Mijn auto heeft 2 problemen die de experts niet kunnen oplossen:
Piepend (soms alsof iets meeloopt/slipt) geluidje bij optrekken bij ca. 2200 tpm vanaf bestuurder gezien afkomstig van onder motorkap rechtsvoor (lijkt uit de buurt van de Turbo te komen). Ergens tussen 2500 en 3000 tpm sterft geluidje weg. Heeft met belasting en lijkt met (motor)temperatuur te maken te hebben. Treedt niet op bij gasgeven in stilstand. Auto heeft automaat. ANWB onderzoek heeft niets opgeleverd. Vervanging Turbo zonder resultaat.
Tijdens hittegolf juli 2006 (het was ca. 35 C buiten) op de Duitse Autobahn na een aantal uren achter elkaar rijden met snelheden van 180/190 km/uur viel het mij op bij gas loslaten bij ca. 180 km/uur en ca. 3000 tpm en enkele sekonden later weer gasgeven dat de auto een aantal keren achter elkaar onder vergelijkbare omstandigheden even kort inhield om vervolgens telkens weer goed op te pakken en goed door te trekken. Dit is me nooit eerder opgevallen. Nu valt het me af en toe op, het is afwisselend weg en dan weer aanwezig. Kan het met warmte te maken hebben?
Op beide problemen na loopt de auto goed, presteert volgens het boekje. Toch heb ik het idee dat de wagen iets onder de leden heeft.
Wie weet raad? Mijn garage en ik zijn ten einde raad. Bij voorbaat hartelijk dank voor jullie hulp.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb deze week hetzelfde probleem gehad met een E klasse 320 cdi ,waar de dichting van de uitlaatspruitstuk doorgeblazen was ook enkel te horen bij bepaalde toerentallen. een scherp geluid .
Bedankt voor je antwoord izzi. Het geluid is niet een scherp geluid te noemen. Het is goed hoorbaar met de radio uit als je erop let want het treedt niet altijd op. Soms blijft het een piepje maar vaak gaat het piepje over in een geluid dat lijkt alsof er iets aanloopt c.q. meeloopt. Het piepverschijnsel is gelijk gebleven en het inhouden is erbij gekomen in de loop van het afgelopen halfjaar. Ik heb voor deze Mercedes een BMW 528i gehad die een enigszins vergelijkbaar aanlopend geluid had. Dit bleek toen een poelie te zijn. Het is ook niet gezegd dat hoe hoger de belasting hoe vaker het piepje optreedt. Het treedt net zo goed op bij normaal optrekken als bij extreem snel optrekken. De ANWB heeft het geconstateerd en zegt dat het niet mechanisch van aard is. Zelf heb ik er geen verstand van maar soms denk ik aan een klepje dat stroef open en dicht gaat in de buurt van de Turbo. Ik geef jouw tip in ieder geval aan de garage door want het zou best de oorzaak kunnen zijn gezien de lokatie van uitlaatspruitstuk en Turbo. Ik meld je wanneer het opgelost is wat de oorzaak was. Kan duren.
18 jaar
Hoi allemaal,
Dit is echt iets voor de meest ervarene monteurs/techneuten, de experts onder ons!!
Auto in garage geweest (garantie). Izzi, heb vooraf jouw tip doorgegeven. Geen foutmeldingen gevonden. Alles (slangen, verbindingen, etc.) nog eens nagelopen op lekkage (vooral lucht). Heb gevraagd of het EGR kan zijn. EGR vervangen bij vervangen van turbo. Maandag naar Spanje met mijn gezin. Ben er niet gerust op. Het piepende/slippende geluid wordt langzaam erger. Heb het zelf nog eens geannalyseerd want de mb dealer doet er niet veel meer aan, ze weten het niet.
Mijn bevindingen:
Alleen hoorbaar in tweede en derde versnelling bij accelereren, in 2 meer dan in 3, niet in stilstand hoorbaar bij gasgeven.
Lijkt afhankelijk van belasting (stand gaspedaal) in combinatie met toerental. Alleen bij warme motor, lijkt afhankelijk van temperatuur. Wagen rijdt goed, alles werkt 99% van de tijd normaal. Het lijkt niet de turbo, niet de EGR klep te zijn (beide vervangen). Pomp van luchtveringssysteem is ook vervangen! Waar zit die? Is deze pomp afhankelijk van belasting motor/toerental en temperatuur? Lijkt me niet logisch of vergis ik me? Geluid lijkt duidelijk vanaf bestuurder gezien uit het voor onder bijrijderszijde te komen, dashboard hoogte (maar zeker niet in dashboard), eigenlijk uit de buurt van waar de turbo zit. Zou door gas veroorzaakt kunnen worden of een klein lagertje of klepje dat moeilijk open of dicht gaat naar mijn idee. Het is een piepend/schurend/slippend geluidje dat telkens in het zelfde toerengebied opkomt en richting 3000 toeren wegsterft, het is niet een scherp geluid te noemen maar wel goed hoorbaar. Als ik wist wat het was en het zou goedaardig zijn zou ik ermee kunnen leven, radio normaal aan en rijden. Misschien de automaat, de koppelomvormer? Lijkt niet logisch vanwege volledig normaal gedrag bak en koppeling, bak zit onder in, geluid lijkt hier niet vandaan te komen, auto heeft 120000 gelopen met NAP, heeft nooit een aanhanger getrokken. Zitten er kleppen in het luchtfilterhuis? Dit probleem of probleempje, wie zal het zeggen kan alleen opgelost worden door analyseren en uitsluiten wat het in ieder geval niet lijkt te zijn en misschien, niet mijn voorkeur, wachten tot er iets kapot gaat. Ik weet niet of het licht inhouden (ca. 1 tot 2 sekonden) bij ca. 3000 tpm / 180 km/uur bij opnieuw redelijk fors gasgeven na het gas kortstondig losgelaten te hebben hieraan voorafgaand met de piepklacht verband houdt. Wanneer de wagen inhoudt bedoel ik, kortstondig iets terugvallen van het toerental en niet direct reageren op intrappen gas om vervolgens direct de zaak weer goed op te pakken, wagen trekt dan weer perfect door.
HELP!
18 jaar
ik blijf erbij dat het de pakking is tussen je uitlaatspruitstuk.
de wagen die ik gedaan heb kwam eigenlijk binnen voor zwarte rook bij optrekken.nog geen geluid hoorbaar.dus de egr klep vervangen en proefrit uitgevoerd wagen goed laten doortrekken het was toen buiten boven de 35 graden .
toen opeens het geluid te horen was en stillaan erger en erger werd .dus heb ik de pakking vervangen en probleem was opgelost.
het is natuurlijk moeilijk te zeggen dat jouw geluid idem is met dat van mij .
maar als je zegt dat het erger word ,zal het zeker erger worden als je in spanje rondrijd met hogere temperaturen .ik heb al wagens gezien waar het luchtfilterhuis deels gesmolten was door de uitlaatgassen die ontsnapte.
de compressor van je vering heeft hier niks mee te maken deze zit rechts voor achter bumper.en heeft niets te maken met belasting.
Izzi, bedankt voor je reactie. Ik ga het in de gaten houden, heb een goede reisverzekering geregeld. Na de vakantie ga ik met een kennis van me die hoofdmonteur is van een BMW garage dit onderzoeken als het dan al niet aan het licht gekomen is. De mb dealer zegt alles bekeken te hebben maar heeft niet veel behoefte aan werken aan een auto in de garantie heb ik de indruk. Ik denk dat het probleem in het beginstadium zit. Het zou kwa lokatie van het uitlaatspruitstuk goed kunnen dat dit toch de oorzaak is.
Ik stel jouw informatie zeer op prijs. Het kan eigenlijk niet veel anders zijn. er zit verder niet veel als in die hoek waar het geluid vandaan komt. De turbo die er zit is vervangen. De mb dealer heeft voorafgaand en na vervanging van de turbo geconstateerd met microfoontjes tijdens proefritten dat het geluid uit die hoek komt, de lokatie waar ook het uitlaatspruitstuk zit.
Is het veel werk om de pakking te vervangen? Volgens mij moet de turbo eruit.
Groeten,
18 jaar
Hallo Lechim
Ik heb ongeveer hetzelfde bij mijn s klasse gehad ik heb de vrijlooprol van de dynamo waar de riem op loopt vervangen je kan het zelf testen door de riem eraf tehalen of hij dan nog dat geluid maakt kan ook nog de aircopomp zijn. succes
Gr. Huub
18 jaar
Hallo allemaal,
Beste Huub, bedankt voor je tip. Alleen heb ik nog een vraag. Had jouw S deze bijgeluiden ook belast? Mijn S heeft het alleen belast zoals ik hierboven heb beschreven. Normaal gesproken zullen bijgeluiden van de vrijlooprol of een aangedreven pomp samenhangen met het toerental en niet de belasting van de motor verwacht ik. Of zie ik dit verkeerd?
Inmiddels terug van vakantie. Piepgeluidklacht nog steeds onveranderd aanwezig. Echter nieuwe aanvullende klachten. Tussen de 2000 en 3000 toeren per minuut op vlakke autosnelweg treedt na gas loslaten en even daarna weer gas geven het volgende op: Toerental loopt op tot een bepaald niveau en loopt even iets terug om vervolgens weer op te lopen maar niet altijd en afhankelijk van de belasting. Dit is voelbaar als een licht schokje c.q. licht inhouden. In de 5e versnelling bij gasgeven net voor de 140 km/uur op vlak wegdek, het beste merkbaar, treedt een bromtoon bij 140 km/uur op in/onder de auto alsof over een witte geribbelde streep gereden wordt lijkt wel. Alsof er een vibratie optreed in de aandrijflijn. Ik heb het idee dat er iets doorslipt in de vloeistofkoppeling of versnellingsbak. Wie weet hoe een defect rakende lock-up koppeling zich openbaart? De auto vertoont bij gelijke belasting af en toe vreemde schokjes.
Af en toe werkte de air conditioning niet goed aan de bestuurderszijde. Buiten ca. 30 graden Celsius. Airco links en rechts op 22 graden Celsius ingesteld. Aan bestuurderszijde koude lucht uit roosters, bijrijderszijde warme lucht en achter lauwe lucht uit de roosters in het midden. Na een pauze met afgezette motor functioneerde alles weer normaal. Wat kan dit zijn?
Groeten en graag tot lezens!
18 jaar
Hallo Lechim
Nou die rol van de dynamo als je nu de auto afzet hoor je dan nog een bijgeluid sierpend geluid????
heb zelf een nieuw probleem op het moment dat ik voor het stoplicht kom en afrem gaat het vermogen omhoog van de motor omdat hij weer weg wil oplossing denkt men de koppelomvormer is de vrijloop van kapot ,ik voel ook wat jij aangeeft alsof dat je over een wegmakering rijdt, een collega van mij heeft een sierpend geluidje alleen belast tussen de 1700 toeren en 2500 toeren en heeft inmiddels bijna alles vernieuwd hij vermoed nu dat het probleem bij de koppelomvormer ligt, zo jou problemen te lezen denk ik dat dat ook voor jou de koppelomvormer geldt.
wat jou arco aangaat heb dat zelf vorige week even gahad ik schrok me wezenloos maar na 5 min was alles weer ok.
Gr Huub
18 jaar
Beste Huub,
Nee ik hoor niets als ik de auto afzet, geen sierpend geluid. Wat ik wel hoor is af en toe een beetje sissen. Dit is de standkachel en dat is normaal. In de winter ruik je ook uitlaatgas van diesel. Dit is ook de kachel.
Toe de vrijlooprol van jou kapot was, traden toen de bijgeluiden op bij gasgeven in zijn vrij en bij gasgeven tijdens rijden? Dit is belangrijk om te weten voor mij.
Wat betreft de airco. Ik heb het ooit eens bij een BMW gehad. Toen was het een regelunit. Het begint bij af en toe uitvallen. Het is in ieder geval iets om in de gaten te houden, het begin van het eind van een of andere regelunit.
Groeten,
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar