close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz E-Klasse: P0243

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.7D 5 cilinder

Jeep Grand Cherokee met 2.7 Diesel mercedes motor. Bij iets harder optrekken dan oma's rijstijl, mil lampje licht op. Vermogen verdwenen. Geen kick down, nog net 110 km/h.
Motor stopzetten, even wachten en dan gaat het weer goed. Tot er weer iets meer vermogen gevraagd wordt. Turbo begint dan ook te fluiten alsof alle lucht eruit geperst wordt. PATS. Mil lampje. Bij warme motor gaat het langer goed.
Inmiddels werkt de turbo helemaal niet meer. Schoepje draait soepel rond, lijkt ook verder in orde.
Bij uitlezen komt code P0243 ( turbocharger wastegate solenoid A mailfuntion).
Na reset blijft lampje paar km uit maar turbo heeft er echt geen zin meer in. Dan springt ook het lampje weer aan en zijn we terug bij af.
Het lijkt erop dat we moeten kiezen tussen turbodrukcensor of overdrukklep turbo (met vacuum slangen rechts op scherm gemonteerd).
Of geen van tweeen natuurlijk. Wie heeft zoiets al eens meegemaakt of heeft een mogelijke oplossing?

Geplaatst door

paul500 (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou even naar het magneetventiel voor laaddrukbegrenzing kijken vooral naar de vacuumslangetjes die er aan zitten en of een draadbreukje in de kabel er naar toe of gewoon een turboslang die lekt .....

Gr. en suc6 Harry

berendonck 0
badge

11 jaar

Hoi Harry, de vacuum slangen lijken allemaal goed, wij dachten in eerste instantie ook aan een turboslang, hebben we vernieuwd maar helaas.., ook hebben we de uitlaat al losgemaakt omdat we dachten det het roetfilter wellicht verstopt zat.
Helaas zonder resultaat...

paul500 0
badge

11 jaar

Ik zou gewoon toch even de slangetjes vervangen en even proefrijden, niet goed dan zou ik toch de klep zelf verdenken .....

De andere turboslangen zijn wel goed ?

Gr. Harry

berendonck 0
badge

11 jaar

Egr-klep lijkt me haast niet, deze werkt niet bij doortrekken. Is niet gewoon het vacuüm-ventiel dat de waste-gate regelt defect?

Morgen eens kijken naar die waste gate inderdaad! Stand van zaken: Solenoid en turbodrukmeter vervangen, mil lampje gaat uit, alleen turbo doet nog niet mee. draait wel zijn rondjes mee ogenschijnlijk soepel genoeg, zie ook geen beschadigd schoepenwiel aan inlaatzijde. Kan verder nog niet zien. Vacuum slangen lijken allen dicht. Ben inmiddels begonnen met demontage van de turbo zelf om eens te kijken of er iets waarneembaar is, wie weet, inderdaad die wastegate. Morgen verder.
alvast dank

paul500 0
badge

11 jaar

Ik bedoelde eigenlijk het ventiel dat de waste-gate aanstuurt.

Ik neem aan dat je de "turbo charger wastegate solenoid" bedoelt zoals dat kennelijk officieel genoemd wordt. Dat is de foutcode P0243. Deze is reeds vernieuwd samen met de turbodruk meter in de overdrukslang. sindsdien is het MIL lampje uit ( zie vorige bericht).

paul500 0
badge

11 jaar

Das mooi er komt dus schot in de zaak.

Gr. Harry

berendonck 0
badge

11 jaar

Wie dacht dat het al opgelost was..? helaas, hier het vervolg. Turbo gedemonteerd, is eenvoudige turbo zonder elektronica, lijkt op het oog prima in orde. Wel bleek bij demontage achter de turbo een origineel vertikaal roetfilter te zitten. keiverstopt natuurlijk. Na schoonmaken hoopvol proef gereden. Turbo werkt weer super mee totdat.. juist, vaak bij 80 p/h het mil lampje aangaat en de turbo er de brui aangeeft. Even contact uit en aan en alles lijkt weer in orde. Volgende suggestie is de EGR klep. Al wel schoongemaakt, d.w.z.ontdaan van roet, aan de EGR membraamdoos zit slechts een vacuumslang, elektronisch geregeld door een zelfde soort solenoid als de wastegate heeft. Wie heeft ervaring met het echt goed reinigen van de EGR winkel?

paul500 0
badge

11 jaar

Heeft deze auto een lmm?

Weer een dagje verder, helaas zonder resultaat, Inderdaad, hij heeft een luchtmassa meter. Toevallig dezelfde van Bosch nog ergens liggen, maar ook geen verbetering. Bij precies 82 km/h bij normaal optrekken..PATS, lampje en geen vermogen meer. (duidelijk de turbo die weigerd). De lijst van vandaag: lmm vervangen, EGR klep nogmaals grondig gereinigd, klep laat zich indrukken, vacuum is dan dicht. ALLE vacuum afgedopt. luchtfilter weggelaten, EGR klep ontkoppeld van vacuum. carterventilatie ontkoppeld. Mijn trukendoos is leeg, wie heeft er nog een idee??

paul500 0
badge

11 jaar

Geen lekkage ergens? Kan je live data uitlezen en vergelijken me wat het moet zijn?

Stand van zaken 8 maart. inmiddels op aanraden van een naar men zegt deskundig collega, de vlinderkleppen + bedieningsmotortje in inlaat spruitstuk gecontroleerd cq vernieuwd. ingrijpende reparatie die helaas de klacht niet verhelpen. Nog iemand een idee?
Zou bijna een prijs uitloven voor het goede antwoord. Ook op problemcar blijft het verdacht stil...

paul500 0
badge

11 jaar

Heb je al domweg de vacuumslangetjes vervangen ? Geld zit er niet in maar wel vaak problemen ( een haarscheurtje of verstopt ) .......

Gr. Harry

berendonck 0
badge

11 jaar

rij eens zonder katalysator (uitlaat) verstropt en teveel tegendruk geeft en daarom bij vermogen in noodloop gaat

gr

willy9 0
badge

11 jaar

[quote=Jarno5187]Geen lekkage ergens? Kan je live data uitlezen en vergelijken me wat het moet zijn?[/quote]

[b]Door moderator verplaatst[/b]

paul500
Professional
Echte naam: Paul Lammers
Woonplaats: rosmalen
Bedrijf: autobedrijf Lammers
Geregistreerd: 8 september 2007
Berichten: 129
E-mail Website

wervelkleppen
Mercedes-Benz 270
Bouwjaar: 2002
Brandstof: diesel
Motor: 2.7

korte vraag: als ik bij stilstand flink gas geef zodat het toerental de 4000 ver passert, zie ik dan de wervelkleppen van stand veranderen op het inlaatspruitstuk? of is dit alleen als de motor ook werkelijk belast wordt? Het gaat hier om een mercedes 2.7 5 cilinder lijn dieselmotor gemonteerd in een Jeep Grand Cherokee.
Dit in aansluiting op het vraagstuk wat verder op "P0243" . Alvast dank.

Hans4040 1285
badge vip badge

11 jaar

[b]Door moderator verplaatst[/b]

Jarno5187
Professional
Echte naam: Jarno
Bedrijf: Jager Automotive
Geregistreerd: 11 april 2006
Berichten: 777
E-mail Website

Re: wervelkleppen

Normaal alleen tijdens het rijden of na aansturing middels diagnosecomp.

Hans4040 1285
badge vip badge

11 jaar

Luister en huiver, Probleem opgelost. Wat is het geval. achteraf gezien toch veroorzaakt door verstopt roetfilter. Roetfilter losgemaakt van turbo.., daarna proefrit gemaakt die in eerste instantie succesvol leek. (zie boven ergens).Helaas na een paar km toch weer noodloop en foutcode. Weer zoeken en zoeken (zie wederom boven). Wat blijkt? door de hitte tussen turbo en roetfilter bij proefrit, is een vacuumslangetje zo heet geworden dat hij dicht gesmolten is...!! Dank zij Harry en andere tipgevers toch die slangetjes maar weer eens gaan bekijken. Hoeveel pech kun je hebben, en hoeveel geluk dat het probleem is opgelost! Allen verschrikkelijk bedankt voor het meedenken.

paul500 0
badge

11 jaar

Hoe een koe een haas vangt ......... maar even mooi dat het is opgelost !

Graag gedaan Gr. Harry

berendonck 0
badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.