Hallo allemaal,
Hebben jullie misschien de oplossing voor mijn ontwazemings probleem.
Het gaat om een mercedes 300 td w210 van 1998 met een automatische airco.
Wanneer ik het ontwazemingsknopje indruk, dan moet de aanjager normaal gesproken na zo'n 10 sec in de hoogste aanjager stand de warme lucht naar de voorruit blazen, dat doet die nu niet meer. De aanjager blaast dan nauwelijks.
Wanneer ik de ontwazemings optie niet gebruik, dan merk ik dat de aanjager alleen in de eerste 4 van de 7 standen sneller begint te draaien.
Wanneer ik de rest knop voor langer dan 5 sec indruk dan kan ik een aantal zaken uitlezen.
10. = spannning naar de aanjager, deze loopt in stappen op naar 6,0 volt (dat is de aansturing naar de aanjager)
3. en 4. =temperatuur van de linker en de rechter kachel, deze liggen wanneer ik de airco gebruik op zo'n 4 graden.
En wanneer ik de airco niet gebruik, dan loopt de temp die de sensoren afgeven afhankelijk van de binnen temperatuur op, tot boven de 50 C.
-->De temp sensoren zijn dus ok, of bestaat er nog een 3e temp sensor die bij de ontwazemingsstand gebruikt wordt?
Verder heb ik ook de aanjager doorgemeten, op het blokje dat op de aanjager zit, wordt de spanning niet hoger dan 4,3 Volt. (moet dit max 6,0V??? zijn bij een 12 V systeem) De spanning die de regelaar ingaat (rode draad) is 6 Volt, gemeten t.o.v. de zwarte, de gemeten 4,3 volt is op de blauwe draad die van de regelaar naar de aanjager gaat, ook gemeten t.o.v. de zwarte draad.
--> de spanningsregelaar werkt wel/niet? een erg duur ding een dikke 220 ex btw, deze vervang je pas wanneer je zeker weet dat die
stuk is en ik weet niet of die stuk is of dat het probleem ergens anders ligt..
Maar de aanjager werkt wel maar niet maximaal en zeker niet bij het ontwazemen.
Het valt me op dat de combinatie: klepjes die de lucht naar de voorruit leiden en de aanjagersnelheid, niet goed functioneert.
Hoe kan ik de klepjes van het luchtgebeuren uitlezen en controleren of ze het doen?
Zijn die klepjes en de voorwaarden (temp kachel, aanjagersnelheid) te programmeren?
Heeft iemand een oplossing voor mijn ontwazemings en aanjager probleem?????
Alvast bedankt voor jullie hulp!
William
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
interieurfilter verstopt?
Dag Harry,
Bedankt voor jouw reactie en het snelle reageren!
De interieurfilter is niet verstopt, deze is nl. onlangs vernieuwd.
Ik zelf heb een sterk vermoeden dat de spanningsregelaar van de aanjager stuk is, maar het is wel vreemd dat die alleen in de eerste 4 standen de spanning voor de aanjager verhoogt. Is die dan gedeeltelijk stuk, wanneer een stukje elektronica kapot gaat, dan werkt die toch helemaal niet meer??? Ik kan me voorstellen dat wanneer de regelaar stuk is de aanjager alleen in de uiterste standen -uit of op volle toeren- werkt.
Wanneer de variabele spanningstabilisator stuk is, kun je deze gemakkelijk zelf bouwen, heeft iemand van jullie daar een schema van of weet iemand de functie van de draadjes van de spanningsregelaar. (de functie van de dikke rode en blauwe draad zijn me duidelijk) Het gaat me om de functie van de andere 2 dunne draadjes.
Of weet iemand een alternatief (goedkopere oplossing) voor de spanningsregelaar?
Bedankt voor het meedenken.
William
17 jaar
Aktiefkoolfilters misschien aan vervanging toe, wel enkel bij volautomatische airco.
Mvg
Allemaal bedankt voor het meedenken, het probleem is opgelost.
Blijkbaar was de spanningsregelaar van de aanjager stuk.
De aanjager blaast nadat deze is vervangen weer als vanouds.
Vriendelijke groeten
William
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar