bestuurdersstoel zit springt er steeds uit.
deze gaat naar het 2de relais (geel) onder de bestuurdersstoel. vanaf hier loopt een dikkere groene draad met zwarte streep via de kabelboom onder de auto naar voren maar daar ben ik hem op een gegeven moment in het motorcompartiment kwijt.
voor zover ik kan nagaan loopt de kabel de bak voorbij..

verder kan ik alleen met de kts 650 het motormanagement uitlezen. de rest pakt ie op de 1 of andere manier niet???

de foutcodes in het motormanagement zijn p2203 p2204 , en ook nog wat met het remlicht (ben even niet bij de auto)

wie kan mij vertellen waar deze zekering van is ??
of wat eventueel het probleem zou kunnen zijn.. kan hier op de site zo geen oplossing vinden ;-(

alvast bedankt voor de medewerking,

mvg auto Valente.

autovalente

Geplaatst door autovalente (0) PRO , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Sprinter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

41 Reacties

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Geef de positie eens van de zekering.

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

Positie van de zekering zou nr 37 moeten zijn onder de stoel.
Heb de bak intussen uitgelezen.geen noemenswaardige fouten. Deze verwijderd en die komen ook niet meer terug.
Foutcode die blijt is p1661 injectorspanning te laag. Gemeten. Meer als 60 volt. De auto start en loopt 3 seconden. Hierna schakeld hij zichzelf uit.
Verstuivers laten testen. 2 en 3 teveel retour en 1 en 4 deellast te laag.
Ga morgen nieuwe verstuivers plaatsen en kijken wat we dan hebben.

Wil nog wel graag weten waar de zekering voor is om ook die kortsluiting te verhelpen.

Alvast bedankt

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik kan zo niet vinden waar deze zekering voor zou zijn. Heb je geen boekje bij het voertuig of van een vergelijkbare auto? Springt de zekering ook als je de auto alleen op contact zet? Ik zal morgen nog eens in een ander programma zoeken voor je.

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

Boekje zit erbij. Maar daar staat geen omschrijvinv bij die zekering behalve dat hij van dat relais maar niet waar dat voor dient. Zou dus van een optie moeten zijn. Deze heb ik allemaal losgekoppeld volgens mij en nog klapt ie er meteen uit bij contact aan. Niet bij contact uit volgens mij. Kjjken we morgen nog even naar.
Als je zou willen kijken zou dat fijn zijn.
Alvast bedankt. Grtn Eric

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

Bij de dealer hier wisten ze het zo ook niet

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

update : zekering nr 37 is van de extra koelventilater, dat is dus alvast opgelost.

probleem met het blijven uitvallen is er nog steeds.
verstuivers alle 4 vernieuwd
leiding van filter naar pomp vernieuwd evenals het klepje op het filter.
kabelboom van het cdi gebeuren losgeknipt van het chassis en de linker motorsteun en gecontroleerd
hogedruksensor de rubbertjes vernieuwd..
bus blijft nog steeds niet lopen.

blijft foutcode
p0115 koelvloeistof temperatuursensor spanning te hoog
p1661 injectorspanning te laag

geven als foutcodes.
wie o wie heeft er enig idee

alvast bedankt voor het meedenken. grtn Eric

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

ohja, door een beetje met het gaspedaal te spelen kan ik hem ongeveer 30 seconden laten lopen ;)

mjhagru (0), 11 jaar geleden

Kabelboom en stekkers van de injectoren nalopen en zonodig vervangen.

(Bij mij was de kabelboom die naar de injectoren loopt door trilling versleten en maakte kortsluiting. Bij mij bleef ie echter na het starten wel lopen, maar zodra je gas gaf viel hij uit) (foutcodes weet ik niet meer)

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

Kabelboom reeds gecontroleerd en geen onregelmatigheden gevonden hierin. Toch bedankt voor de feedback

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

IK had al wel gekeken in het andere programma, maar ook daar stond niets in. Ik heb vandaag toevallig een Sprinter van hetzelfde type binnengekregen en daar ff gekeken. Zekering 37 zou van de extra ventilator zijn die gemonteerd wordt bij voertuigen met airco.
Hoe is de massa van de motor? Heb je de brandstofdruk al gemeten?

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

Ben net ff bij de dealer geweest.. Ze wisten het eerst ook niet (auto bleef lopen en sloeg niet af ) vanmorgen op de brug bleef hij ook ineens 25 minuten lopen trouwens. Opeens gaf hij start error aan. Volgens hen zit het in de wsp maar ga voordat ik die laat vervangen (ivm inleren alleen door de dealer) eerst de bekabeling achter de klok eens nalopen omdat daar zo te zien al eens ooit gerommeld is.

Ik laat nog weten hoe het afloopt. Auto heeft net ook weer 3 kwartier zonder problemen staan te draaien? ??

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Opeens "start error"? Probeer anders eens of de auto wel goed blijft lopen met de stekker van de ABS-regelunit losgekoppeld.

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

Hey Jarno.. Zat zelf ook een beetje in die richting te denken (snelheidssignaal) Auto blijft nu stationair en bij stilstand gas geven gewoon lopen. Alleen tijdens het rijden valt ie iedere keer weer uit.
Ik ga het even proberen en anders een nieuwe wsp erin.. Je moet toch iets.. Deze hoeft trouwens niet opnieuw ingeleerd te worden.. Word in de fabriek reeds voorgerogrammerd.

Alvast bedankt voor de tip en het meedenken.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Het WSP moet wel ingeleerd worden, de sleutels sowieso.
Komen er met uitlezen steeds weer een hoop CAN-foutcodes naar voren trouwens?

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

Volgens de chefwerkllaats van mercedes hier kan de wsp voor deze sprinter direct geplaatst worden zonder inleren omdat de codes voor deze auto reeds in de fabriek geprogrammerd worden omdat deze bekend zijn bij het chassisnr. Nieuwe sleutels van andere mercedesen bestel kk ook altijd gewoon en deze werken okk gewoon meteen.. Can codes waren r wel maar komen na wissen niet meer terug. Dat ze er waren komt olk omdat ik natuurlijk her en der wat losgekoppeld heb om dingen uit te sluiten en waren dus te verklaren..

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

Na het voetbal nog even wezen proefrijden zonder de abs stekker.. Geen resultaat.. Hopen dat de wsp uitkomst bied.. Als hij binnen is laat ik het horen...

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Heb je trouwens de krukaspositiesensor al eens gecontroleerd?

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

die heb ik gecontroleerd. zou er met uitlezen meteen uit moeten komen.
als het goed is morgen de wsp binnen en morgenavond monteren.. ik laat het nog weten.
alvast bedankt voor het meedenken.

mvg Eric

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Dat is niet waar. Als het kruksaspositiesignaal wegvalt, dan wordt er meestal juist geen foutcode opgeslagen.

Dedobbelaere (0) PRO, 11 jaar geleden

Heb iets gelijkaardigs voorgehad en heb het opgelost met nieuwe kabelboom van de motor.
Had zitten wrijven tegen motorsteun maar was niet doorgesleten.
De sprinter durfde ook tijdje rijden,maar kon ook hele tijd starten en na 3 seconden stilvallen.
Is zowat 6 maanden terug,nog steeds ok.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Kreeg je ook foutcodes? Zoja, welke dan?

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Is de topicstarter trouwens al wat verder gekomen? Of wacht je op het nieuwe WSP?

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

hallo Jarno,

sorry voor de late reactie maar het is stervensdruk hiero.. gelukkig.
nieuwe wsp afgelopen vrijdag gemonteerd.. start error. je had gelijk. moest toch ingeleerd worden zaterdag even naar de dealer gereden en ingeleerd . auto bleef de heenweg trouwens goed lopen.
weggegaan bij de dealer. na 2 km. viel die weer uit.
teruggegaan. uitgelezen . foutcode P1661. na overleg besloten om de ecu naar actronics op te sturen. dit gaan we vrijdag doen omdat de klant zijn bus niet kan missen deze week en dus nog steeds het contact aan/uit/aan zet om te kunnen rijden.
nog even gedacht om de nokkenassensor te wisselen maar dit niet gedaan..

zogauw de ecu terug is (verwacht eind volgende week) dan meld ik me weer..

grtn Eric en alvast bedankt..

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

dedobbelare... kabelbom is 2 jaar geleden vervangen. ik heb hem voor de zekerheid opengemaakt maar er was geen spoor van slijtage zichtbaar

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik zou toch eens een andere krukassensor proberen. Deze staan er bekend om dat ze vaak defect gaan. Een defecte nokkenassensor kan nooit de oorzaak zijn van uitvallen, wel van niet aanslaan.

P1661 duidt op een spanningsprobleem bij injectors. Dus mogelijk de eindtrap defect in de ECU idd. Werd er met de oude injectors geen foutcode gegeven die ook op een dergelijk probleem duidt?

PATRICK L (0) PRO, 11 jaar geleden

hallo
relais k 84 vervangen onder de stoel
deze blijft plakken ,doe hem maar open
volg de kabels van sprintshiftpomp naar relais

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

hallo. even een update.

ten eerste sorry voor de late reactie klant heeft lange tijd doorgereden op de manier zoals boven omschreven.
heb de ecu opgestuurd naar actronics, deze kwam vrij snel terug met de mededeling dat ze hem niet konden repareren cq uitlezen.. balen dus.

Jarno, op jouw advies toch maar de krukassensor vervangen.... geen resultaat

patrick L weet jij zo de plek van dat relais ? ik heb er 4 inzitten..

ikzelf begin om een of andere reden steeds meer te denken dat de brandstoftoevoer ergens dicht gaat zitten. ik ga na de vakantie dus eerst eens even een kannetje diesel met een paar slangen onder de motorkap monteren en dan eens rijden.
het relais ga ik ook nog maar eens goed bekijken, mits ik weet welke dat is maar zal niet zo moeilijk te vinden zijn. alleen balen dat de stoel en al er weer uitmoet.

auto rijd 's morgens nog steeds goed mits je boven de 2200 toeren ongeveer uitkomt, dan valt hij ook uit. 'smiddags valt hij nog steeds uit... wazig probleem

alvast wederom bedankt voor jullie reactie's en zo snel ik kan laat ik nog even weten hoe of wat. en nogmaals sorry voor de late reactie van mijn kant

pierre (0), 11 jaar geleden

Heb iets gelijkaardig meegemaakt.
De sprintshift deed het niet meer, en het remlicht werkte niet.
Bleek een kortsluiting te zijn op het remlicht.
Toen dat hersteld was deed de sprintshift het weer.
Een verklaring heb ik niet, maar ons probleem was toen opgelost
Groetjes

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

Hallo Pierre,

Bedankt voor je reactie maar dat is allemaal in orde. Volgende week is de vakantie voorbij en dan gaan we maar eens verder zoeken.

Grtn Eric

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Nog even een resumé: als de auto afslaat, wordt er dan ook altijd "start error" aangegeven? Welke foutcodes krijg je met uitlezen?

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

Hallo Jarno, geen start error. Enige foutcode is P1661 injectorspanning. De rest van de tekst
Die erbij staat weet ik zo niet meer maar ga er maandag weer verder mee.

Grtn Eric

Astra17tds (0), 11 jaar geleden

toch nergens aan de rempedaal de kabelboom doorgeschuurd want dit heb ik met een gewone sprinter voor gehad (erg naar gezocht en dankzij een TA van mercedes gevonden)

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Wel raar dat actronics de motor-ecu niet konden testen. Heb je geen vergelijkbare sprinter staan waarvan je de motor-ecu en wsp met sleutel kan proberen?

PATRICK L (0) PRO, 11 jaar geleden

hallo allemaa l
volgens mij is de kabelboom doorgeschuurd
ofwel aan de ABS blok
ofwel aan de motorsteun aan dat rode stukje kleefband
ofwelaan de injectorbekabeling ter hoogte van de 4de cil.
opgelet , heel goed kabel per kabel nakijken

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

hallo allemaal,

ten eerst aan Jarno, het is een 15c6 ecu en daar hebben ze bij actronics nu net de software niet van schijnbaar.. balen dus.
verder wil ik iedereen en speciaal Jarno bedanken voor het meedenken .

het probleem is opgelost, andere computer gemonteerd en hij rijd weer als een zonnetje

mvg Eric @autovalente

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

en sorry voor de beetje late reactie, klant rijd alweer 2 weken probleemloos rond ;)

Highway (135) PRO, 11 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 11 jaar geleden

Weer opgelost dus? Helemaal goed!

McTech (0) PRO, 11 jaar geleden

P1661 Injectorspanning te hoog:

Indien de bedrading van injectoren naar steuergerate goed is, is altijd je ECU defect. Dit zit hem in de signaal omvorming.
P.s., bedrading en stekkers gaan meestal kapot door lekkende injector.

autovalente (0) PRO, 11 jaar geleden

Hoi Mc tech. Bedankt voor je antwoord. Maakt voor velen weer veel duidelijk.. Alleen.. Waar was jij in Juni haha. Thnx

McTech (0) PRO, 11 jaar geleden

In Juni?? Waarschijnlijk aan het strand.[quote=autovalente]Hoi Mc tech. Bedankt voor je antwoord. Maakt voor velen weer veel duidelijk.. Alleen.. Waar was jij in Juni haha. Thnx[/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.