Mercedes-Benz w126: w126 500 se loopt warm

Bouwjaar: 1980, Motorcode: 117961

w126 500se loopt warm bij hogere snelheden boven 120 km termostaat is al vervangen en de drukdop op koelvloeistof tank is ook vervangen
temperatuur loopt vooal op als je van hogere snelheden terug gaat. en volgens mij gooit ie dan ook wat koelwater door de radiateur dop naar buiten. weet iemand wat dat kan zijn. als je 80 of 100 rijd dan blijft hij mooi op temperatuur althans dat denk ik want ik weet ook niet hoe warm deze motoren worden de temperatuurwijzer staat tussen de 80 en 100 in maaar dan dichter tegen de 100 graden. ik heb de radiateur nagevoeld of er temperatuur verschillen zijn en het zou kunnen dat is
ik heb de radiateur vervangen door een hagelnieuwe met een grotere koelcapaciteit
echter het probleem blijft al is me wel op gevallen dat als de moter stationair draait de temperatuur oploopt tot iets hoger dan halfweg de 80 en 100 graden als ik dan de moter onbelast het toerental verhoog tot 2500 3000 toeren dan zakt de temperatuur tot iets boven de 80 graden
zou het visco koppeling zijn van de ventilator die niet goed is deze schakelt wel in en uit bij de toerentallen die zijn voor geschreven.
maar ik kan het verschil niet voelen als hij nu warm of koud is dat de weerstand op de ventilator as meer of minder word
mvgr pieter

pieter610

Geplaatst door pieter610 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz S-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Kijk of de radiator overal goed warm is. Grote kans dat dit niet zo is en dat het koelvermogen drastisch is verminderd door een inwendig verstopte radiateur. (komt vaak voor bij oude MB's)

pieter610 (0), 17 jaar geleden

bedankt voor je reactie ik zal daar eens naar kijken

pieter610 (0), 17 jaar geleden

tja ik heb mn vraag een beetje gewijzigt er zijn twee typen radiateurs voor deze auto een dure en een goedkope die meer koelvermogen heeft maar die heeft wel geen olie koeler kan ik die koeler laten vervallen
is mijn vraag
mvgr pieter

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Liever een originele die er af fabriek inzit. Dit type monteren, oliekoeler zit er niet voor niets!

pieter610 (0), 17 jaar geleden

beste paul
ik ben het in princiepe met je eens maar die goedkopere radiateurs die zijn zover ik het kan bekijken in latere modellen in gebouwd en daar hebben ze die oliekoeler laten vervallen maar ik hep een moter met het nr 117961 en die moddellen waar die koeler is vervallen hebben een ander moternummer nml 117963 en 117965 en ik vraag me af wat er voor wezenlijke verschillen er tussen deze type s zit
kijk die goedkopere is ook een orginele van mercedes maar heeft nogal wat meer koel capaciteit. maar om zeker te zijn heb ik ook deze vraag gesteld

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Is de radiateur met oliekoeler erin niet dikker waardoor de koelcapaciteit hetzelfde is?

pieter610 (0), 17 jaar geleden

beste paul
zover ik kan nagaan is de radiateur met olie koeller 35mm
en die zonder oliekoeler 40 of 42 mm

pieter610 (0), 17 jaar geleden

tja ik heb een bijkomend probleem ik heb koelwater bij de motor olie in het koelwater zit niks in zou dit in combinatie met heetlopen een defecte koppaking kunnen zijn
koppen zijn niet zolang geleden gereviseert
mss dat iemand er wat van weet of dat er iets anders is
mvgr pieter

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Oliedrik is hoger dan waterdruk dus koppakking lijkt mij niet.

pieter610 (0), 17 jaar geleden

bedankt paul voor je reactie
idd klopt dat olie druk hoger is als waterdruk maar als het de koppakking niet is wat is het dan en kan het niet zijn dat de pakking aleen lekt als de motor stilstaat
en ik heb zelf gedacht dat mss dat warm lopen ook wel iets met die koppakking te doen heeft de koppen zijn niet zolang geleden gereviseerd en afgeperst dus de kans is klein dat een van de koppen defect is maar is er geen manier om het lek op te sporen bv door perslucht op het koelcirquit van ongeveer 1 bar te zetten en dan te luisteren waar het ergens lekt want bij een v8 zit wel met het dilema van bv aan welke kant zit het lek
mvgr pieter

pieter610 (0), 17 jaar geleden

tja ik heb een nieuwe radiateur geplaatst probleem blijft

mart-vervoort (0) PRO, 17 jaar geleden

werkt je verwarming wel. inwendige vervuiling v/d motor?thermostaat verkeerde warmtegraad?

pieter610 (0), 17 jaar geleden

beste martin
nog bedankt voor je reactie al die punten die jij beschrijft zijn nagelopen en gecontroleert verwarming die werkt moter is gereinigt thermostaat is door een orginele vervangen met de juiste warmte graad

pieter610 (0), 17 jaar geleden

ik heb de vin vervangen en hij blijft warm lopen als ik een beetje vlotjes doorrij
ik heb met openstaande moterkap ff flink staan gassen en dan zie je het vloeistof niveau in het tankje stygen en op een gegeven moment loopt de vloeistof weg door de drukdop
mij vraag is zou dit de koppaking zijn of een van de koppen en zoja hoe kom ik er achter welke kop of kop pakking het is

Harry4233 (0) PRO, 17 jaar geleden

Waterpomp wel ok?

pieter610 (0), 17 jaar geleden

beste hary
waterpomp lekt niet en is denk ik oke
maar ik heb vanmiddag alle cilinders op druk gezet en aan de bestuurderskant de cilinders vanaf de disterbutie nml123 lekken lucht naar het koelcirquit cil 4 is dicht
ik heb de garage gebebelt waar ze de koppen hebben gereviseert
en die waren niet blij willen di nu oplossen door een middeltje in de koelvloeistof en begonnen te zeggen dat het onderblok wel krom was en dat dat geen garantie was ik denk dat dat gewoon bangmakerij is
maar mijn vraag is kan dat een krom onderblok en komt dat vaak voor het is een v8 met moternr117961
maar ze hebben wel met het aantrekken de draad van een van de kopbouten aan die kant moeten vervangen ze zeiden dat er nog maar een paar kg opstond
wat denken julie ervan
mvgr piete
r


en d

Harry4233 (0) PRO, 17 jaar geleden

Lastige kwestie, maar een krom onderblok heb ik nog helemaal nooit meegemaakt bij zon v8, en een lapmiddel in de koelvloeistof is er wel inderdaad, zou voor mij persoonlijk geen optie zijn, maar heb het op verzoek van een klant eens gedaan bij een mercedes 300 turbodiesel en die rijdt er al een jaar probleem loos mee, maar mijn bescheiden mening is dat er maar 1 middel is wat t proberen waard is en dat is wondarweld van holts

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.